שאט נפש בחיפה

ראש העיר יונה יהב כופה בעלי עסקים לעבוד בשבת?

החברה הכלכלית של העיר חיפה פרסמה מכרז להפעלת מזנונים ציבוריים בעיר • התנאי לזכייה במכרז: עבודה בשבת קודש • גורמים פוליטיים מעריכים: השר ליצמן עשוי להוביל את פרישת 'יהדות התורה' מהקואליציה • מקורבי ראש העיר: יהב כלל לא ידע על המכרז (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אלפר ויהב (צילום: באדיבות המצלם ויונתן זינדל, פלאש 90)

בעיצומם של הימים בהם חוקי השבת נמצאים על סדר היום הציבורי, רגע לפני העברת חוק המרכולים, מנסה עיריית חיפה לקבוע מציאות חדשה בעיר, ולכפות על בעלי עסקים לפתוח את עסקיהם בשבת קודש, רח"ל. השערוריה כפולה לאור העובדה שאפילו עיריית תל אביב שתומכת בפתיחת עסקים, לא דורשת מאף עסק לפתוח בשבת, ורוצה לאפשר למיעוט קטן של עסקים להישאר פתוחים בשבת, בעוד ראש עיריית חיפה, יונה יהב, עולה מדרגה וכופה, הלכה למעשה, את בעלי העסקים לפתוח בשבת קודש, מה שמהווה פריצה חמורה של הסטטוס-קוו.

הדרישה ההזויה מופיעה שחור על גבי לבן במכרז שהוציאה החברה הכלכלית של עיריית חיפה הנמצאת באחריותו הישירה של ראש העיר ומשמשת כזרוע הביצועית של העירייה ועוסקת בהפעלת מזנונים בגנים ציבוריים בעיר.

מסמכי המכרז שהגיעו לידי 'כיכר השבת' חושפים שהעירייה דורשת מהזכיינים שמעוניינים להתמודד על המכרז לפתוח את המזנונים גם בסופי שבוע, אחרת הם לא יכולים לגשת ולהתמודד למכרז שעשוי להכניס סכומי כסף נאים למפעילים.

סעיף 6 במכרז

גורמים חרדיים בעיר מציינים כי מדובר בהפרת סטטוס קוו חמורה וחסרת תקדים שעשויה לזלוג לערים נוספות רח"ל, וכי הנציגות החרדית בעיר צריכה להילחם מלחמת חורמה נגד הכוונה לחלל את השבת על אחת כמה וכמה שמדובר בכפיה.

בנוסף, לאור העובדה שבשנים האחרונות גדל הציבור החרדי בחיפה בצורה משמעותית, פתיחת המזנונים בשבתות בגנים הציבוריים מהווה פגיעה קשה ברגשות הציבור החרדי ושומר המסורת בעיר, שלא יוכל ללכת לגנים בשל חילול השבת ההמוני במקום.

גם גורמים משפטיים עימם שוחחנו אומרים כי לא ברור כיצד חושב יהב להפלות בעלי עסקים המעוניינים לשמור שבת, דבר שאינו עומד בקנה אחד עם חוק יסוד חופש העיסוק וחוק שעות עבודה ומנוחה.

בסוף השבוע שיגר יו"ר סיעת 'יהדות התורה' בעיר, מיכי אלפר, מכתב לראש העיר יונה יהב בו הוא כותב כי "פרסום המכרז ע"י עיריית חיפה והתנאי לחייב את הפעלת המזנונים / חנויות בשבת קודש מהווה הפרה בוטה של הסטטוס קוו הקיים בעיר, פוגע ברגשות תושבי העיר ומייצר כפיה של מפעילים לחילול שבת בפרהסיה במרחב הציבורי.

המכתב של מיכי אלפר

"כראש רשות מקומית וגוף ציבורי האמון על שמירת החוק ואכיפתו אני קורא לך שלא להפר את הסטטוס קוו תוך רמיסה של קדושת השבת ברגל גסה ופגיעה בערך השוויון ולהורות על פרסום המכרז ללא תנאי זה המחייב הפעלה בשבת קודש".

גורמים פוליטיים בעיר מעריכים שמפלגת 'יהדות התורה', בדגש על שר הבריאות יעקב ליצמן שפרש רק לאחרונה מתפקיד שר הבריאות על רקע חילולי השבת, עשויים להוביל לפרישת המפלגה מהקואליציה כמחאה על חילול השבת חסר התקדים שמוביל ראש העיר, יונה יהב.

אם אכן תפרוש 'יהדות התורה' מהקואליציה, ניתן לומר שהבחירות בחיפה יצאו לדרך שנה מוקדם מן הצפוי.

יצויין כי מקורבי ראש העיר מדגישים כי יהב כלל לא ידע מהמכרז המדובר וכי שהה באותם ימים בחו"ל ועל כן מגוחך ואף שקרי לתלות בו את האשמה. "ראש העיר לא יכל לכפות חילולי שבת משום שכלל לא ידע על דבר המכרז", הם מדגישים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר