ה"נקודה טובה" של לוי כהן - ביקורת אלבום

הזמר לוי כהן מלונדון הוציא לאחרונה את אלבום הבכורה שלו בהפקתו של נפתלי שניצלער. מבקר המוזיקה של כיכר השבת האזין לאלבום וחזר עם הרשמים המוזיקליים (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אינני יודע הרבה על הזמר בעל השם הגנרי "לוי כהן" מלבד שהוא מתגורר בלונדון אבל מספיק לראות את השם המפיק שרשום על האלבום כדי לדעת שמדובר במוצר מושקע. נפתלי שניצלער האיש מאחורי ברי וובר, ליפא שמלצער, יואלי גרינפלד, שימי אנגל ועוד מזמן הפך לאחד המפיקים החשובים ביותר במוזיקה החסידית בארה"ב כזה שרק שמו על האלבום יכול לרמז לך כי זו לא תוכל להיות קניה גרועה מידי.

"נקודה טובה" הוא אלבום הבכורה של לוי כהן הזמר בעל קול גבוה ונעים ועם תעוזה מוזיקלית גבוהה למדיי עבור זמר שיושב עדיין על משבצת המוזיקה החסידית. האלבום נפתח אמנם בשיר פופ (מצוין) של אודי דמארי בסגנון "הם רק רוצים לרקוד" – "מתנה" אבל השיר שמגיע מיד אחריו הוא שיר רוקנרול סוער במיוחד עם נגיעות ג'אזיות מעניינות אותו הלחין הרשי וינברגר כשעל העיבוד הסוחף אחראי אלי לקס ולהקת החתונות המעולה שלו EVANAL.

באופן מעניין מיד לאחר שני השירים הפחות "חסידיים" ושגרתיים שפותחים את האלבום מפליג כהן בשיר השלישי למעמקי המוזיקה החסידית עם לחן של שניצלער עצמו ועיבוד של משה לאופר – "רזא דשבת". הביצוע של כהן מרגש ומתאים גם לסגנון מוזיקה זה.

באופן כללי האלבום בדומה לאלבומים אחרים בזמן האחרון במוזיקה החסידית בארה"ב מכיל הרבה מוזיקה אלקטרונית לצד שירים בעברית בהם מופיעים כרגיל ברשימת הקרדיטים אודי דמארי ומרים ישראלי כל אחד בתחומו. ביצוע שירים בעברית על ידי זמרים שאינם דוברי עברית זו נקודה בעייתית בשל המבטא שלא תמיד מעביר בצורה נעימה את המילים או לא תמיד יושב נכון על הטקסט מבחינת ההתאמה כאשר על הלחן אחראי לא דובר עברית שפת אם. אחד מהשירים שנופל במקרה הזה הוא "נקודה טובה", שיר בהשפעת תורתו של רבי נחמן על מילותיו אחראית מרים ישראלי, ואילו על הלחן שרולי גרין, אחיינו של ליפא שמלצער כשבאופן לא מפתיע על העיבודים הופקד אודי דמארי המוכשר.

אחד השירים הטובים באלבום הוא שיר אותו הלחין כהן עצמו – "תאמין" שיר אמונה אותו הלחין למילותיו של חנה פליג ובעיבודו של איאן פרייטור המצוין. שיר מעניין מוזיקלית נוסף הוא "במקום" גם הוא של הרשי וינברג עם מילותיה של מירי ישראלי ועיבודו של איאן פרייטור שנע על הגבול שליד הג'אז דבר שפחות מקובל במוזיקה החסידית הקלאסית.

לסיכום, אלבומו של לוי כהן הוא שילוב של מוזיקה חסידית קלאסית עם שירים שנמצאים על הקצה של הז'אנר כשבשני הקצוות כהן נשמע אמין ומרגש. "נקודה טובה" הוא אלבום שנמצא בתוך גל המוזיקה החדשה בתוך המוזיקה החסידית זו שמתחילה למתוח את הגבולות ועדיין להישאר בתוכה מה שיוצר חוויה מוזיקלית חדשה בתוך המוזיקה החסידית כזו שיכולה להפתיע מידי פעם גם אוזניים שמחפשות כבר הרבה יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר