מהשבת ועד הגיוס • ראיון

ח"כ מקלב: "לא אלמן ישראל, יש מנהיגות לציבור הליטאי"

מסביר את הצורך ב'חוק המרכולים', תוקף את ראשי הערים על הפופוליזם ואת 'הבית היהודי' ורומז כי ביטול חוק הגיוס יחזק את מעמד לומדי התורה • צפו בראיון עם חבר-הכנסת אורי מקלב (כיכר בכנסת)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

רק לאחרונה הוא נבחר לחבר הכנסת שנוכח במשכן יותר מכל 119 חברי הכנסת האחרים. מצד אחד ח"כ אורי מקלב (דגל התורה) עוסק בנושאים הרגישים לציבור החרדי כדוגמת השבת והגיוס, ומהצד השני הוא עומד בראש ועדת המדע ומתעסק בנושאים שלא תמיד נוגעים אל ציבור בוחריו.

בראיון מיוחד ל"כיכר בכנסת", מתייחס ח"כ אורי מקלב לחוק המרכולים וחוקי העזר שהעיריות מקדמות במהירות בזק, להתייעצות עם גדולי ישראל אם החוק יחול גם על תל אביב ומדוע הם מסרבים לשתף פעולה עם אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ'. וגם, מה קורה עם חוק הגיוס והאם לבסוף ידרשו פסיקת התגברות.

בפתח הראיון, שוחחנו עם מקלב על חוק המרכולים והעובדה שעוד ועוד רשויות מקומיות מחוקקות חוק עזר עירוני שיאפשר את פתיחת המרכולים בשבת, והשאלה היא האם החוק לא משיג את התוצאה ההפוכה.

"למעשה משתי סיבות זה לא נכון שהחוק עושה רק יותר גרוע. עצם המצב שכמה רשויות מקומיות רצות ומחוקקות חוק, זה סימן שלחוק הזה יש משמעות. 2 - אם לא היה את החוק הם תמיד יכלו לעשות חקיקה, אז מה הרווחנו? כבר כעת הועילו חכמים בתקנתם".

ח"כ אורי מקלב בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

מקלב טוען כי לחקיקה המהירה של הרשויות המקומיות אין משמעות: "אין לזה תכלית, כיוון שראשית שהחקיקה שלנו תהיה יותר מהירה משלהם, לשר הפנים יש סמכות לעצור חקיקה כזו. אין ספק שכאן יש מהירות והמטרה להספיק את החקיקה בכנסת - קשה להאמין שזה יתקבל בבית המשפט. לשר הפנים יש גם סמכות בגלל ההרחבה של העניין, זו גם סיבה לעצור, המציאות שיש הרחבה".

הח"כ מ'דגל' ממהר להסביר את ההבדל בין תל אביב לשאר הערים: "בית המשפט לא רואה את תל אביב כמו גבעתיים או חולון וראשון לציון. הפסיקה הייתה לתל אביב, במעמד שלה, בדימוי שיש לה, אני לא מצדיק את זה אבל תל אביב היא מדינת תל אביב".

מקלב תוקף את ראשי הערים: "זה פופוליזם, הם מרגישים שיש כאן שנת בחירות, יש כאן ניסיון להרוויח דעת קהל על פעולות שלהם שבסופו של דבר הם ללא תכלית".

יש את הטענה של אריה דרעי, שאומנם כואב כל מרכול שפותח בשבת, אבל במבחן התוצאה - החוק עזר עירוני בעיר צמצם את מספר המרכולים שחיללו שבת, ייתכן וחוק המרכולים כעת רק יגביר את חילולי השבת?

"המציאות היא שגם הערים האלו שכעת מנסות לחוקק חוק הם מנסים להרחיב מעבר למה שפתוח שם עכשיו. הם מדברים על הרבה יותר הרחבה. כשאתה מדבר על רחובות שבהן יהיה אפשר לפתוח, אם כיום יש שם שש חנויות, אחרי החקיקה זה יכול להיות גם שישים חנויות פתוחות".

מקלב והשר דרעי (פלאש 90)

לפני מספר חודשים ח"כ משה גפני, יו"ר 'דגל התורה', נתן לציבור להבין שהייתה הוראה של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שהחוק יחול גם על ת"א, מבחינתכם אתם מתעקשים שאכן כך יהיה?

"ח"כ גפני מוביל את החוק הזה יחד עם כל הסיעות החרדיות, היו שותפים לזה הרבה חברי כנסת, הגשנו את החוק שגם על ת"א יהיה לשר הפנים את הסמכות. בינתיים אין הסכמה של הממשלה, אבל גם לא הייתה החלטה משמעותית שלא נוכל להגיש את זה במתכונות כזו או אחרת".

לדבריו: "קיבלנו הנחייה לפעול, ואנחנו נמשיך לפעול".

כששאלנו עם מי הם כעת מתייעצים, הוא הגיב: "ממשיכים להתייעץ, כמו בנושאים אחרים, ב"ה לא אלמן ישראל, יש המשכיות, יש מנהיגות לציבור הליטאי, בעניין הזה ממשיכים את המסורות שעושים את הפעילות בהתייעצות עם גדו"י".

לפני כחודש טען ח"כ בצלאל סמוטריץ' בראיון ל"כיכר השבת", שאתם, החרדים, מסרבים לשתף אותם במאבק השבת, וזה למרות שהם מתחננים להיות שותפים

"לא צריך לשתף, צריך להיות שותף. אם אתה רוצה לפעול בעניין השבת אתה - אתה צריך להיות אקטיבי, אנחנו לא מזמינים אנשים, תעשו פעולות. אנחנו לא מנענו מאף אחד, זה סתם תשובה לשאלות 'למה אתם לא עושים', צריך להזמין אותם? ומי הזמין אותי?".

לרגע מקלב מביע את התסכול שלו מהתנהלות 'הבית היהודי': "איפה הפעילות שלהם? אני לא אומר שהם לא פעילים, אבל זה שאני צריך לסחוב אותו, אני לא חושב שזה מוטל עלי. אני באמת מצפה, שלא רק שיבוא בטענות, השבת זה הנושא היחיד שהיה שיתוף פעולה של המפלגות החרדיות והדתיות".

"לצערי היום זה לא מורגש ככה", אומר מקלב, "אפילו שאני לא חושב שיש בינינו מחלוקות בעניין הזה. מי שילך איתי עד הסוף בהשקפת עולם שלנו...".

מקלב והשרה שקד (מרים אלסטר, פלאש 90)

כעת מקלב מסביר מדוע אורי אריאל וסמוטריץ' הם בודדים: "גם אם יש שני חברי כנסת שהשקפה שלהם בסדר, אבל יכול להיות שהבית היהודי לא עושה את זה, ראש הממשלה מדבר איתך לפי מפלגות, לא לפי חברי כנסת בודדים".

ח"כ מקלב, אמש פרסמנו ב"כיכר השבת", שיש עיכוב במציאת נוסח מוסכם לחוק הגיוס, הזמן אוזל...

"יש פעילות בנושא הזה, בודקים את כל האפשרויות, זו אחריות גדולה מאוד. אנחנו יודעים שלבג"ץ הזה יש משמעות וזה מדאיג אותנו מאו".

באשר לפספיקת התגברות, אומר מקלב: "בדקנו את זה, אין כרגע היתכנות, בגלל מבנה הקואליציה. זו לא האפשרות היחידה. יש עוד דרכים".

מקלב רומז ואומר: "יכול להיות שמעז יצא מתוק. כשלא מאפשרים לך לפעול בציר הזה - אז צריך לעשות שינויים, בשינויים האלה יכול להיות שמעמד של לומדי התורה יתחזק במדינת ישראל".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר