ראיון מיוחד

האיש מאחורי התווים של המוזיקה החסידית

הוא אמנם בדרך כלל מאחורי הקלעים, אבל המוזיקאי אברימי גור-ארי הוא אחד המשפיעים הגדולים על המוזיקה החסידית. ראיון נדיר עם אחת הדמויות המסקרנות בתחום (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
גור-ארי לפני שהוא מנצח בחתונת הנגיד רכניץ על תזמורת A TEAM של איצי שווארץ (צילום: מוטי אנגל)

אברימי גור-ארי הוא אחד מהמוזיקאים העסוקים במוזיקה החסידית בעיקר בארה"ב, במשך יותר מעשרים שנה הוא משמש ככותב התווים הרשמי של המוזיקה החסידית וחלק גדול מהעיבודים שאתם מכירים כל כך טוב הועתקו או אפילו נכתבו על ידו. בין היתר הוא עיבד אלבומים לאברהם פריד, אברומי פלאם, ליפא שמעלצר, צלי גולד, לוי פאלקוביץ', אלי גרסטנר, בני פרידמן ועוד רבים וטובים וניהל מוזיקלית במשך שנים את "כינוס השלוחים, הגדול בניו יורק.

גור-ארי שביקר לאחרונה בישראל הגיע לראיון מיוחד ב'כיכר השבת' כשהוא מספר על הקריירה שלו והדרך המעניינת שלו אל תוך מעמקי מאחורי הקלעים של המוזיקה היהודית. "מעולם לא התכוונתי להיות מוזיקאי זה פשוט קרה, הקב"ה הוביל אותי לתוך זה", הוא מספר בחיוך.

למרות הידע הרב שלו והיכולת לכתוב שירים ועיבודים מסובכים בתוך זמן קצר הוא מעולם לא למד מוזיקה בצורה מסודרת ורכש את הידע שלו באופן עצמאי או מורים פרטיים במהלך השנים, "מעולם לא למדתי את זה בצורה מסודרת. בתור ילד בדרום אפריקה למדתי שיעורי נגינה אך כמובן שמדובר בידע ברמה אחרת. לא כל מי שיודע לקרוא תווים יודע גם לכתוב תווים".

גור ארי מנצח על תזמורת פריילאך

מתברר שכמו מוזיקאים רבים אחרים גור-ארי "חייב" את הקריירה שלו לאחים פיאמנטה, יוסי ז"ל ואבי יבלט"א. "הגעתי מדרום אפריקה ללמוד בישיבת חב"ד ניו ג'רזי. ניגנתי כמו הרבה בחורי ישיבה לעצמי אך לא בצורה מקצועית. בשנת 1991 חבר שלי התחתן בדרום אפריקה וביקש ממני טובה כדרום אפריקאי במקור, הוא נתן לי כרטיס וביקש ממני להיות ה"בייביסטר" של האחים פיאמנטה שהוזמנו לנגן בחתונה", מספר גור-ארי.

"באופן מעניין זכיתי באותה נסיעה להגיע פעמיים לארץ ישראל, האדמו"ר מחב"ד שהתעניין באותה תקופה מאד במצב בארץ ישראל לרגל מלחמת המפרץ והוא ביקש מהחסידים לעבור דרך ארץ ישראל. כך היינו בהלוך וחזור בארץ ישראל, כיום או יומיים. באותו שבוע ניגנתי יחד עם האחים פיאמנטה לא מעט ושבועיים לאחר שחזרנו לארה"ב צלצל אליי יוסי ז"ל ושאל אותי "אברימי מה אתה עושה?" גמגמתי לו תשובה בסגנון "אני לא יודע" והוא קרא לי לבוא לנגן איתם שוב, כך מצאתי את עצמי כמוזיקאי מקצועי", מספר גור-ארי בפרץ נוסטלגיה.

הוא ניגן רבות באותם השנים עם תזמורת "נגינה" של ישראל לאם, כקלידן ובהפקות רבות ואז נתקל כמו מוזיקאים רבים בקושי להשיג תווים באיכות טובה. "כששיר חדש הגיע, משהו היה כותב ידנית את התווים בצורה מקושקשת ומרושלת למדיי שהעניקה להם את הכינוי - "שריטות תרנגולים", הצילום של התווים המאולתרים היו מופצים לכל התזמורות לעתים גם עם שגיאות וכדומה".

"היה לי חבר שעסק מחשבים ואמרתי לו שחייב להיות דרך טובה יותר לכתוב את התווים מאשר לעשות את זה ידנית. הוא הציע שניגש לחנות מחשבים ונבדוק אם יש תוכנה מתאימה. ניגשנו יחד לחנות מחשבים והוא שאל אותי "אתה מתכוון לעבוד בזה כעסק?" השבתי לו שכן והוא רכש עבורי את כל הציוד הנדרש והפכנו לשותפים. זו הייתה הפעם הראשונה שהפעלתי מחשב. כך במשך חודש ישבתי ועבדתי על כישורי הכתיבה שלי דרך המחשב, הכנתי כמה דוגמאות כדי לשלוח ללהקות. באותם ימים זה היה מהפכני כי לא היה דבר כזה. הוא שלח את זה לכל להקות החתונה ותוך לילה זה הפך לעסק", אומר גור-ארי בחיוך כשהוא מציין כי מאז הספיק לכתוב 8000 שירים שונים שנכרכו בכמה ספרים בעיקר על פי הזמנה של מוזיקאים מקצועיים. זאת מלבד העבודות הפרטיות שביצע עבור מיטב המוזיקאים במוזיקה החסידית שנזקקו לשירותי התיווי שלו כולל בהופעות גדולות כמו אוהל והאסק.

"זה ספרים שמיועדים למוזיקאים מקצועיים בעיקר בגלל מחירם והעובדה שהם כתובים ברמה גבוהה אבל יש כמה פרויקטים שיצאו במהלך השנים וכאלה שיצאו בהמשך. גם כיום אני כותב את הלהיטים של המוזיקאים הגדולים וכן להיטים נוספים במידה והם תופסים ויש להם ביקוש בקרב התזמורות", מספר גור-ארי שספרי התווים שלו ידועים בקרב המוזיקאים בגלל שני סימני היכר מעניינים - ראשי התיבות BHNV - בעזרת השם נעשה ונצליח ועם סמלו המסחרי - קוף מנגן ב'צלו.

לשאלה כיצד למד לכתוב תווים מבלי ללמוד זאת בצורה מסודרת משיב גור-ארי בסיפור נוסף, "כשסיימתי את הישיבה חזרתי לתקופה של חצי שנה לדרום אפריקה. לאבי ע"ה היה עסק לממכר פנינים הוא היה נפגש עם הלקוחות וסוגר איתם עסקאות ואילו אני עבדתי בכספת של העסק ובדקתי כי העובדים לא גונבים מהסחורה היקרה. זו הייתה העבודה הראשונה שלי אך היא הייתה משעממת להפליא. החלטתי לנצל את הזמן וללמוד איך כותבים מוזיקה. כל יום הייתי כותב שיר אחד או שתיים והייתי מראה אותם למוזיקאים מקצועיים והם היו מתקנים אותי. ככה הייתי מתקדם. כך למדתי תוך שישה חודשים של עבודה ולימוד תוך כדי ניסוי וטעייה את סודות המקצוע. כמובן שמאז התקדמתי רבות מבחינת רמת הכתיבה שלי אבל שם זה התחיל".

כאמור, הפך אברימי גור-ארי גם למעבד מבוקש שעובד עם מיטב המוזיקאים, "במהלך השנים כאשר עבדתי על העתקה של עיבודים רבים עבור אחרים הבנתי שאני יכול לעשות את זה בעצמי וכדי "להתניע" את העניין שלחתי הודעה לכל המוזיקאים כי הראשון שייתן לי לעבד את האלבום שלו העבודה תהיה חינם... הראשון שצלצל היה אברומי פלאם ועיבדתי לו את האלבום "טוב להודות". תקופה קצרה לאחר מכן קיבלתי שיחה מפתיעה, על הקו היה זמר מוכר למדיי... אברהם פריד שהציע לי לעבד את אלבומו "אבינו מלכנו" כמובן שכבר לא בחינם", אומר גור-ארי בחיוך.

למרות האלבומים הרבים בהם עיבד כיום רוב העבודה שלו היא בחתונות יוקרה אמריקאיות, "הירידה במכירות של האלבומים הביאה גם לירידה בכמות ההקלטות באולפן ורוב העבודה שלי היא כקלידן וכמעבד באירועים גדולים עם תזמורות ענק דוגמת A TEAM של איצי שווארץ מהתזמורות המובילות בתחום החתונות בארה"ב ותזמורות נוספות, כשאני כותב עיבודים חדשים וייחודיים עבור האירועים האלה".

גור-ארי בכנס השלוחים הגדול

כיוון שגור-ארי עובד בעיקר מול מוזיקאים מקצועיים הוא מתמודד בהצלחה עם נושא זכויות היוצרים של התווים, "רוב הזמרים והמלחינים פונים אליי בבקשה שאכתוב את שיריהם או מאשרים את כתיבתם. זה מצב "win win" כיוון שכך השירים מגיעים לתזמורות ומנוגנים באירועים ומקדמים את האמן", מסביר גור-ארי ומספר כי בעבר פנה אליו אחד המלחינים הגדולים ואיים לתבוע אותו באמצעות עו"ד. "נבהלתי מאד בהתחלה אך לאחר כמה ימים הוא פנה אליי שוב והודיע כי הוא אוהב את עבודתי ומרוצה ממנה. במשך שנים לא הבנתי מה קרה ומה הביא לשינוי. כעשור לאחר מכן פגשתי את אחד מגדולי הזמר החסידי והוא שאל אותי "לא התפלאת מדוע הוא וויתר על תביעתו?" מתברר כי בעלי התזמורות שהתקשרו לקבל את תווי הלהיטים לאלבומו של אותו זמר נדחו על ידי כיוון שפחדתי מהתביעה נגדי הם פנו לזמר שפנה למלחין ודרש ממנו לוותר על תביעתו כדי שהשירים יוכלו להגיע לתזמורות ואיתם גם לקהל הרחב".

לסיום הוא משיב על השאלה איזה תפקיד הוא מחבב יותר, כתיבת תווים או עיבודים והוא נוהג כמו כל יהודי טוב לענות בתשובה שלישית ועם חיוך רחב, "אני הכי אוהב לנצח על תזמורות גדולות, זו המלאכה שגורמת לי לקורת רוח הרבה ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר