ההפסד בהצבעה באו"ם: הפלסטינים הכריזו שוב "יום זעם"

128 מדינות הצביעו אמש כנגד הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. משמעות מעשית אין לכך מלבד רוח גבית לטרור הפלסטיני שהכריז שוב על יום שישי כעל יום זעם עם הפרות סדר (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

בישראל מנתחים את תוצאות ההצבעה באו"ם אמש. עשרות מדינות נמנעו, רבות נעדרו מההצבעה - אבל בכל זאת השורה התחתונה היא תבוסה אמריקנית באו"ם, בהצבעה על ירושלים. זאת על אף האיום המפורש של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושגרירתו באו"ם ניקי היילי, לפיו האמריקנים יפגעו בסיוע הכלכלי למדינות שיצביעו נגדה - 128 מדינות הצביעו אמש (ה') בעד ההחלטה שאותה יזמו בשם הפלסטינים, תימן וטורקיה.

לצד ישראל וארצות הברית הצביעו נגד רק גואטמלה, הונדורס, מיקרונזיה, נאורו, איי מרשל, פלאו וטוגו. אם כי בהחלט צריך ואפשר להסתכל על המדינות שנעדרו מההצבעה כהישג בפני עצמו.

להחלטה, שקוראת לבטל את החלטת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל וקוראת למדינות להימנע מהצבת השגרירויות שלהם בירושלים, אין למעשה כל משמעות מעשית על ישראל או על ההכרה האמריקאית בירושלים. עם זאת, יכולה להיות לה השפעה על סיוע החוץ שיעניקו האמריקנים. בינתיים אמרו בממשל טראמפ כי "לא התקבלו עד כה החלטות" בנוגע לקיצוץ סיוע חוץ למדינות שהצביעו נגד הצהרת טראמפ.

דוברת מחלקת המדינה הת'ר נוארט אמרה כי צוות מדיניות החוץ של טראמפ "הועצם כדי לבחון אפשרויות שונות" בעתיד בנוגע ליחסים עם מדינות אלו. אבל היא אמרה כי לא התקבלה עד כה החלטה. נוארט אמרה כי ההצבעה באו"ם "היא לא הפקטור היחיד" שארצות הברית תשקול כשתבחן יחסים עם מדינות שונות.

כמו בכל אחד מימי השישי האחרונים מאז הצהרת טראמפ, גם היום הוכרז כיום זעם בגדה המערבית וברצועת עזה. במסגרת יום הזעם צפויים עימותים בנקודות החיכוך המוכרות כמו מחסום בית אל, הכניסה הצפונית לבית לחם, הכניסות לחברון וכן בנקודות חיכוך סמוכות לגדר ברצועת עזה. הן חמאס והן פתח קראו ליום הזעם הזה ולפיכך הוא צפוי להיות דומה בעוצמתו לימי הזעם בשבועות האחרונים, שכללו אלפי מפגינים אם כי רבים מהם נעצרו לאחר מכן על ידי כוחות הביטחון שתיעדו את המתפרעים באמצעות רחפנים.

כאמור, המאמץ הדיפלומטי האמריקני-ישראלי באו"ם רשם הישג ברשימת הנמנעים הארוכה יחסית - 35 מדינות - ובכך שהצליחו לפצל את הקונצנזוס באיחוד האירופי כאשר 6 מדינות החברות באיחוד, כולן מזרח אירופיות, נמנעו: פולין, הונגריה, רומניה, צ'כיה, לטביה וקרואטיה. צ'כיה התכוונה להצביע נגד, אבל כנראה בגלל לחצים אדירים בתוך האיחוד וגם ויכוחים פנימיים בין הנשיא הפרו ישראלי לראש הממשלה החליטה בסופו של דבר להימנע.

ישראל גם הצליחה לפצל את הגוש האפריקני והדרום אמריקני. בין הנמנעות יש לציין את אוסטרליה, קנדה, קולומביה, מכסיקו, פנמה, רואנדה, אוגנדה, הפיליפינים, בוסניה הרצגובינה המוסלמית וארגנטינה - מדינה שעד לאחרונה היתה מזוהה עם איראן ואחרי המהפך הפוליטי ונצחונו של מאוריסיו מאקרי הפכה לידידותית לישראל. בנימין נתניהו היה גם לראש הממשלה הראשון שביקר בארגנטינה.

ניקי היילי באו"ם, אמיר לוי פלאש 90

בין הנמנעות כמה ממדינות אפריקה שבהן ביקר נתניהו ונפגש עם מנהיגיהן בשנה וחצי האחרונות. מדינה נוספת שנמנעה היא דרום סודן שהבטיחה לישראל בתחילה כי תצביע נגד ההחלטה, אך ברגע האחרון החליטה להימנע בשל לחץ מאסיבי מצד הערבים והאיחוד האפריקני.

הישג ישראלי אחר הוא ההימנעות של בהוטן - מדינה בודהיסטית קטנה ומבודדת בהרי ההימלאיה שאינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל. בהוטן הצביעה בעבר בעד הפיכת פלסטין למשקיפה באו"ם ובעד קבלתם לאונסק"ו, והשינוי נבע בין היתר מביקור נדיר של משלחת ישראלית לפני חודש בראשות סמנכ"ל אסיה במשרד החוץ גלעד כהן ושגריר ישראל בהודו דניאל כרמון.

21 מדינות לא השתתפו בהצבעה כדי לא להסתבך עם האמריקאים הזועמים. על פי הדיווחים חלק מנציגי אותן מדינות היו בבניין האו"ם ונציגי אחרות אפילו לא הגיעו אליו. בין הנעדרות נכללת אוקראינה, שהיא חברה במועצת הביטחון ורק בתחילת השבוע הצביעה בעד אותה הצעה בדיוק. האוקראינים, שזקוקים לכסף ולתמיכה פוליטית אמריקנית מול הרוסים, קיבלו נזיפה חמורה מהאמריקנים וחששו כנראה גם מעוד עימות דיפלומטי עם ישראל, אחרי המשבר בעקבות הצבעתה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות, בדיוק לפני שנה.

מדינה נוספת שנעדרה היא גיאורגיה, שגם היא תלויה בסיוע אמריקני. נעדרת אחרת היא קניה, מדינה אפריקנית חשובה שהנשיא שלה אוהורו קנייטה קרוב לנתניהו שהיה למנהיג המערבי היחיד שהגיע החודש לחגיגות ההשבעה שלו בניירובי.

מאידך, צריך לשים לב שבין התומכות בהצבעה גם מדינות הנחשבות לידידותיות מאוד לישראל ולארצות הברית: גרמניה, בריטניה, הודו, אוסטריה, יוון, הולנד, אתיופיה, צרפת, ניו זילנד, איטליה, ספרד ועוד. האכזבה הקשה ביותר לישראל מגיעה מהודו - מדינה שהתקרבה מאוד לישראל ובאחרונה שברה דפוסי הצבעה מסורתיים נגד ישראל.

הודו הצביעה נגד העמדה האמריקנית והישראלית, אף שנתניהו צפוי לבקר בהודו בחודש הבא ולמרות קשרי הידידות הגדולים בינו לבין ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. כמו כן ישראל חטפה מהלומה משתי מדינות שקרובות אליה אסטרטגית: יוון וקפריסין. גם התמיכה של אתיופיה היא אכזבה על רקע ביקורו של נתניהו באדיס אבבה וההתקרבות ביחסים בין המדינות.

גורמים מדיניים ציינו כי שתי המדינות האירופיות שהובילו את התמיכה הדומיננטית ביותר בהחלטה היו שבדיה וצרפת שניסו לדחוף לקונצנזוס של כל 28 חברות האיחוד, אך ישראל הצליחה לשבור אותו אותו כאמור עם שש מדינות שנמנעו.

בישראל כאמור לא מתרגשים מידי מההחלטה עצמה, רה"מ נתניהו אמר אחרי ההצבעה: "ישראל דוחה מכל וכל את ההחלטה המגוחכת הזאת. ירושלים היא בירתנו. תמיד היה, תמיד יהיה. אבל אני מעריך את העובדה שמספר גדל והולך של מדינות סירבו להשתתף בתיאטרון האבסורד הזה. אז אני מעריך את זה, ובמיוחד אני רוצה להביע שוב את תודתנו לנשיא טראמפ ולשגרירה היילי, על ההגנה הנחרצת על ישראל ועל ההגנה הנחרצת על האמת".

דני דנון באו"ם, אמיר לוי

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר: "אני מאוד מרוצה. לא האמנו שזה יהיה מספר הנמנעות ומספר הנעדרות. עבדנו מאוד קשה וגם הם עבדו קשה. הצלחנו לקצר את הדיון מ-34 מדינות ל-17 דוברים בלבד. באו"ם נערכו לכך שהדיון יימשך כל הלילה ובסוף הוא נמשך רק שעתיים וחצי ולא היו בכלל דרמות. דחפנו לזה שיהיו כמה שפחות נאומים וזה הצליח. זה הישג יפה. גם במשרד החוץ היה גיוס כללי. השגרירויות והמטה עבדו קשה מאוד. גם האיום האמריקני עבד ובבוקר כשהגענו לעבודה התחלתי לקבל טלפונים מהשגרירים הזרים שהם מתכוונים להימנע או לא להגיע. הייתה דינמיקה חיובית. נציג אוקראינה לא נכנס. ארגנטינה התנדנדה ובסוף נמנעה שזה הישג גדול מאוד".

דנון מסכם: "שיתוף הפעולה עם האמריקנים היה מצוין. הפלסטינים רצו לעשות פסטיבל וקרנבל ולא הצליחו. ההחלטה עברה כמובן כמו שכל דבר בעצרת עובר, אבל הרוב האוטומטי שלהם הצטמצם. הם שמו את עצמם מול האמריקנים בכל הכוח וזה הדבר הכי משמעותי כאן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר