מאבטחים ונאום מוכן

האמת מאחורי התפטרותו של סעד אל-חרירי

חודש וחצי לאחר הפרשה המוזרה בה התפטר במפתיע ראש ממשלת לבנון בעת ביקורו בסעודיה נחשפים בתקשורת האמריקאית פרטים על המעורבות הסעודית (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אל חרירי בסלפי עם הנסיך הסעודי (צילום: מתוך טוויטר)

התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי לפני כחודש וחצי הייתה הפתעה לכולם. שמועות רבות טענו כי חרירי אולץ להתפטר בידי הסעודים ואף הוחזק במאסר בריאד, לאחר כשבועיים הוא שב ללבנון וביטל את התפטרותו ורק אתמול (שני) חשף ה"ניו־יורק טיימס" פרטים חדשים על הזעקתו לבירת סעודיה, על הדרך שבה נהגו בו מאבטחי בית המלוכה ועל הצעדים שהובילו להתפטרותו התמוהה.

ראש ממשלת לבנון, סעד אל־חרירי, מסרב עדיין לחשוף את הסיבות שהובילו להתפטרותו מול מצלמות הטלוויזיה הסעודית ומעדיף להשאיר מאחוריו את הפרשה המביכה שמלמדת על היותו תלוי בסעודיה. אולם מקורות בערב הסעודית ובלבנון חשפו בפני ה"ניו־יורק טיימס" פרטים מרתקים על השתלשלות האירועים הדרמטית שהסעירה את העולם הערבי.

מה שזכה לכינוי "פרשת סעודיה" התחיל ב־3 בנובמבר כשאל־חרירי נועד בביירות עם השליח האיראני הבכיר עלי אכבר ויליאתי. בתום פגישתם התפרסמה הודעה על "שיתוף פעולה פורה בין לבנון לבין איראן". היה זה הקש ששבר את גבו של יורש העצר הסעודי החזק והמשפיע, הנסיך מוחמד בן סלמאן שרואה באיראנים אויבים מרים.

למחרת קיבל אל־חרירי פקודה להתייצב בשמונה וחצי בבוקר במשרדי ארמון המלוכה בריאד. "זאת שעה מוקדמת להתנהלות בסעודיה, והוא היה בטוח שיורש העצר מזמין אותו לטיול במדבר, ולכן התייצב הגיע, לבוש בג’ינס וטי שירט", מספרים המקורות. "אלא שמאבטחי ארמון המלך הפתיעו את אל־חרירי כשסילקו את מלוויו, החרימו את הטלפונים הניידים שלו ותחבו לידיו נייר שעליו נכתב נאום התפטרותו". לפי המקורות, הנסיך בן סלמאן התעקש שאל־חרירי יתקוף בנאומו את איראן ויאשים את שליטיה בהתערערות המצב ברחבי המזרח התיכון: "נהגו בו כמו בפקיד זוטר, ובעת מעצרו נהגו בו בזלזול והשפלה".

לפי המקורות, יורש העצר הסעודי התעקש לסחוט מאל־חרירי את התפטרותו כדי להחליש את הקואליציה בביירות כך שתביא להחלשת השותפים בחיזבאללה. במקביל זמם הנסיך בן סלמאן לחולל אי־שקט במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון, ולגייס בכוח מיליציה פלסטינית שתפעל נגד חיזבאללה וה"מדריכים" של משמרות המהפכה האיראניים.

ההתפטרות של חרירי יצרה מתח מיידי ובלבול בלבנון. עדיין לא ברור מה גרם לסעודים להתקפל ולשחרר את אל-חרירי אבל ייתכן מאד כי הם הבינו כי לו יחזיקו בו במעצר זמן ארוך יותר תיחשף המזימה שלהם לעיני התקשורת כולה. בלבנון טענו כבר בתחילת הפרשה כי חרירי אולץ להתפטר מה שמלמד על כוחה של סעודיה באזור והחירות שהיא נוטלת לעצמה להתערב בצורה גסה ובוטה בענייניהן של מדינות אחרות.

גם ה"וושינגטון פוסט" מפרסם היום, במקביל, מאמר מערכת חריף נגד מי שהוא מכנה "נסיך הצביעות הסעודי", שמעורר מהומה לא רק בארצו אלא בעולם כולו. ממשל טראמפ לעת עתה לא התייחס לנושא. בין טראמפ לנסיך ישנם יחסים טובים ובביקורו האחרון בסעודיה חתם טראמפ הסכמי סחר בנשק בהיקף אדיר עם הסעודים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר