24 שעות, שש ימים

כך נחפרה מנהרת הטרור של הג'יהאד האיסלאמי

צה"ל חושף פרטים חדשים על מנהרות הטרור שפוצצו בחודשים האחרונים, על הגודל והעומק שלהן ועל מאמצי ארגוני הטרור לפעול כל העת כדי לפגע בישראל (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פיצוץ המנהרה של הג'יהאד האסלאמי (צילום: דו"צ)

שישה ימים אחרי תקיפת מנהרת חמאס באזור כרם שלום והשמדתה, נחשף היום (חמישי) מידע חדש על ניסיון הפיגוע של ארגוני הטרור העזתיים ובמיוחד על המנהרה של הג'יהאד האיסלאמי, שהתגלתה על ידי צה"ל ונוטרלה בסוף אוקטובר. על פי המידע, המנהרה חדרה לעומק 200 מטר בשטח ישראל, והגיעה למרחק של כשני קילומטרים מקיבוץ כיסופים בדרום עוטף עזה. המנהרה – שהיום התיר צה"ל לצלם אותה - נחפרה בקצב של 20-10 מטרים ביום ועומקה המקסימלי היה 26 מטר.

לשם השוואה, וכדי להבין עד כמה מדובר היה במנהרה מסוכנת, מנהרה של חמאס באותו איזור, שנוטרלה על ידי צה"ל באמצע דצמבר, חדרה לעומק קילומטר אחד בתוך ישראל.

שיטת החפירה של הג'יהאד האיסלאמי כללה ניווט פרימיטיבי יחסית, אך כזה שסייע ואפשר את הכוונת התוואי מזרחה לעבר ישראל. עבודות החפירה התבצעו שישה ימים בשבוע (למעט יום שישי), 24 שעות ביממה בשלוש משמרות. כמה חופרים פלסטינים היו בחזית המנהרה והיתר סייעו לוגיסטית לתיקון תקלות, החלפת ציוד ועוד.

על פי המידע שפרסמה ישראל, פעולות רגישות כמו חציית הגבול לישראל או העברת אמצעי לחימה בתוך המנהרה בוצעו – תוך שיתוף פעולה חוצה ארגונים - על ידי כוח ה"נוכבא" המיוחד של חמאס. החופרים השתמשו במעין סירות פלסטיק בצורת קאנו כדי להוביל קשתות ולוחות בטון לדיפון המנהרה מחד ולהוצאת החול והאדמה מאידך. תלוליות החול שנוצרו בצד העזתי דווקא לא הוסתרו על ידי הפלסטינים ולוחות הבטון הובאו ממפעלים ברחבי הרצועה.

כדי לנשום כראוי במהלך העבודה הסתייעו החופרים בצינורות להזרמת אוויר או בבלוני חמצן. כאשר צה"ל פוצץ אותה גרמה קריסתה להריגת שבעה מחבלים בצד הישראלי וחמישה בצד העזתי.

בצה"ל מעריכים ששימוש במנהרות על ידי מחבלים מארגונים סוררים הוא אפשרי, אך הפתחים בצד העזתי נשמרים היטב על ידי חמאס.

"מיום ליום חמאס מתקרב למסקנה שאין לו סיבה להשקיע יותר במנהור ההתקפי", העריך היום קצין בכיר בפיקוד הדרום בראיון ל-ynet. "יתכן שהוא ישקיע את משאביו בדברים אחרים כמו רחפנים, או דיוק רקטות שמהן אני מוטרד.

"המאמץ מול המנהרות הוא לא של זבנג וגמרנו. השלמנו כבר ארבעה ק"מ מקיר המכשול התת-קרקעי ואת המנהרות שחשפנו לאחרונה גילינו באמצעים אחרים. עד סוף השנה נסיים יותר מ-50% מקיר המכשול ואת כולו נסיים בתוך כשנה וחצי. התחלנו מול מוקדים מאוימים יותר כמו ליד שדרות, נתיב העשרה ונחל עוז ונמשיך דרומה. חמאס מסתכל בעיניים כלות על הפרויקט שלנו נגד המנהרות. יום סיום הקמת המכשול הוא לא היום שבו נצא למלחמה יזומה".

הקצין התייחס גם למצב ההומניטרי המידרדר ברצועה: "עזה נמצאת במצב הקשה ביותר שבו היא הייתה בעשור האחרון. יכולה להעיד על כך כמות משאיות הסחורות שנכנסת לרצועה מכרם שלום, שירדה מ-800 או 1,200 ביום ל-300 או 400. זה סימן לכוח הקנייה החלש ברצועה ול-46% האבטלה שבה. לכן חמאס הלך לפיוס ואפשר לרשות הפלסטינית לשלוט במעברים ובגביית המסים. עזה לא תהיה סינגפור, אבל היא גם לא חייבת להיות סומליה. והיא מתקרבת לסומליה. הפיתרון לעזה לא יבוא מהסיוע האמריקני לאונר"א אלא מפרויקטים בינלאומיים".

הגורם ציין עוד שעזה תישאר במצבה בין היתר כל עוד לא תיפתר בעיית השבויים והנעדרים הישראלים שמוחזקים על ידי חמאס עמדה דומה לעמדתו של שר הביטחון ליברמן השבוע בפתיחת ישיבת הסיעה שלו.

לדבריו, לארגון אין אינטרס לפתוח במערכה נגד ישראל, גם בשל ההרתעה שעדיין קיימת. בחודשים האחרונים נהרגו 23 פלסטינים מאש צה"ל ברצועת עזה, ללא תגובה של חמאס. 12 מהם בקריסת מנהרת הג'יהאד האיסלאמי, שניים בהתקפות של חיל האוויר על יעדי חמאס והיתר בהפגנות על הגדר.

בנוגע לאיברהים אבו תוריא, פלסטיני קטוע הרגליים שנהרג בהפגנה על הגדר לפני כחודש, ציין הקצין שעל פי תחקיר האירוע, אף חייל לא כיוון לעברו נשק ולא נפתחה אש לעברו. נבדקת האפשרות שנפגע מאמצעי לפיזור הפגנות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר