שימו לב

הסכנה החדשה: הקבלות שקיבלתם בחנות

הקבלות שאתם מחזיקים ביד עכשיו עלולים לסכן את בריאותכם, כך עולה ממחקר חדש שנערך בארה"ב וחשף חומרים מסוכנים שנמצאים על הקבלות הפופולריות (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מחקר חדש שנערך בארה"ב מצא כי הקבלות אותן אנו מקבלים ברוב החנויות, מכילות את החומרים ביספנול וביספנול S, חומרים רעילים שנמצאו בעבר כקשורים לסיכון גבוה למגוון הפרעות הורמונליות ויכולות לגרום למגוון בעיות בריאותיות.

על פי הדיווח ב-ynet, החוקרים מארגון ללא מטרת רווח בשם "המרכז האקולוגי" שבמישיגן, בדקו 207 קבלות ממגוון בתי עסק שנאספו בין החודשים ינואר עד אפריל 2017. אלה כללו חנויות סופרמרקטים וחנויות עשה זאת בעצמך. בתוך כך נאספו קבלות מתחנות דלק, אולמות קולנוע, ספריות ובתי עסק קטנים.

החוקרים בדקו את הקבלות במעבדה ומצאו כי כ-93 מהן הכילו את הכימיקלים BPA, ו- BPS. מדובר בחומרים רעילים המגיבים עם ההורמון אסטרוגן, ושנקשרו במחקרים בעבר לסיכון מוגבר לפגיעה בפוריות, אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, השמנת יתר, סוכרת סוג 2, לידות מוקדמות והתבגרות מוקדמת.

הכימיקלים BPA ו-BPS מוספים לקבלות, כך שהכיתוב שעליהם הופך כהה יותר, ללא צורך בהוספת דיו.

בעקבות הממצאים החדשים, המליצו החוקרים האמריקנים לאנשים שנחשפים לקבלות, ובעיקר קופאיות ומוכרות, לצמצם את הסיכון באמצעות נקיטת הצעדים הבאים:

העדיפו קבלות אלקטרוניות שנשלחות לדואר או לסלולרי מבלי צורך להדפיס אותן.

קפלו את הקבלה כך שהכיתוב יהיה בצד הפנימי. לרוב הצד האחורי שלה, עליו אין כיתוב, אינו מצופה בחומרים הרעילים.

שימו את הקבלות במעטפה כך שהן לא יתחככו בשטרות הכסף שבארנק או בכרטיסי האשראי שבא אחרי זה במגע עם הידיים ואז לאוכל.

אל תתנו לילדים לגעת בקבלות ושטפו את ידיכם לאחר שנגעתם בקבלות. בנוסף החוקרים ממליצים לזרוק קבלות לפח האשפה ולא לפח מיחזור, כדי למנוע מגע של הרעלים בחומרים שימוחזרו.

קופאיות הבאות במגע יום יומי עם קבלות, צריכות לנקוט במשנה זהירות, להדפיס קבלות רק כשהן מתבקשות, ולהימנע מלהכניס ידיים לפה במהלך העבודה.

מדובר בחומרים ידועים לשמצה, מינהל המזון והתרופות האמריקני כבר אסר בעבר שימוש ב-BPA בבקבוקי תינוקות. באיחוד האירופי החליטו לאסור את השימוש בחומר הזה החל משנת 2020.

משרד הבריאות הישראלי הוציא בשנת 2014 נייר עמדה שקובע כי חשיפת תינוקות לביספנול A, נמוכה מהצריכה היומית המותרת, אולם המליץ להחליף בקבוקים ישנים מפלסטיק בחדשים, בשל החשש כי מהבקבוקים הבלויים משתחררות אל מזון התינוקות כמויות קטנות מאוד של חומרים רעילים ובהם הביספנול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר