"ארבע אותיות"

קסם מוזיקלי מיוחד ממרוקו - ביקורת אלבום

מבקר המוזיקה של כיכר השבת האזין לאלבום הבכורה של אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי - "ארבע אותיות" והתלהב מהסגנון הייחודי והמרגש בו מוגשים הפיוטים העתיקים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

יש אלבומים שהם הרבה מעל לערך המוסף שלהם כמוזיקה נטו להאזנה, אלבומים שאשמור אצלי כאוצר תרבותי. אחד מהם הוא האלבום החדש של אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי, בו מבוצעים פיוטים עתיקים מתוך מסורת הפיוט של יהודי תפלילאת במרוקו בצורה מרגשת ייחודית וחדשנית באומץ ההפקתי בו מוגשים הפיוטים העתיקים. מדובר בפיוטים שככל הנראה לא הייתי נחשף אליהם מבלי האלבום המיוחד שפשוט הפך בזמן האחרון לאחד המואזנים ביותר על ידי.

מדובר בפרויקט ייחודי שהוקם בשיתוף עם האוניברסיטה העברית, מכון בן צבי, בית אביחי והפייטן הנודע ר' חיים לוק, שמתארח באחד משירי האלבום כשהוא מלווה על ידי חברי האנסמבל.

לא מדובר באלבום מסחרי רגיל בו השירים מתואמים לאורך ההשמעה ברדיו והפיוטים אורכים לעתים 9 דקות, שבאורח פלא לא מרגישות ארוכות כל כך וזורמות במהירות לקול השירה הייחודי של האנסמבל שמבצע שירים שנוצרו במרוקו הצפון אפריקאית, אך מכילים סאונד ואווירה שלעתים מזכיר לי דווקא בלוז ושירת גוספל שחורה מאמריקה. עבודת המיקס והמאסטרינג של האלבום שנערכה בקליפורניה על ידי בוב כץ, ככל הנראה גם כיוונה למקום המיוחד והקסום הזה.

העיבודים של יאיר הראל, נירו אבוקסיס ולב אלמן, בניהולו האומנותי של אברהם כהן, משמשים כליווי בלבד לקולות חברי האנסמבל שהם כלי הנגינה המרכזיים של האלבום הייחודי. בשונה מהסאונד לו אנו רגילים של זמר ומקהלה התחושה באלבום היא של חבורה ששרה במעגל יחד עם כלי הנגינה כשהיא מלווה את השירה לעתים במחיאות כף ספונטניות אך מתואמות.

הפיוטים רובם מתוך ספר הפיוטים המוכר "יגל יעקב" מפיוטי רבני וגדולי משפחת אבוחצירא הנודעת מתפלילאת. לאלבום מצורפת חוברת מפורטת להפליא עם הרקע על הפיוטים והסברים על הביצוע והמקצבים שלו, כשלא אחת מדובר בביצועים מורכבים ועמוקים.

האלבום נפתח בפיוט "א-ל חי" של רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל שיר סוחף שנפתח בנגינת עוד עמומה המלווה בקולות המקהלה שמחליפים את הקונטרה בס ומעניקים לשיר גוון עמוק ייחודי. המקצב נכנס בהמשך עם הג'מבה בעלת הצליל הנמוך והייחודי שמעניקה אף היא עומק לעיבוד שאם תאפשרו לעצמכם יניע אתכם מבפנים ומבחוץ.

הפיוט שתפס את אוזניי בצורה החזקה ביותר הוא "ארוממך" פיוט מיוחד לכבודו של רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל הנפתח בשירה מקהלה נקייה עם נגיעות של מוזיקה שחורה כשלאט לאט השיר בן השבע דקות מצוינות, הופך למהיר יותר ויותר עם שינוי סולמות (מדולציות) שפותחות את הצלילים והופכים את האורך שלו ליתרון מרגש וסוחף בצורה אקסטטית.

לסיכום, מדובר באלבום מיוחד מהסוג שלא תשמעו רבים ממנו. הבחירה בפיוטים והביצוע הבלוז-מרוקאי הופך את האלבום לאחד מאלבומי הפיוטים החביבים עליי. כל מי שרואה את עצמו חובב פיוטים, אך לא רק, צפוי ליהנות מאד מהאלבום. אני ממליץ להאזין לו בפתיחות ולתת לו לסחוף אתכם אל תוך המונוטוניות הקסומה שלו, בה עושים חברי האנסמבל פלאים מוזיקליים מרגשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר