האי שתמך בישראל

המתנה שקיבלה נאורו: מתקן לטיהור שפכים

נאורו היא מדינת אי זעיר אי שם באוקינוס השקט אך יש לה אצבע בדיוק כמו כל מדינת ענק אחרת באו"ם. במסגרת היחסים בינה ובין ישראל הוענק לנאורו מתקן במתנה (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נאורו צילום לויין (צילום: באדיבות ויקיפדיה)

לישראל אין זהב או נפט אבל יש לה בהחלט דברים אחרים שמדינות בעולם רוצות או צריכות. העצרת הכללית של האו"ם אישרה לפני שבוע בדיוק, ברוב גדול של 128 מדינות, את ההצעה נגד ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל. תשע מדינות הצביעו נגד ההחלטה, בהן גם מספר מדינות איים קטנות באוקיינוס השקט: מיקרונזיה, איי מרשל, פלאו ונאורו. מדוע דווקא הן הצביעו בעד ישראל?

לפחות על אחת מהן יש תשובה לא רעה. שבועיים קודם לכן אישרה ועדת המכרזים של משרד החוץ לרכוש בהליך של פטור ממכרז ובעלות של 250,191 שקל מערכת טיהור שפכים לנאורו - אי קטן ששטחו 21 קמ"ר בלבד ואוכלוסייתו מונה בסך הכול 11,359 איש, אך עדיין מדובר במדינה שיש לה אצבע באומות המאוחדות, בדיוק כמו ארה"ב, רוסיה וסין.

בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "נאורו היא מדינת אי אשר נמצאת בדרום האוקיינוס השקט. זוהי מדינת האי העצמאית הקטנה ביותר בעולם מבחינת אוכלוסייה ושטח. המדינה מקיימת קשרי ידידות קרובים עם ישראל. נשיא מדינת נאורו פנה לראש הממשלה בבקשה לקבלת סיוע של מתקן טיהור שפכים שמותאם לצרכים הייחודיים של האי".

מתקן השפכים ישמש בית ספר באי. משרד החוץ התקשר עם חברה שפיתחה את מתקן השפכים הייחודי, ועלות ההתקשרות כוללת גם את כל העלויות הנלוות, לרבות טיסות, לינה וכלכלה בחו"ל של הצוות המתקין, עלויות שילוח של המתקן וכדומה. ההתקשרות אושרה על ידי ועדה מיוחדת שבראשה עומדים מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, היועץ המשפטי של משרד החוץ טל בקר וחשבת משרד החוץ סימה פישר.

דוד בן בסט, קונסול הכבוד של נאורו בישראל, אמר בתגובה כי "האיראנים ניסו 'לשחד' את נאורו בתקציבים והם קיבלו תשובה שלילית חזקה. הם מקפידים להצביע בעד ישראל. ישראל בתיאום איתי ועם שגרירת נאורו מרלן מוזס היושבת בניו יורק מסייעת לנאורו גם בתרופות ורופאים המבקרים שם תדירות".

יצוין, כי נאורו כבר הצביעה בעבר בעד ישראל בהצבעות חשובות בעצרת הכללית, כמו למשל ההצבעה ב-2012 שבה שודרגה פלסטין למעמד של מדינה משקיפה שאינה חברה. עם זאת, בהצבעה בספטמבר 2015, שבה אישרה העצרת הכללית להניף את דגל פלסטין בין הדגלים המונפים במוסדות האו"ם, לא השתתפה נאורו.

בד בבד אישרה לאחרונה ועדת המכרזים של משרד החוץ רכישת מתקן התפלה נייד בעלות של כ-400 אלף שקל שיינתן במתנה להודו - לקראת ביקורו של ראש הממשלה נתניהו שם ב-14 בינואר. זהו אותו מתקן התפלה שממנו שתו ביחד נתניהו וראש ממשלה הודו מודי נרנדרה. המעמד תועד בתמונה המפורסמת שבה השניים טובלים בחוף אולגה בביקורו ההיסטורי של נרנדרה בישראל בחודש יולי האחרון. זאת למרות שהודו הצביעה נגד ישראל ואכזבה את ירושלים באו"ם.

ערוץ 2 דיווח אמש כי נתניהו מתכוון להקים קרן שתעניק 50 מיליון דולר ל-50 מדינות מתפתחות כדי "לעודד אותן" להצביע בעד ישראל באו"ם. ככל הנראה לא יהיה מדובר בהעברות כספים ישירות אלא בטיפוח עקבי של היחסים בין המדינות ומענקים מסוג אלו שקיבלה נאורו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר