"הבחירות עוד רחוקות"

אלקין: "בג"ץ מתערב בסוגיות דת ומדינה בצורה ברוטלית"

חוק המרכולים, חוק הגיוס, יחסי החרדים והליכוד בקואליציה הנוכחית, התערבות בג"ץ, חקירות ראש הממשלה ומועד הבחירות • השר זאב אלקין בראיון ל'כיכר בכנסת' על כל הנושאים הבוערים (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
השר זאב אלקין בראיון (צילום: כיכר השבת)

השר זאב אלקין נחשב לשר בכיר בליכוד, לא בשל המשרדים שבראשם הוא עומד, אלא בעקבות ההצלחות שלו לפתור לראש הממשלה בנימין נתניהו משברים בתוך הקואליציה, בעיקר כאלו עם המפלגות החרדיות שזוכרות לו לטובה את הימים בהם הוא עמד בראשות הקואליציה.

אלקין יושב מהצד וצופה במתרחש בתוך הקואליציה, עד שראש הממשלה מגייס אותו למילואים בכדי לפתור משברים. כך היה בחודש שעבר במהלך משבר השבת, נתניהו הזעיק את אלקין שהביא לפתרון המשבר, אז סוכם לעמוד בהסכם קואליציוני.

בראיון ל"כיכר בכנסת" מסביר אלקין מדוע הליכוד והחרדים לא רוצים ללכת לבחירות, מסביר את החשיבות של חוק המרכולים המרוכך, שומע את הרצון החרדי להגביל את סמכות בג"ץ אך זוכר היטב שהם אלו שמנעו את הגבלת הכוח ומתייחס לחקירות ראש הממשלה והמלצות המשטרה המסתמנות. לסיום, השר אלקין מעריך מתי לדעתו יתקיימו הבחירות.

בחודשים האחרונים נראה כי הקשר בין המפלגות החרדיות לראש הממשלה בנימין נתניהו מקרטע, הישגי החרדים מגיעים רק לאחר איומים ומשברים. אלקין, מסביר את המצב מנקודת מבטו ואומר כי"אנחנו שנה רביעית, זה קורה בין שותפים. אבל אני תמיד הייתי בעד תפיסה ששותפים צריכים לדעת לדבר אחד עם השני ולכבד אחד את השני, לא חושב שלמפלגות החרדיות יש קואליציה יותר טובה מהקואליציה הזו, אין להם למה למהר לבחירות, אני לא חושב שגם לנו יש קואליציה יותר טובה, לכן צריך לדעת איך לעבוד יחד. תמיד ניסתי לפעול שהשותפות הזו תימשך".

השר זאב אלקין בשיחה עם כתב "כיכר השבת" ישי כהן

בחודש שעבר, כאמור, אלקין היה בין אדריכלי השלום בקואליציה. בין היתר הבטיח לזרז את חקיקת חוק המרוכלים המרוכך, כעת נראה כי יתכן והחוק משיג את התוצאה ההפוכה בכך שראשי רשויות מעבירים במהירות חוקי עזר עירוני לפתיחת מרכולים בשבת כמו בתל אביב.

אלקין מתייחס לנושא ואומר: "אני לא חושב שהחוק מזיק, החלטת בג"ץ מזיקה. החוק מנסה למזער את הנזק של החלטת בג"ץ". לדבריו: "זה נכון, היום יהיו כמה רשויות שיספיקו לחוקק חקיקה פנימית, אבל ברגע שהחוק יעבור, הוא לא יאפשר לשלטון מקומי לעשות את זה בלי הסכמה של השלטון המרכזי. לכן, לטווח ארוך, אני חושב שהמהלך נכון".

בנושא תיקון חוק הגיוס, אלקין עדיין, בדגש על ה'עדיין', לא מעורב: "נכון לעכשיו לא, בזמנו הייתי מאוד מעורב, כמו שאתה יודע הייתי נציג ראש הממשלה בוועדת פלסנר, גם כיו"ר הקואליציה, כרגע אני לא עוסק בזה, אם ראש הממשלה יקרא לי לדגל במצב משברי ויבקש סיוע - אהיה מוכן לעזור".

בשנה האחרונה, במיוחד לאחר התערבות בג"ץ בחוק הגיוס, החרדים לא מפסיקים להתלונן על התערבות השופטים בעבודת הכנסת. אלקין יודע שהחרדים צודקים, אבל הוא זוכר היטב גם את הימים בהם ניסה להעביר חוק להגבלת כוחו של בג"ץ, ומי שהתנגדו היו אלה הנציגים החרדים.

"יהיו כמה רשויות שיספיקו לחוקק חקיקה פנימית". דרעי ואלקין במליאה (יונתן זינדל, פלאש 90)

לדבריו: "קצת מאוחר. זה נכון שבקדנציה שהייתי יו"ר קואליציה, ניסתי לשכנע את המפלגות החרדיות ללכת איתי לחקיקה שהייתה צריכה לסדר את מערכת היחסים בין הכנסת לבג"ץ, בין הממשלה לבג"ץ, לפעמים הם העדיפו להימנע מזה. אני חושב שמאז ברור למפלגות החרדיות שבג"ץ מתערב בסוגיות של דת ומדינה בצורה מאוד ברוטלית ולא מאפשר לכנסת ולממשלה לקבל החלטות בנושאים כל כך עדינים. היום אני חושב שהם כן רוצים שינוי במדיניות, אבל היות והמדיניות של כחלון לחסום את זה, אין רוב בכנסת לבצע את השינוי".

השר אלקין מתייחס להמלצות המשטרה המסתמנות נגד ראש הממשלה נתניהו ואומר: "ראשי ממשלה רבים כיהנו במדינת ישראל בסיטואציה הזו, כולל ראש הממשלה הזה. אני רוצה להזכיר לך, בחקירה הראשונה של ראש הממשלה, היו כבר המלצות משטרה בתיק 'בר און - חברון', ופרקליטת המדינה סגרה את התיק. כך גם עם ראש הממשלה שרון שכיהן גם עם המלצות פרקליטות, והיועמ"ש סגר את התיק".

לדבריו: "התפיסה הזו שהמלצות משטרה זה מה שמרשיע בן אדם, זו תפיסה מאוד לא נכונה. מה שמרשיע בן אדם זה בית משפט. ראשי ממשלה כיהנו במצב הזה. אין שום סיבה שראש הממשלה שזוכה לתמיכה כה רחבה לא ימשיך לכהן".

בעת משבר - נקרא למילואים. אלקין ונתניהו (מרים אלסטר, פלאש 90)

זה אומר שגם אם היועמ"ש יחליט להגיש כתב אישום, מבחינתכם כל עוד שאין הרשעה של בית משפט ראש הממשלה לא צריך להתפטר?

"קודם כל זאת לא שאלה מה מבחינתנו, יש חוק במדינת ישראל. כל אלה שכל כך מדברים על חשיבות החוק, אני ממליץ להם לקרוא מה אומר חוק יסוד, הוא אומר דברים ברורים מתי ראש הממשלה צריך להתפטר, מי שרוצה לשנות את זה שיתכבד וינסה לשנות את זה".

לסיום, הערכה שלך, מתי אנחנו הולכים לבחירות?

"מבחינת ההיגיון אין היגיון בהליכה לבחירות עכשיו, יש היגיון להמשיך את הקדנציה הזו עד הסוף, עד 2019. אני לא חושב שמישהו מהשותפים הקואליציוניים ירוויח מבחירות. לכן, אם כולם יתנהגו בהיגיון - הבחירות עוד רחוקות. האם בפוליטיקה הישראלית תמיד ההיגיון משחק? לפעמים אנחנו עושים דברים לא הגיוניים, מאוד מקווה שהשכל הישר יגבר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר