למרות הסקרים

תומכי ההתנתקות מספרד ישלטו בפרלמנט

מדריד כפתה בחירות חדשות בקטלוניה שהכריזה על עצמאותה אך האוטונומיה שלה נשללה. למרות כל ההערכות נראה כי תומכי ההתנתקות ימשיכו לשלוט בפרלמנט (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ספירת קלפי בקטלוניה (צילום: EPA-EFE/Quique Garcia)

הבחירות בקטלוניה: המפלגות שתומכות בעצמאות חבל קטלוניה מספרד ככל הנראה יצליחו לשמר את הרוב המוחלט שלהן בפרלמנט המקומי, כך עולה הערב (ה') מסקרים ראשוניים עם סגירת הקלפיות בבחירות הדרמטיות באזור. זאת בשונה מהתחזיות עד כה שהצביעו על תוצאה דחוקה הרבה יותר שקרובה להערכות לגבי התפצלות עמדת התושבים – חצי-חצי.

לפי הסקרים של העיתון La Vanguardia, המפלגות הבדלניות יזכו ל-71-67 מושבים בפרלמנט, שבו 135 מושבים. המפלגות שמתנגדות לעצמאות ורוצות לשמור על אחדות עם ספרד יזכו, לפי הסקרים, ל-62-55 מושבים, בעוד מפלגת פודמוס ("יכולים") תזכה ל-8-7 מושבים.

הבחירות לחבל הארץ העשיר ששואף להתנתק מהכלכלה הספרדית הכושלת, מגיעות לאחר משאל עם מעורר מחלוקת, הכרזת עצמאות חד-צדדית ועימות ענק מול הממשלה במדריד שהוביל להדחת הפרלמנט ואף למעצרו של הנשיא הקטלוני.

כזכור, ב-1 באוקטובר נערך בקטלוניה משאל עם על עצמאות, שבו 90% מהמצביעים קראו להיפרד מספרד ולהקים רפובליקה. שיעור ההצבעה עמד על 42% וכי מרבית האזרחים שמתנגדים לעצמאות כלל לא ניגשו לקלפי זאת גם בשל הפרעות של המשטרה הספרדית להצבעה. לפי הערכות, כאמור, 50% מתושבי החבל מתנגדים להיפרדות.

ביום ההצבעה לפני חודשיים וחצי של משאל העם נרשמו בקלפיות עימותים אלימים בין תומכי העצמאות לבין שוטרים שנשלחו על ידי הממשלה המרכזית במדריד לסכל את המשאל. יותר מ-900 בני אדם נפצעו אז.

בחלוף ימים אחדים הודיע נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, כי החליט להכריז על עצמאות בהתאם להצבעת התושבים במשאל העם – אבל מיד אחר כך הודיע כי הוא משעה את ההכרזה כדי לאפשר זמן לדו שיח עם ממשלת ספרד. הממשלה במדריד דחתה בתוקף הצעתו ודרשה ממנו להבהיר בתוך חמישה ימים אם למעשה הכריז על עצמאות. משלא השיב – החליטה הממשלה להפעיל את סעיף 155 בחוקה, המאפשר לה לשלול את האוטונומיה של קטלוניה ולפרק את הפרלמנט המקומי.

כל צמרת הממשלה הקטלאנית הודחה, כמו גם מפקד המשטרה וגורמים בכירים נוספים ברשויות המקומיות, והוחלט לקיים בחירות בזק ב-21 בדצמבר. נשיא קטלוניה המודח קרלס פוג'דמון נמלט לאחר האירועים הללו לבלגיה, וטרם שב לארצו מחשש שיועמד לדין לאחר שהוצאו נגד צווי מעצר בינלאומיים. לפני כשבוע הודיע הנשיא הקטלוני כי יסגיר את עצמו כשהכיוון הוא שהוא יזכה לחנינה ממדריד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר