למרות היציבות במחיר

בתי החולים ימשיכו לספק תחליפי חלב ללא בלעדיות

הרשות להגבלים עסקיים האריכה בחמש שנים את הצו המחייב את בתי החולים לספק ליולדות תחליפי חלב מכל הסוגים וללא בלעדיות, זאת כדי להגדיל את התחרות (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

הצו שמאפשר מאז שנת 2014 לבתי החולים לחלק ליולדות בקבוקי תחליפי חלב אם מכל שלוש החברות שבתחום, ללא בלעדיות לחברה אחת בלבד, לא שינה משמעותית את מחירי ספקיות התחליפים לקמעונאים, אולם המחיר הממוצע לצרכן ירד בכ-1.5% לשנה – ירידה שהתרחשה בעיקר על רקע כניסת שופרסל לענף לאחרונה והגדלת התחרות. כך עולה ממחקר של רשות ההגבלים העסקיים, שהאריכה כעת את הצו בחמש שנים נוספות.

הרשות פרסמה אתמול (שלישי) לציבור דו"ח מחקר שבדק את ענף התמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), שידוע גם בשם תחליפי חלב אם, בשנים 2017-2012. הדו"ח בדק את השפעות הצו המוסכם שנחתם בפברואר 2014 בין רשות ההגבלים העסקיים לבין חברות תחליפי החלב לתינוקות, ושהסדיר את מערכת היחסים בין חברות התמ"ל לבתי החולים.

הצו קבע שיבוטלו הסדרי הבלעדיות של החברות מול בתי החולים כך שכל המותגים יוצעו לכל היולדות ללא בלעדיות. עד שנחתם הצו שילמו חברות התמ"ל לבתי חולים בעבור הזכות לספק באופן בלעדי ליולדות בקבוקי תמ"ל מוכן שלהן מה שיצר הרגלים אצל היולדות ופגע בתחרות. כך קרה שבית חולים מסוים שקיבל תשלום מאחת מחברות התמ"ל סיפק ליולדות במקום בקבוקי תמ"ל ששייכים למותג של אותה חברה בלבד, בעוד בקבוקים של חברות מתחרות לא היו בנמצא בתינוקייה של אותו בית החולים. מדובר בבקבוקי תמ"ל מוכנים שמציעות ליולדות האחיות בתינוקיות בימי האשפוז שלאחר הלידה.

הדו"ח מצא כי מאז כניסתו לתוקף של הצו המוסכם, אפשרו רוב בתי החולים גישה חופשית ובתנאים שוויוניים לכל ספקיות תחלפי החלב לתינוקיות, כך שהיום ברוב בתי החולים פועלות זו לצד זו שלוש ספקיות התמ"ל – מטרנה (של אסם), סימילאק (של פרומדיקו מקבוצת ניאופרם) ונוטרילון (של טבע).

המשמעות היא שמגוון המותגים שעומד לרשות ההורים בבתי החולים גדל משמעותית ביחס למגוון שהיה קיים בתקופה שקדמה לצו המוסכם. יצויין, כי התמ"ל החדש יחסית של שופרסל איננו מחולק בתינוקיות בבתי החולים.

הצו המוסכם מאפשר לבתי החולים לקבל כסף מחברות התמ"ל רק במידה שיציע ליולדות את בקבוקי שלוש ספקיות התמ"ל. תחת הצו המוסכם, בתי החולים מקבלים תשלום מכל אחת מחברות התמ"ל על בסיס חלקן היחסי באספקת התמ"ל באותו בית חולים.

החישוב נעשה לפי נוסחה שמביאה בחשבון את סך הלידות ומכפילה את המספר ב-80 שקל לכל יולדת באותו בית חולים, לא רק יולדות שמשתמשות בתמ"ל אלא גם אלה שבחרו בהנקה. זאת, על מנת להימנע מתשלום כסף על ידי החברות עבור כל יולדת שלוקחת תמ"ל, ולמנוע תמרוץ של חלוקת תמ"ל על חשבון הנקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר