לאחר דרמה לילית

ברוב דחוק: חברי הכנסת אישרו את חוק המרכולים המרוכך

לאחר טעות בהצבעה שגרמה לעיכוב של שעתיים, אישרה מליאת הכנסת את חוק המרכולים המרוכך שימנע פתיחת מרכולים בשבת אך יאפשר פתיחת חנויות נוחות בתחנות דלק ומרכולים בת"א (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
נתניהו והחרדים במליאת הכנסת, הלילה (צילום: הדס פרוש / Flash90)

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) את חוק המרכולים המרוכך שיעניק סמכות לשר הפנים לפסול חוק עזר עירוני שיתיר פתיחת מרכולים בשבת. 58 חברי כנסת הצביעו בעד, 57 חברי כנסת הצביעו נגד. חברי הכנסת של 'ישראל ביתנו' - השותפה בקואליציה - הצביעו נגד החוק.

חוק המרכולים החל כחוק שהיה אמור לחול גם על העיר תל אביב - שם בג"צ פסק להתיר את פתיחת המרכולים, אך לבסוף החרדים הבינו שהסיכויים שהחוק יעבור כעוקף בג"צ קלוש, ויוזם החוק השר אריה דרעי החליט שלא להתעקש שהחוק יחול על העיר החילונית, וזה למרות דרישת ח"כ משה גפני שהחוק יחול על ת"א.

החוק היה אמור לעלות להצבעה כבר לפני שבוע, אך ברגע האחרון בשל דרישת בכירים מהליכוד להחריג את העיר אילת וחנויות הנוחות בתחנות הדלק, החליטו הסיעות החרדיות לדחות את ההצבעה בשבוע - גם בידיעה שמדובר ברוב קלוש מאוד.

משה גפני, יצחק כהן ויקב מרגי במליאה (הדס פרוש, פלאש 0)

ביום שאחרי הדחייה התחוללה סערה ציבורית כאשר נחשף כי השר דרעי פנה לרב של ח"כ יהודה גליק וביקש ממנו לבדוק הלכתית האם מותר לח"כ - שקבר כמה שעות לפני כן את רעייתו - להשתתף בהצבעה.

לאחר אישור החוק, אמר דרעי כי "‏אישור חוק המרכולים הבוקר איננו 'ניצחון חרדי'. הוא שמירה על הסטטוס קוו וניצחון הרוב הדומם במדינת ישראל הרוצה בהמשך צביונה היהודי של המדינה ומעוניין לנוח ביום המנוחה. 'כי היא מקור הברכה'".

שר הביטחון אביגדור ליברמן שניהל מאבק נגד החוק אמר כי "חוק המרכולים עבר וחבל. לכפייה דתית אין שום קשר ליהדות או למסורת ישראל. חוק מן הסוג הזה במקום לקרב ליהדות רק מרחיק ממנה".

ח"כ אורי מקלב אמר כי "נלחמנו על קדושת השבת עמדנו על כך ששבת לא ניתנה לחלקים, ללא החוק הזה יהודים היו נאלצים לעבוד בשבת קודש, ילדים לא היו רואים את הוריהם לא ביום חול ולא בשבת, השבת היא אבן היסוד והדבר שאמור לחבר בין כל חלקי העם, כל המאמץ בחוק נעשה עבור כבוד השבת, עבור מניעת הרחבת רמיסת השבת במרחב הציבורי.

"על אף מסע ההכפשה וההשמצה שרובו ככולו לא התייחס למהות החוק אלא ניצול לצרכים פוליטיים ואלקטוראליים אנו לא עושים את החשבונות הללו, כך הורו לנו גדולי ישראל, כבר היום רבים שאינם שומרים תורה ומצוות מתעניינים במאבק עושים חשבון נפש במה אנו יהודים ומזדהים איתו"

ש"ס לגפני: "אנחנו גוי שבת שלך?"

לבסוף, הסכימו החרדים להחריג את חנויות הנוחות בתחנות הדלק - כך שהחוק לא יחול עליהם ופתיחתם תאושר בחוק, אך סרבו להתפשר על החרגת העיר אילת .

אמש החליט ראש הממשלה להעלות את החוק להצבע, למרות הרוב הדחוק, ואכן במהלך הלילה התחוללה דרמה כאשר השר יואב גלנט וסגן השר אלי בן דהן לא הצביעו וגרמו להסתייגות של האופוזיציה לעבור. הכנסת הפסיקה את ההצבעה והחוק הוחזר לוועדת הפנים ורק לאחר כשעתיים ההצבעה במליאה נמשכה.

כך גם התרחשה דרמה סביב החרגת חנויות הנוחות בתחנות הדלק. יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני נמנע בהצבעה, חכ"י ש"ס תקפו אותו: "אנחנו גוי שבת שלך? תתבייש", לבסוף התנצל גפני וטען שעשה זאת בטעות ברגע של חולשה.

אמש דווח ב"כיכר השבת" כי חברי כנסת מש"ס ויהדות התורה התבטאו נגד חוק המרכולים. אחד מחברי הכנסת בש"ס אמר כי "לראשונה החרדים יצביעו בעד חילול שבת, תמיד לא הסכמנו להצביע על חוק שמתיר בפועל חנויות נוחות, תחנות דלק, מסעדות. לא היה דבר כזה מעולם. לא מצליח להבין את ההתנהלות. אם הייתי יכול הייתי נמנע". כאמור, ח"כ גפני נמנע בהצבעה ולבסוף התנצל.

שלהם ושוב, אם החוק הזה הוא כל כך סתמי ולא משנה כלום ולא חשוב, זה רק בשביל אגו של אנשים כאלה ואחרים, אז בשביל מה אנחנו עומדים פה היום ומחוקקים את החוק הזה?"

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג אמר בדיון במליאת הכנסת: "הקואליציה הזאת כבר מתפרקת לחלוטין? שכל אחת ואחת מן המפלגות שמרכיבות אותה עוסקת אך ורק בשימור עצמי, מאותתת מסרים בלתי פוסקים ל"בייס", לבסיס הפוליטי שלה ושוכחת לחלוטין מטובת העניין. איך הגענו למצב שהשבת שלנו, השבת המופלאה הזו, שכל אחת ואחד חי אותה כרצונו, הופכת להיות סלע מחלוקת כאן בכנסת הזאת, סלע שאיש את אחיו או אחותו חיים בלעו.

"על מה? על חוק ריק מתוכן, אבל חוק שכוונתו ופגיעתו רעה מאוד. רק כיוון שמישהו מנסה להציל את הקריירה הפוליטית שלו, הוא מוסיף ריב ומדון. יהיה הרבה יותר חילול שבת בגלל החוק הזה. יישובים שלמים מתכנסים לדון איך לאשר עבודה בשבת. לוקחים את השבת והופכים אותה למדרס ולמרמס".

ח"כ יעל גרמן: "החוק הזה נוטל מהתושבים, במובן המהותי, הוא לוקח את הזכות של הבחירה שלהם, ולמעשה, החוק הזה הופך את זכות הבחירה של התושבים, לראש הרשות לכלי ריק, כי אם התושבים בוחרים בבחירה ישירה בראש רשות שאין לו סמכות לשנות חוק שהוא חושב שהוא לטובת הציבור, הרי שהחוק הזה הופך את כל הבחירה הדמוקרטית ברשויות המקומיות לכלי ריק.

"זהו חוק אנטי דמוקרטי, חוק שפוגע באושיות המוסדות ושיטת השלטון בשלטון המקומי. זהו חוק שפוגע בחיי התושבים, ועלול להביא לליבוי שנאה כלפי הדת והחרדים. הוא פוגע, , בסמכויות השלטון המקומי, ושם ללעג את חוק ההסמכה, ולמעשה, כפי שאמרתי, מבטל בפועל את הבחירה הישירה".

יו"ר הקואליציה מנהל את ההצבעה במליאה (הדס פרוש, פלאש 90)

ח"כ עודד פורר החבר בקואליציה: "החוק הזה הוא כל כך לא שייך למציאות שבה אנחנו חיים ואני חושב שדינו במובן הזה להיעלם, כי מה יותר מזה שכל רשות מקומית, כל קהילה, תקבע ותדע איך לנהל את ענייניה? כי שווה בנפשך שיבוא מחר שר פנים לעיריית בני ברק ולא יאשר לעיריית בני ברק חוקי עזר שסוגרים אזורים מסוימים בשבת. הוא יגיד להם: אין שום סיכוי, אני לא מאשר לכם את חוק העזר הזה. זה בסמכותו".

לדבריו: "הוא יכול להפעיל את הסמכות הזאת לפי החוק הזה גם לצד השני. אבל הרי לא זאת המטרה, ובדיוק כמו שזו לא המטרה, גם אין סיבה שיבוא מחר שר פנים לאילת ויגיד להם: ברחובות האלה אתם תסגרו בשבת אפילו שאתם חושבים שהם יהיו פתוחים, או הפוך".

פורר הוסיף: "הרבה יותר אנשים יבחרו בסוף מבחירה לכבד את השבת כפי שרוצים לראות אותה, או כפי שאנחנו היינו רוצים לראות אותה, מאשר בכפייה. וכשאתה מנסה לעשות משהו על האזרחים מבחינה דתית בכפייה, אתה רק מרחיק, ואתה רק יוצר אנטי, ואתה רק יוצר חוסר רצון להכיר וחוסר רצון ללמוד".

ח"כ ציפי לבני: "דמיינו לרגע שנצא מתוך הביצה הזאת כאן ודמיינו לרגע מדינה, מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, שבמקום כל כיפופי הידיים האלה עוברים בכלל לשיח. שיח בין חלקים שונים בחברה הישראלית, שמנהלים ביניהם שיח על יום המנוחה. ממשלה שהשבת בה חשובה לא בגלל הצורך בחותמת הכשר חרדית של מפלגה חרדית שרוצה עכשיו לכופף את הידיים של כולם".

לדבריה: "כשראש הממשלה מודה שידיו מכופפות בתהליך הזה ואחרים שנכנסים הנה ומצביעים בניגוד לאמונתם ובניגוד למצפון שלהם, אלא ממשלה שחותמת ההכשר שלה היא בתפיסה ממלכתית-לאומית ורוצה שבמדינת העם היהודי תהיה לשבת משמעות כשבת. ולכל אחד אחר יהיה את יום המנוחה שלו, כמובן".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "ניסיתי לנהל דיון ענייני. אבל זה לא השיקולים המובילים, לא את הקואליציה ולא את האופוזיציה. ח"כ יואל חסון בניהול שלך את האופוזיציה - איבדת אנושיות. ח"כ חסון אני לא עובדת אצלך. אתם האופוזיציה, דורסניים אתם אכזריים. אבדתם צלם אנוש. אין לי ולא יהיה לי דיל עם אנשים חסרי בסיס".

לדבריה: "אף אחד לא עושה לי טובה אישית ואני לא עושה לאף אחת טובה. מה ציפיתם שאני אהיה חיילת שלכם. אתם תלמדו אותי מוסריות, אתם חצופים. אני אצביע נגד, במשחקים הפוליטיים האלו הציבור הוא המפסיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר