שש שנים לפטירתו

משה יס: חלוץ המוזיקה היהודית באנגלית

הוא היה מראשוני היוצרים מוזיקה יהודית באנגלית וכמה משיריו נחשבים לנכסי צאן ברזל כבר 40 שנה. על האומן המוכשר שלא זכה להכרה בחייו ונפטר בשיברון לב (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: מתוך דף הפייסבוק לזכרו)

שש שנים לפטירתו של אחד היוצרים הראשונים והבולטים במוזיקה היהודית באנגלית, הזמר והיוצר משה יס ששיריו נחשבים לנכסי צאן ברזל בקהילות היהודיות דוברות האנגלית ברחבי העולם.

יס, קנדי ממוצא יהודי, התגלה בגיל צעיר ככותב שירים ונגן גיטרה מוכשר במיוחד, כצעירים רבים בשלהי מהפכת שנות השישים, הוא מצא את עצמו בקליפורניה, בירת ההיפים העולמית, והחל להופיע עם להקות שונות ומשונות. מהר מאוד הוא מצא את עצמו מנגן לצידם של ענקי התקופה כדייויד קרוסבי, ג'פרסון איירפילן ו"האגודה", במקביל לקריירת סולו כזמר בלאס וגאס ובהוליווד. ב-1978, התקרב יס אל היהדות, נטש את הקריירה המצליחה ככוכב רוק, ועבר ללמוד בישיבה בירושלים, שם הכיר את נגן הוויולה, שלום לוין ויחד הם הקימו את להקת "מגמה".

עד היום מדובר באחד הצמדים הבולטים במוסיקה היהודית באנגלית, ומהחלוצים הראשונים אשר יצרו מוסיקה יהודית מקורית שאינה מבוססת על מילים מהמקורות.

הלהיט "מיי זיידי" (באידיש – סבא שלי) העוסק בהתבוללות בארה"ב והשיר "קבצנית", הפכו לנכסי צאן ברזל, בקהילות רבות. "מיי זיידי" מוכר ומושר עד היום יחד עם עוד כמה משיריו של יס על ידי מוזיקאים יהודים דוברי אנגלית, אשר גדלו על המוזיקה של יס.

סגנון הכתיבה של יס היה פשטני ויש שיגדירו אף נאיבי. קל לתאר מה הייתה תגובת המבקרים לשירים כאלו היום, "זה פשוט מידי", "אין תחכום, הוא אומר את מה שהוא רוצה, ישיר מידי". אבל כאן עולה השאלה – האם באמת חייבים להתחכם על כל צעד ושעל? האם שיר עם מילים מתוחכמות שאפילו הכותב שלהן לא בטוח מבין למה הוא התכוון… עדיף על פני שיר פשוט ולעניין?

לחניו של יס מלודיים ונעימים עד מאד ובאופן מעניין הרלוונטיות של השירים לא פגה גם לאחר שלושים שנה, קסם שלא פשוט ליצור. המסרים הברורים הטובלים בהומור אותם כתב יס לפני שלושים שנה, מסרים המדברים על כבוד לאמא שממתינה לביקור של בנה, על כבוד לבת הזוג או על כשרות נפשית וקולינרית ב-"זרוק את אומצת החזיר"…

חלק נרחב בשיריו עוסק בחיבור לישראל וירושלים, הגעגועים העזים שלו אליה ושירים המלאים בגאווה יהודית.

צמד "מגמה" החזיק יחד שלוש וחצי שנים במהלכם הם שבו יחד לארה"ב והקליטו עוד אלבום נוסף ואלבום הופעה חיה. לאחר מכן במהלך שנות השמונים והתשעים ניסה יס את מזלו והוציא אלבומי סולו שלא זכו אף להכרה לה זכה עם "מגמה", דבר שהסב לו עגמת נפש מרובה.

בשנת 1999 קיבל יס בשורה רעה נוספת, הלייבל בו יצאו אלבומי "מגמה", נסגר. כל המסטרים המקוריים של תקליטי מגמה אבדו. כדי לשמר את יצירתו בחיים, נכנס יס לאולפן עם הגיטרה והקליט אלבום אוסף – גרסת סולו ללהיטים הגדולים של "מגמה". אלבום האוסף הזה, היה אלבומו האחרון של יס.

במהלך השנים היה יס חלק בלתי נפרד מיצירתו של המלחין הוותיק והמצליח אייבי רוטנברג באנגלית – סדרת האלבומים המצליחה 'ג'ורניס' – 'מסעות', שמשה יס השתתף כזמר בשלושה מתוך ארבעת האלבומים שיצאו.

רוטנברג ויס שיתפו פעולה בפרויקט נוסף, השניים הוציאו יחד שלושה אלבומים לילדים בסדרת – Marvelous Midos Machine (מכונת המידות המופלאה). רוטנברג עבד עם משה יס בשלושת האלבומים הראשונים של הסדרה מתוך ארבעה, כשהאלבום הרביעי שיצא בסוף שנת 2011 הוקדש כמחווה לזכרו של יס.

בשנותיו האחרונות חלה יס במחלה קשה, וסבל גם בחייו הפרטיים. כשמעל כל אלו ריחפה תמיד תחושת הכישלון וחוסר ההכרה, הוא פרש מהמוזיקה ועסק בעיקר בהפצת רעיון המשיחיות של האדמו"ר מליובוויטש, אותו טען שראה בחיים לאחר פטירתו… הוא הקים אתר אינטרנט תימהוני למדי, והפך לעוף מוזר ביותר, דבר שהרחיק עוד יותר את האנשים מיצירתו.

במוצ"ש פרשת בא, ד' שבט תשע"א, בגיל 65 נפטר יס ממחלתו, סביר להניח שלשברון הלב על חוסר התקבלותו הייתה השפעה מכרעת על מצבו הבריאותי. וניתן רק לדמיין מה היה קורה לו היה יס מקבל את ההערכה לה היה ראוי האיש שנטש את הבמות הגדולות של הרוק לטובת קריירה של אמן יהודי דתי.

לאחר פטירתו של יס, חברו המפיקים המוזיקליים גרשון ורובה וירחמיאל (רוקי) זיגלר ליצירת אלבום לשימור מורשתו של יס. השירים הוקלטו ועובדו מחדש תוך כדי שמירת רוח העיבוד המקורי של יס, אך בסאונד חדשני נוצץ ומפנק. כחודש לקראת יום השנה השני לפטירתו הושלמה המלאכה על אלבום האוסף "Yess Legacy".

מיטב היוצרים במוסיקה היהודית באנגלית התכבדו בביצוע מחודש של 30 מלהיטיו של יס. גרשון ורובה עצמו, יוסי פיאמנטה ז"ל, אייבי רוטנברג (דבקות, ג'ורניס), קאנטרי יוסי, לני סלומון (שלוק- רוק), המלחין ברוך צ'ייט (בני הרבנים), המלחין יוסי גרין, אברהם רוזנבלום (להקת ישיבת התפוצות), אמן המוסיקה היהודית- לטינית יהודה גלאנץ, סם גלזר, שלמה כ"ץ, להקת סול פארם של זוכה פרס הגראמי, סי לנזבאום ועוד.

אחד הביצועים המרגשים ביותר באלבום, הוא ביצועו של שלום לוין ז"ל, שותפו של יס לצמד "מגמה", שנפטר במהלך שנות עשיית האוסף, אך הספיק לבצע כמה חודשים לפני פטירתו את השיר "ג'ק שוורץ", שיר קומי מלא בחיוך. ביצועו התיאטרלי של לוין, ממחיש את המילים בצורה מצוינת.

יס הותיר אחריו שישה ילדים ביניהם, בנו נפתלי (תלי) יס, שאף הוא מוזיקאי והוציא לאחרונה אלבום EP משלו כשהוא מופיע עם שירים שכתב ועם המוזיקה של אביו ז"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר