מיוחד למזג האוויר

הפסקת חשמל: כיצד תנהגו על פי ההלכה?

החשמל נופל במהלך השבת, מה עושים? האם מותר לקרוא לגוי? מה לומר לו? והאם מותר להשתמש במים חמים והפלטה של שבת? הרב אופיר מלכא בהלכות שבת חורפית (יהדות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90 )

חברת החשמל והרשויות המקומיות מזהירות ביממה האחרונה מהפסקות חשמל, בשל הסערה שפוקדת בימים אלו את ישראל, סערה עמוסת גשמי ברכה ורוחות.

השאלה שנשאלת יותר מכל ביממה האחרונה היא השאלה ההלכתית: במידה והחשמל נופל במהלך השבת, מה עושים? האם מותר לקרוא לגוי? מה לומר לו? והאם מותר להשתמש במים חמים והפלטה של שבת.

הגאון רבי אופיר מלכא, מבכירי הפוסקים הספרדים ומחבר הספרים 'הליכות שבת', עושה סדר בנושא ובשיחה עם "כיכר השבת" מפרט את הדרך בה יש לנהוג במידה והחשמל נופל בשבת.

הגר"א מלכא: "אם יש לנו ילדים קטנים בבית, עד גיל 6, המפחלדים להיות בחושך, קל וחומר אם יש תינוקות שצריכים לאכול אוכל חם - כמו מטרנה, או שצריך לחמם להם אוכל: מותר לכתחילא לקרוא לגוי ולאמר לו בלשון הזו 'יש לנו ילדים קטנים בבית - מפחדים בחושך, יש לנו תינוקות בבת וצריך מים חמים', להסביר לו מה צריך ולמי, ואז הגוי ניגש ל'שלטר' הראשי ומרים את כל החשמל, מותר לכולם לכולם להינות מהכל, גם מהפלטה וגם מהמזגן, מהכל".

הגר"א מתייחס למצב בו אין בבית ילדים קטנים המפחדים מחושך: "אסור להגיד לגוי ולאמר לו להדליק. אבל אם יש נרות שבת שעדיין דולקים או שיש קצת תאורה מבחוץ. אז מותר לי לקרוא לגוי ולרמוז לו 'אדוני, חשוך לי בבית,בסלון,. ואז הגוי הולך ומדליק את החשמל הראשי, כל הבית נדלק, ומותר להינות מהכל. למה? כי ההנאה מהאור בסלון הוא 'ריבוי הנאה', ולא אמרתי לו מפורש.

"אבל פה יש היתר להגבלה, שכל זמן שהנרות בסלון דולקים- מותר להינות מהאור בסלון. אבל ברגע שהנרות כבו או שהפסיקה התאורה מבחוץ - אסור להינות מהאור שהגוי הדליק בסלון. גם בלילה, כשהנרות דולקים - מותר להינות מהאור שהגוי הדליק בסלון רק במה שיכולתי לעשות גם בלי שהגוי הדליק".

באשר להפסקת חשמל שכונתית פוסק רבי אופיר מלכא: "הפסקת חשמל ברחוב שלם, מותר לחברת החשמל לכתחילא לתקן את זה, עדיף על ידי גוי, ומותר לנו להינות מכל החשמל שחזר, כולל הפלטה. מכוון שבשכונה גדולה יש סבירות גבוהה שיש שם חולים מסוכנים הצריכים חשמל בשבת, אז התיקון נעשה בהיתר כי יכול להיות 'פיקוח נפש'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר