בהובלת הרבנים

החלה רפורמת הכשרות בפתח תקווה שתשים קץ לבעיות ההשגחה

לאחר שנים של טענות נגד שיטת ההשגחה על הכשרות בישראל, בדגש על יחסי הגומלין בין המשגיח למושגח, יוצא העיר פתח תקווה במהלך חדשני. השבת: דרשות בבתי הכנסת (יהדות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
משגיח כשרות. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

עשרות קהילות, מכל רחבי העיר פתח תקווה, החליטו לאחרונה לצאת במהלך מאוחד שלדבריהן יסייע בקידום הכשרות בעיר.

במהלך השנים נמתחה כזכור ביקורת רבה על המצב שהיה קיים עד כה, במסגרתו משגיחי הכשרות היו מקבלים את משכורתם באופן ישיר מבעלי העסקים שעליהם הופקדו להשגיח, מה שמהווה "נגיעה בדבר" וניגוד עניינים מבחינה הלכתית ומבחינה חוקית גם יחד, במה שהוכר כבעיית "משגיח-מושגח".

ברבנות הראשית ובמועצה הדתית פתח תקווה פעלו בתקופה האחרונה כדי להביא לתיקון בעיה זו, מבחינה הלכתית, מוסרית וחוקית, כך שהעסקת המשגיחים תתבצע באמצעות חברה הכפופה לרבנות ולא ישירות על ידי המעסיקים.

על מנת להביא לתיקון זה, יצאה המועצה הדתית למכרז לניהול העסקת המשגיחים בעיר עבור הרבנות. במכרז זה זכתה חברת "כשרות פתח לתקווה - כ.פ.ל". שכחברה בבעלות מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח) הצליחה לייצור מתווה המאפשר את הפרדת יחסי משגיח ומושגח מבלי להביא להכבדה משמעותית של עלויות הכשרות ותוך שמירה על שכרם וזכויותיהם של המשגיחים.

לאחר תקופה שבמהלכה הסדירו רבים מהעסקים את העסקת המשגיח, פג השבוע תוקפן של תעודות הכשרות הזמניות שהעניקה הרבנות פתח תקווה לעסקים שטרם ביצעו את המעבר הנדרש.

בעקבות כך, יצאו ברבנות בקריאה לציבור לוודא כי בבתי העסק בהם הם רוכשים קיימת תעודת כשרות בתוקף מטעם הרבנות המקומית ובכך לסייע להשלמת המהלך - ולקריאה זו הצטרפו כאמור עשרות קהילות בעיר, בראשות רבניהן.

במכתב שעליו חתמו עד כה רבנים וגבאים מעשרות קהילות ברחבי העיר, קוראים נציגי הקהילות לציבור, לקחת חלק בשיפור ובתיקון הכשרות שמבצעת הרבנות, וזאת על ידי הקפדה על תעודה ברת תוקף. רבים מהרבנים שחתמו על המכתב אף הבהירו כי בכוונתם לעורר את הציבור לנושא במסגרת דרשותיהם בבית הכנסת בשבת הקרובה.

הרב מיכה הלוי, רב העיר אמר בענין זה: "לאחר שנים שבהן מדובר על הצורך לתקן את בעיית 'יחסי משגיח-מושגח', כעת הגיע העת ליישם זאת. אני מודה למועצה הדתית על מהלך חשוב זה וקורא לבעלי העסקים והמשגיחים שטרם הסדירו את הנושא להקדים ולבצע זאת".

גם הרב עמיהוד סלומון, רב בית הכנסת "כנסת ישראל" וראש בית המדרש "אוהבי דעת" בעיר, שנמנה בין הרבנים החתומים, אמר:"כל בר דעת מבין שהמצב שהיה קיים בעבר בתחום העסקת המשגיחים דורש תיקון, בזכות מאמציו של רב העיר יש בידינו הזדמנות היסטורית לעשות תיקון למען הכלל. כצרכנים, ההקפדה של כל אחד על תעודת כשרות בתוקף היא שתסייע למהלך החשוב הזה להתבצע".

כזכור, ההסתדרות פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה להוצאת צו מניעה זמני כנגד המהלך, בשל עמדתה כי יש לפסול את המכרז המדובר, אולם בית הדין לענייני עבודה לא סבר כמוה - וכך יצא לדרכו המהלך הכשרותי החדש בפתח תקווה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר