מי ומי ההולכים? // בצלאל כהן

עד כמה אדם צריך להיות בררן בבחירת שותפיו ובזיהוי כוונותיהם ומטרותיהם? האם ראוי לשתף פעולה עם אדם שאינו מאמין או שומר מצוות בכדי להביא לעולם טוב יותר? (דעות)

בצלאל כהן | כיכר השבת |
בצלאל כהן (צילום: יובל אצילי )

בעקבות התדיינות ארוכה עם חבר, הגעתי לתובנה שעליי ללבן שתי סוגיות מרכזיות.

  1. מהי תמונת העולם הרצוי?
  2. מי הם השותפים הלגיטימיים לשם כך?

תמונת עולם רצוי - לכל אדם ישנה תפיסה לגבי המצוי והרצוי, וכשמדובר באדם דתי יש לכאורה חלוקה ברורה בין "תורה" (בין אדם למקום) ל"דרך ארץ" (בין אדם לחבירו).

יש מי שרואה את החיסרון העיקרי בעולם בכך שבני אדם אינם מאמינים בקב"ה ובתורה, או שאינם מקיימים את מצוות התורה. העולם הרצוי מבחינתו הוא זה שבו כל הברואים מכירים בקב"ה ומקיימים את מצוותיו, כפי שאנו אומרים בתפילת ימים נוראים "וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו".

יש מי שרואה את החיסרון העיקרי בעולם בכך שבני אדם אינם מתנהגים במוסריות ובמידות טובות זה לזה, והם פוגעים זה בכבודו של זה, ברכושו, בבריאותו, בחייו וכיו"ב. העולם הרצוי מבחינתו הוא זה שכל בני האדם חיים יחד באהבה ואחוה שלום ורעות, כמו שאמר הנביא "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב,ד).

ישנם כמובן גם את אלו שרואים את הדברים בשתי הפרספקטיבות, אולם גם כאן נראה לי שאפשר למצוא שתי גישות. יש כאלו שיראו בשני התחומים דבר אחד שלם ויראו את תיקון העולם בהיבט הרוחני ובהיבט האנושי מכלול אחד, בעוד שאחרים יראו את שני התחומים הללו כנפרדים שיש לפעול בהם במקביל אבל ללא תלות של אחד בשני.

שותפים לגיטימיים - כשאדם מבקש לפעול דבר מה, הוא כמובן מעוניין בשותפים לדרך בעלי תפיסת עולם זהה לשלו, אולם מטבע הדברים קשה למצוא מספיק אנשים שיהיו שותפים מלאים לתפיסת העולם, ופעמים רבות ישנם שותפים אפשריים למחצה לשליש ולרביע שמטרותיהם אינן זהות בהכרח.

בנקודה זו, נשאלת השאלה עד כמה האדם צריך להיות בררן בבחירת שותפיו ובזיהוי כוונותיהם ומטרותיהם. ישנם כאלו הסבורים שטוהר הכוונות של השותפים הוא הכרחי, וכל עוד לא הוכח שאין להם אינטרסים אחרים השותפות אתם פסולה ובוודאי אם יש חשש שכוונותיהם אינן טובות. מאידך, ישנם כאלו שסבורים שכל עוד הובלת הפעולות והמהלכים נמצאת בידיהם ומוכוונת למטרות ראויות וטובות, אין שום מניעה משיתוף של כל מי שמסיבות כאלו ואחרות מבקש לסייע לאותן פעולות.

עמדתי האישית בשאלה הראשונה היא שדרך ארץ ותורה הם שני תחומים נפרדים, שעלינו לפעול בהם במקביל ללא תלות זה בזה. בתחום של דרך ארץ, אני רואה מקום לשיתוף פעולה עם כל אדם שבעיניי מבקש להביא את העולם למקום טוב יותר מבחינה מוסרית, ללא תלות אם הוא אדם מאמין ושומר מצוות או לא. בתחום של תורה ומצוות, אני בהחלט מחפש שותפים שומרי תורה ומצוות המבקשים גם הם לראות בשגשוגה של קהילה זו.

בשאלה השנייה, אני נוטה לעמדה המקלה ומוכן להסתייע ולשתף פעולה עם כל מי שמעוניין בדבר מכל סיבה שהיא, מלבד כשברור לי שמטרותיו בעניין אינן ראויות בעיניי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר