רפורמה חדשה

הסכם עם חברת החשמל: 3,000 עובדים יפרשו

שר האוצר משה כחלון בירך על ההסכם ואמר: "לאחר עשרות שנים תם עידן המונופול". יצרני החשמל: "מדובר בפייק רפורמה שלא תוזיל את מחיר החשמל ותותיר את חברת החשמל כמונופול" (כלכלה)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

משרדי האוצר והאנרגיה הגיעו הבוקר (רביעי) להסכמות והבנות עם חברת החשמל וההסתדרות על המתווה המתגבש בחברת החשמל. בכלכליסט פורסם כי החברה כבר החליטה להשקיע כחצי מיליארד שקלים בשדרוג ההולכה.

הרפורמה תימשך 8 שנים, כשההסכם העקרוני קובע שחברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח, שתחתיהן תקים החברה שתי יחידות יצור חדשות. ניהול המערכות ייצא מהחברה לטובת חברה ממשלתית חדשה. מספר העובדים יקטן בכ-3,000 איש ואלו יזכו לתגמול פרישה של 120% מהשכר, תוספת של כ-1,300 שקל לשכר הבסיס ומענק חתימה של 30 אלף שקל. מי שיישאר בחברה יקבל תוספת לשכר בסיס של כ-1,900 שקל.

על פי הסיכום, תדווח חברת החשמל לבורסה על ההסכמות ולא יחתם הסכם מול הוועד. על ההסכם יחתמו מחר שר האוצר משה כחלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ וביום ראשון הוא יובא לממשלה לאישור עקרוני.

כל הצדדים ינסו לסגור את הפרטים עד אמצע פברואר 2018, לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בנושא בתוך 45 יום. לוח הזמנים המסתמן אינו מקרי כיוון בשבוע הבא יגיע גם הדד ליין של בג"ץ שיבקש לדעת מה עלה בגורל זכות השביתה של העובדים.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ ציין כי "הרפורמה תביא להתייעלות בחברת חשמל ולהבראת מצבה הפיננסי, וכן תביא לכניסת הסקטור העסקי לייצור החשמל ולתחרות באספקת החשמל, באופן שיוביל גם לשיפור במערכת החשמל".

משה כחלון שר האוצר אמר: "לאחר עשרות שנים תם עידן המונופול. הרפורמה ההיסטורית עליה סיכמנו היום לאחר 20 שנים של ניסיונות תגביר את התחרות במשק החשמל, תביא להתייעלות דרמטית של החברה ובעתיד גם להפחתת מחירי החשמל עבור האזרחים".

ב"כלכליסט" פורסם כי דירקטוריון חברת החשמל אישר את שלב א' של תוכנית החירום להרחבת מערך ההולכה, עם הוראה להקים כבר בשנה הקרובה כעשר תחרות משנה בעלות של כחצי מיליארד שקל

וכי תחנות המשנה שנכללו בתוכנית החירום ל־2018 יוקמו בפריסה ארצית בנהריה, חריש, עתידים, קיבוץ אייל, אזור תעשייה אדומים, אשקלון, נס ציונה, שדרות וכן באוניברסיטת תל אביב.

כמו כן, מתכננת החברה הקמה של כ־30‑40 תחנות נוספות כאלה, שיוקמו ב־2019‑2021 בעלות כוללת שעשויה להגיע לשני מיליארד שקל. כך מקבעת החברה את השלב הראשון ברפורמה ‑ השקעה מאסיבית בהולכה וחלוקת חשמל.

אישור התוכנית התרחש על רקע המסקנות הראשוניות לשנת 2018 שהציגו סמנכ"לי החברה בפני הדירקטוריון, לפיה תחויב החברה להשקיע תוספת של כ־1.5‑2 מיליארד שקל בהולכה כדי לעמוד ביעדי הרפורמה שגובשה מול הממשלה. זו כוללת הפיכת החברה מיצרנית ומוליכת חשמל ‑ למוליכה במקום הראשון ויצרנית במקום השני, עם ירידת נתח השוק מכ־70% כיום לרף שלא יעבור את ה־40% מהביקוש.

מבחינת הפעילות העסקית, חברת החשמל תוכל לאמץ חלק מהמודל של בזק עם אפשרות לעבור למודל שיווקי. כלומר, לא רק לתפעל מוקד 103 או מדיה חברתית שעוסקת בפתרון בעיות, אלא למכור מוצרים כמו מונים חכמים או ניהול בית חכם ללקוח הסופי ‑ בדומה לרשת חנויות בזק-סטור שקיימות כיום.

תגובת יצרני החשמל הפרטיים לפרסומים היום: "מדובר בפייק רפורמה שלא תוזיל את מחיר החשמל ותותיר את חברת החשמל כמונופול. ההחלטה להתיר לחברת חשמל לבנות שתי תחנות כוח חדשות נוספות מסכלת את הצורך לפתוח תחרות מלאה במקטע הייצור. ההחלטה תשרת את האינטרס של המונופול אך בפועל תעלה לציבור כסף רב ותמנע את הוזלת תעריף החשמל. פנינו בשבועות האחרונים בהצעות קונקרטיות לצוות המשא ומתן שיאפשרו את פתיחת שוק החשמל לתחרות, אנו מצפים שהממשלה תקבל החלטה האם פנייה לרפורמה אמיתית או לפייק רפורמה שתעלה לציבור מיליארדי שקלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר