ההפגנה באשדוד, אמש - אבל אשמים אנחנו! // הרב ישראל גליס
ההפגנה באשדוד, אמש (צילום: פלאש 90)
אאא

"אני עם ליברמן גמרתי", אמר שר הפנים הנגב והגליל והפריפריה ויו"ר ש"ס, והוא מצטרף לסגן שר הבריאות שגמר לפני הרבה שנים עם שר האוצר לשעבר.

כותרת נוספת: "סיעת יהדות התורה: מזעזע ששר בכיר בממשלה ובקואליציה בחר במפגיע לקיים מופע התרסה".

להפגנה באשדוד הגיעו אלה שלפני 4 עשורים העלו אותם לארץ בטענה שהם יהודים ועוד אספסוף. התקשורת לא טומנת ידה בצלחת, והיא מלבה את אש המחלוקת וגם חברי הכנסת החרדים מסבירים לנו שהכל זה תחרות בין לפיד וליברמן.

לאיפה כל זה הולך?

פה כתבתי, פעם אחר פעם, שנתעורר ונתחיל לשנות את השיח, יש בינינו מסבירנים מצויינים, רבנים שעוסקים בקירוב רחוקים, אולי הם יציעו או יפעלו כדי להגיע לעם שבשדות ולהסביר להם מה היא מהות השבת?

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מה עושה הרבנות הראשית בענין?

אולי יקומו תושבי אשדוד החרדים ויארחו בבתיהם את תושבי אשדוד החילונים? 

• • •

הלילה מתכנסת המשפחה המורחבת לבית ברוורמן, צאצאי הרב הגאון רבי זרח ראובן ברוורמן, למפגש מיוחד במלאות 80 שנה לפטירתו.

מי היה הרב הגאון רבי זרח ראובן ברוורמן?

בספר מיוחד "וזרח בחושך אורך", מובא פרק מפנים ומסעיר על חייו ופועלו, עלייתו לארץ בעקבות אביו ותחילת פועלו להחדיר תורה בארץ ישראל.

תחילת הפעילות הייתה בהקמת אגודת שומרי תורה שלקחה על עצמה להגיע לכל המושבות אליהם הגיעו יהודים עולים מהפזורה, ואכן הוא הקים תלמודי תורה: בעקרון, במזכרת בתיה, ברחובות, בראשון לציון, בפתח תקווה, ביבניאל ועוד, הוא הקים פרדסים ויקבים ועוד מוקדי פרנסה לתושבי המושבות.

הוא לא יצא בהפגנות נגד הפקידים של הברון שהפריעו ללמוד תורה וניסו לבטל את תלמודי התורה, הוא עמד כנגד כל מיני קנאים שניסו להפריע לו לפתוח בתי ספר תורניים עם לימוד עברית.

הרב ברוורמן היה קנאי אמיתי, הוא הקים את תלמוד תורה מאה שערים על טהרת הקודש ובמקביל תלמודי תורה ובתי ספר המתאימים לילדי האיכרים.

ואכן, הפעילות שלו הצליחה עד היום, במקום שהקים תלמודי תורה הם חיים וקיימים.

בשנת תר"ע לפני למעלה ממאה שנה הוחלף שם התלמוד תורה ל'בית ספר נצח ישראל', וכך הגיעו כל ילדי האיכרים ללמוד בבית הספר שלמעשה היה תלמוד תורה לכל דבר.

הפעילות הזאת עודדה את תושבי המושבות זכרון יעקב, יבניאל, כפר תבור, ראש פינה ואחרים לפתוח בתי ספר ותלמודי תורה וזה הביא להקמת מקוואות ובתי כנסת.

השיטה הזאת החזיקה במשך עשרות שנים עד שקמה לה הפוליטיקה שהורסת כל חלקה טובה ומרקם יחסים עדינים בין הציבורים בארץ ישראל.

יש בינינו הרבה שזוכרים איך הגיעו חרדים לאשדוד, ישיבת גרודנא, חסידות פיטסבורג, חסידי בעלזא, גור ועוד.

יש בינינו שזוכרים את העלייה הגדולה בשנת תשל"ב שבה עלו יהודי גרוזיה שלחמו על השבת באשדוד, המאבק נגד הנהלת נמל אשדוד שיהודים גרוזינים לא יעבדו בשבת או הקמת בתי כנסת.

איפה הם אותם הגרוזינים? אומנם יש להם בתי כנסת מפוארים אבל כמה באים שם לתפילה? מה קורה עם הדור השני והשלישי?

צריך לחזור להיסטוריה של פעם ולהתחיל לדבר, לרדת לשטח ולדבר פנים אל פנים עם האזרחים שאכפת להם גם כשהם חילונים.