תקדים חמור

בגלל "כתב סירוב": כתב אישום נגד דיינים חרדים

תלונתה של תושבת אלעד, בגיבוי עמותת חדו"ש, נגד דייני בית דין באלעד על כך שפרסמו נגדה כתב סירוב לאחר שפנתה לערכות בסכסוך שכנים, הובילה היום להגשת כתב אישום נגדם (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

בבית משפט השלום בפתח תקווה הוגש היום (שלישי) כתב אישום נגד דייני בית הדין 'הישר והצדק' באלעד, הרב שמעון גוטמן, הרב ישעיהו פלדמן, הרב אליהו גולדברג ומזכיר ביה"ד אליעזר דוידזון, בגין חשד לאיומים ושיבוש הליכי משפט.

לשם דיון בבית הדין הפרטי, שכמובן לא מחזיק בשום סמכות ממלכתית, נדרשת לפי עמדת הפרקליטות הסכמה של שני הצדדים, ובמקרה הנידון לא כך נעשה לטענתה.

לפני יותר מ-5 שנים, בחודש ספטמבר 2012, פתחה תושבת אלעד, בהליך בבית משפט השלום בפתח תקווה, נגד אחד משכניה, שבתגובה לכך, פנה לבית הדין 'הישר והצדק' בעיר והתלונן על פנייתה הפסולה לערכאות.

"בעקבות כך", נכתב בכתב האישום, "במסגרת תפקידיהם בבית הדין וללא כל סמכות שהיא לפעול כן, הפעילו הנאשמים במשך מספר ימים, באופן יום יומי, מסכת אינטנסיבית של לחצים כבדים ומאיימים בעל פה ובכתב על המתלוננת ובעלה, במטרה להביאם לבטל את ההליך המשפטי האזרחי ולחייבם להתדיין בנושא על פי הדין הדתי בלבד".

"עוד נמסר להם, כי במידה ולא יעתרו ללחצים יוצא נגד המתלוננת 'כתב סירוב', שיכלול סנקציות או גינויים חברתיים-קהילתיים-דתיים, במטרה לכפות התדיינות אך ורק על פי דין יהודי דתי, ולהימנע מפנייה לערכאות אחרות".

"משעמדה המתלוננת על זכות גישתה לערכאות שיפוטיות אזרחיות, שהינה זכות יסוד בישראל, ולא צייתה לדרישותיהם המאיימות, הפיצו הנאשמים או מי מטעמם בבניין מגוריהם של המתלוננים, בבניינים סמוכים, בתי כנסת ולוחות מודעות ברחבי העיר, מסמך מאיים, הנחזה להיות רשמי, שכותרתו 'כתב סירוב'".

"ב'כתב הסירוב' - החתום על ידי שלושת הדיינים - הודיעו לקהילה כי המתלוננת 'פנתה לערכאות והרימה יד בתורת משה ואף לאחר התראה מבית הדין המשיכה להרים יד בתורת משה ואף עשתה פעולות שיש בזה משום מסירה. ולאחר התראות בית הדין הודיעה כי לא תדון בשום בית דין שהוא אלא רק בערכאות רח"ל. וע"כ יש להתייחס אליה כמרימה יד בתורת משה רח"ל'".

לדברי התביעה, "כתוצאה מהוצאת כתב הסירוב ופרסומו בקרב קהילתם, נגרמו למתלוננים ולמשפחתם נזקים חברתיים-קהילתיים כבדים, ונזקים נוספים שונים".

כמו כן, החל מיום הוצאת כתב הסירוב ועד הגשת כתב אישום זה עומדים הנאשמים מאחורי כתב הסירוב ומסרבים להכריז על בטלותו, על אף פניות ובקשות של המתלוננת בנושא, עתירה לבג"צ שהגישו המתלוננת ועמותת חדו"ש נגד הוצאת כתב הסירוב, ופתיחתה של החקירה הפלילית בעניין".

יצויין, כי במסגרת ההליך האזרחי, שבגין פתיחתו וניהולו איימו הנאשמים על המתלוננת עדי כדי הוצאת כתב הסירוב, קיבל בית משפט השלום בפתח תקווה את מלוא עמדתה ותביעתה של המתלוננת, ופסק כבקשתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר