דגל התורה תתנגד

התכנית שתמעיט את מספר שומרי השמיטה

מרן הגר"ח קנייבסקי הביע התנגדות לתכנית משרד החקלאות שנועדה לבטח כלכלית את שומרי השמיטה, זאת מאחר והיא צפויה דווקא להמעיט את מספרם של שומרי השמיטה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Anat Hermony/Flash90)

בתום דיון ממושך שהתקיים במהלך השבוע האחרון בבית מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי אודות ההתייחסות הראויה לתכנית החדשה המקודמת במשרד החקלאות בנוגע לביטחונם הכלכלי של אלפי החקלאים בשנת השמיטה, הכריע מרן הגר"ח קנייבסקי נגד התכנית.

על פי התכנית שהוצעה ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וראשי הסיעות החרדיות, ואמורה לשנות את יחסי הכוחות שבין ענף החקלאות לרשויות המדינה, במהלך שש השנים שלפני השמיטה,יפרישו החקלאים סכום חודשי קבוע שיומר למענק ולמלגת קיום בשנה השביעית.

הגר"ח קנייבסקי בדיון על התכנית

מתווה התכנית עורר שאלות מהותיות כמו החשש מצמצום שומרי השמיטה, כאשר חקלאים שלא יצטרפו לתכנית בששת השנים בשל קשיים כלכליים או אי עמידה בתנאי הסף של התכנית, ייפלטו באופן מידי ממצבת שומרי השמיטה ולא יזכו לתמיכה ומענק.

בחודש סיון תשע"ז, הביע מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי את הוראתו להתנגד לתכנית בשל החשש הברור לפגיעה בשומרי השמיטה, התנגדות שהובעה ע"י הנציגים בפני הנהלת משרד החקלאות והעומדים בראשו. ואכן, במהלך החודשים האחרונים שבו נציגי משרד החקלאות והציעו נוסחאות שונות לאישור מענק יחסי גם לחקלאים המצטרפים לתכנית שומרי השמיטה 'ברגע האחרון' והנושא עלה שוב ושוב, כאשר המשרד מבקש להחיל את התכנית באופן מידי ומבקש הסכמה ושיתוף פעולה של הנהלת קרן השביעית.

הגר"ח מברך ילד שהתחפש לחקלאי שומר שמיטה. פורים 2015 (צילום: שלומי כהן)

בשבוע שעבר, עלו למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי הגאון רבי יוסף אפרתי, הרב אברהם רובינשטיין ממלא מקום ר"ע בני ברק ויו"ר הנהלת קרן השביעית הרב בן ציון קוגלר. הגר"י אפרתי שטח את הנתונים והספקות בבסיס קיומה של התכנית, כשהוא מציין את המתנת נציגי הציבור והחקלאים לשמוע דעת תורה נוכח השינויים בתכנית.

במשך שעה ארוכה דן מרן שר התורה בנושא, כשהוא מציין את החשש מפרשנות החוק שתוביל את התכנית בעתיד, כאשר בית המשפט בהרכביו השונים יורה להכיר ולתעדף את עובדי השדות עפ"י 'היתר מכירה' כשמירת שביעית הראויה לתמיכה, דבר שיפגע בשומרי השביעית.

לסיום, מרן הגר"ח קנייבסקי הורה כי אין לשתף פעולה עם התכנית, וכי על ראשי קרן השביעית ונציגי דגל התורה להתנגד לה בכל דרך. "ברור הוא שבפועל זה לא יוסיף שומרי שביעית אלא ימעיט" אמר הגר"ח קנייבסקי.

סיבה נוספת להתנגדות מרן הגר"ח קנייבסקי לתכנית, היא בשל "הבעלות לקבוע מי הוא 'שובת' ושומר שביעית – בעוד שעל פי ההלכה 'שומר שביעית' הוא המשבית את כלל שדותיו, וכעת לפי התכנית יוצר סילוף במשמעות 'שומרי שביעית' כאשר גם המשביתים חלק משדותיהם למחצה ולשליש, גם הם יהיו זכאים על פי התכנית כ'שומרי שביעית' ובהתאם לחיסכון האישי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר