לאחר חצי שנה

ישראל התנצלה ותפצה את משפחות שני ההרוגים בירדן

המשבר הדיפלומטי עם הממלכה הירדנית לקראת פתרונו, לאחר שהירדנים דיווחו שישראל התנצלה על האירוע בו ירה מאבטח ישראלי בשני ירדנים למוות וכן תשלם פיצויים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו, המאבטח והשגרירה (צילום: חיים צח, לע"מ)

האם נמצא הפתרון למשבר הדיפלומטי עם ירדן שהחל בעקבות ירי המאבטח הישראלי והרג שני אזרחים ירדנים? דובר הממשלה הירדנית מסר כי משרד החוץ הישראלי שיגר מברק ובו הבעת צער והתנצלות רשמית של ממשלת ישראל על האירוע בו ירה המאבטח זיו מויאל בשני ירדנים בשגרירות ישראל בעמאן.

על פי הירדנים, ישראל תנקוט בהליכים החוקיים ובנוסף תשלם פיצויים למשפחות שני ההרוגים, שהסכימו לקבלם. בתמורה, ינקטו צעדים לחזרת השגריר הישראלי לירדן.

כזכור, ישראל הודיעה לפני כחודש וחצי על החלפתה הצפויה של השגרירה הישראלית עינת שלאין בירדן כחלק מה"עונש" על האירוע. במסגרת המשא ומתן הבהירו הירדנים שהתקרית היוותה משבר אמון קשה והם לא מוכנים לחזרתה של השגרירה, שהצטלמה עם המאבטח זיו מויאל בקבלת הפנים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אך למרות זאת גורם דיפלומטי רשמי בירדן מסר עם הודעתה של ישראל כי הממשלה המקומית לא תאפשר לישראל לפתוח מחדש את השגרירות בעמאן - "עד שישראל תנקוט צעדים משפטיים נגד המאבטח הישראלי שהרג שני אזרחים". הגורם הוסיף כי ישראל צריכה להיות מסוגלת "להבטיח שנעשה צדק". היום כאמור דווח על שינוי בעמדה הירדנית אך לא ברור מה יעלה בגורלה של שלאין.

ההודעה הירדנית מגיעה כאמור, על רקע המשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות, שהחל בעקבות התקרית בחודש יולי שבה המאבטח הישראלי זיו מויאל ירה למוות בשני אזרחים ירדנים במהלך עימות בדירתו השכורה בעמאן ולאחר שאחד מהם דקר אותו באמצעות מברג ואילו השני נפגע מהירי של המאבטח. ישראל דאגה להחזיר לארץ את מויאל, ולא לתת לרשויות בירדן לחקור אותו ולהעמיד אותו לדין. מאז עומדת שגרירות ישראל סגורה ויחסי שתי המדינות מוקפאים.

במשרד החוץ מסבירים המשבר ביחסים גרם גם נזקים כלכליים ואחרים. מאחר ששגרירות ישראל אינה מאוישת, אין הנפקת ויזות ואלפי אזרחים ירדנים לא יכולים להגיע לישראל. בכספת של השגרירות מוחזקים מאז התקרית 163 דרכונים של אזרחים ירדנים שממתינים לוויזה. הם לא יכולים לצאת מהממלכה עד שהרשויות ינפיקו להם דרכונים חדשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר