הכנסת דחתה

ראש הממשלה לא יחוייב להתפטר עם הגשת כתב אישום

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית הצעת חוק של חה"כ יואל חסון שביקש לקבוע כי ראש ממשלה יחוייב להתפטר ברגע שהיועמ"ש יחליט להגיש נגדו כתב אישום (חדשות, פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש הממשלה במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מליאת הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק של חבר הכנסת יואל חסון שביקש לקבוע כי ראש ממשלה יחוייב להתפטר ברגע שהיועמ"ש יחליט להגיש נגדו כתב אישום.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי תפסק כהונת ראש הממשלה, שר או סגן שר, שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה מסוג פשע. תקופת הזמן עד להפסקת עבודת חבר הממשלה מפורטת בהצעה. לענין ראש הממשלה, יראו את הממשלה כאילו התפטרה ביום הפסקת כהונתו של ראש הממשלה.

בדברי ההסבר נכתב: "הצעת החוק נשענת על התובנה שמדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה שר – ובטח לא ראש ממשלה – ששקוע עד צוואר במערכה משפטית מורכבת בעלת השלכות הרות גורל על עתידו האישי והפוליטי. חשוב להדגיש שאין בכך כדי לסתור את חזקת החפות שעומדת לכל אדם עד להרשעה סופית; מטרת הצעת החוק אם כן אינה לקבוע אם חבר ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום אכן אשם, אלא לדאוג להפרדה מוחלטת בין ענייני המדינה לבין ענייניו המשפטיים של חבר ממשלה שהסתבך בפלילים. הפרדה כזאת מחייבת כאמור את התפטרותו מתפקידו הציבורי.

הרף הגבוה שנקבע בהצעת החוק (הגשת כתב אישום בעבירות מסוג פשע) מאזן באופן מיטבי בין חזקת החפות של חבר הממשלה לבין האינטרס הציבורי שענייני המדינה ינוהלו באופן ענייני ונטול שיקולים זרים. בהקשר זה יש לזכור שהליך הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן הוא הליך שונה ומורכב יותר מהליך הגשת כתב אישום נגד אזרח "רגיל". כתב אישום נגד ראש ממשלה מוגש אך ורק באישור היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שבחן את המלצות המשטרה והפרקליטות, ולאחר שערך שימוע לראש הממשלה. לפיכך, שיקול דעתו הרחב של היועץ המשפטי לממשלה בבחינת עוצמת הראיות והאינטרס הציבורי הרחב מהווה חסם נוסף בפני הליך סרק או כתב אישום פזיז."

ח"כ חסון אמר במליאה: "בעוד שנים לא רבות מהיום, בנימין נתניהו לא יהיה יותר ראש ממשלת ישראל, הוא יצא מהחיים הציבוריים ואיתו עוד כמה אנשים שיושבים כאן. אני לא מתיימר לדעת אם הוא ישב בבית שלו בקיסריה או בכלא מעשיהו, רק מקווה שהאמת תצא לאור. אבל אחדים מכם לא תלכו איתו, עדיין תשבו כאן, תמשיכו לנסות להשפיע, להותיר חותם על מדינת ישראל. יהיו דברים שתהיו גאים בהם בפעילות הציבורית שלכם. ויהיו דברים שיביישו אתכם ושאם רק הייתם יכולים הייתם מחזירים את הגלגל לאחור ומשנים.

"לחבריי בקואליציה אני אומר - ההצבעה שלכם היום על החוק הזה היא אחד מאותם דברים בפעילות הציבורית שלכם שתתביישו בהם, אבל לא תוכלו למחוק אותה, כי אף דודי אמסלם או דוד ביטן לא יוכלו להגיש חוק לשכתוב ההיסטוריה. הפרוטוקול מהמליאה לא שוכח. כל מי שהרים יד נגד הצעת החוק מרים גם יד על שלטון החוק וצריך להתבייש בעצמו".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה: "ההצעה הוגשה במסגרת המאבק של האופוזיציה בראש הממשלה ולמגרש הזה אין לי כרגע שום כוונה להיכנס. מערכת התביעה אינה צריכה להפוך לפוסקת האחרונה בזהות ראש הממשלה, בדיוק בשביל זה הולך הציבור לבחירות כל 4 שנים. לכל אזרח בישראל יש את הזכות להוכיח את חפותו גם לראש הממשלה. מליאת הכנסת עשויה גם בכל שבוע להכריז על הפסקת כהונתו של ראש הממשלה דרך הצבעת אי אמון".

"אני שואלת את ח"כ חסון", הוסיפה שקד, "ב-2004 עבדת אצל אריאל שרון ואז הגישה פרקליטת המדינה עדנה ארבל להגיש כתב אישום נגד שרון בפרת האי היווני. מדוע אז התקשורת לא זעקה ולא היו הפגנות בכיכרות? מכיוון ששרון הוביל את הליך ההתנתקות והיה צריך לאתרג אותו."

בהצבעה שמית להצעת החוק תמכו בהצעה 48 והתנגדו 57 חברי כנסת ובכך היא נדחתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר