100 מיליארד דולר

האיש העשיר בעולם חושף את עצמו

עד כמה האינטרנט שולט על חיינו? הבעלים של ענקית הקמעונאות האינטרנטית "אמזון" הפך להיות האיש העשיר ביותר בעולם, וחוץ מאמזון הוא עושה עוד כמה דברים (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

ביום שישי שעבר הודיעו ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל ענקית הקמעונות אמזון,ואשתו מקנזי כי יתרמו 33 מיליון דולר לעמותה שמספקת מלגות לימודים ל"חולמים" - כינוי למהגרים צעירים שהגיעו לארה"ב כילדים באופן בלתי חוקי.

האשה שפנתה אליו בנוגע לתרומה היא בכירה באמזון שאמרה באירוע שנערך לכבודו כי היה קריטי לעמותה לקבל את הכסף בפומבי מבזוס, ולא באופן אנונימי, כדי שהעולם יידע שהוא תומך בהם.

כל עולם הזוהר של התרומות וערבי ההתרמות המפוארים חורגים מאוד מדרכו של בזוס, מאחר שבזמן שפיתח את אמזון לאחת החברות היקרות ביותר בעולם, שמר בזוס על פרופיל של טייקון עסקי מבריק אך מסתורי וקר והסתתר מעיני ההמונים בעיר סיאטל, ביתה של אמזון, משום שחשב כי עדיף לעסקיה הצומחים של החברה שהוא יימנע מהירתמות למטרות צדקה באופן פומבי ומהתחככות בחוג הנוצץ.

אך כיום בגילו הנוכחי, 54, הפך בזוס לאיש העשיר ביותר בעולם עם שווי של יותר מ–100 מיליארד דולר, מעמד שלא מאפשר לו ליהנות מאנונימיות יתר. החברה שלו, שכיום שווה הון עתק של למעלה מ–600 מיליארד דולר, הפכה לפנים של ה"ביג-טק" - חברות הטכנולוגיה העצומות בגודלן, לצד אפל, גוגל ופייסבוק,

מעבר לבעלות באמזון הולך תיק ההשקעות של בזוס ותופח. באוקטובר 2013 הוא קנה את "וושינגטון פוסט" ב-250 מיליון דולר, והתניע בכך תחייה מחודשת לעיתון; וב–2016 קנה בית בוושינגטון הבירה ב–23 מיליון דולר - מהיקרים בעיר, ושיפץ אותו כדי שישמש אתר אירוח למסיבות של פוליטיקאים. שכניו הקרובים כוללים את הנשיא לשעבר ברק אובמה ומשפחתו, ובתו של הנשיא טראמפ, איוונקה, ובעלה ג'ארד קושנר.

סטארט-אפ החלל שלו, בלו אוריג'ין, מעניק לו במה נוספת. החברה מנסה להושיע את כדור הארץ באמצעות העברת תעשיות מזהמות כבדות אל מחוץ לאטמוספרה.

מכריו של בזוס שהתראיינו בעילום שם בכדי להגן על יחסם עמו אמרו כי החשיפה הציבורית הטרייה שלו נובעת ממניעים עסקיים, אולם אחרים אומרים שזו תוצאה של צמיחה אישית, אך כולם הסכימו על כך שבזוס ואמזון מנסים לשבור את התדמית הטכנולוגית של החברה כדי להראות לעולם צדדים אחרים בהם.

"בזוס תמיד נהנה לשחק את תפקיד איש המכירות של אמזון, במיוחד כשחשב שלקוחות החברה ירוויחו מכך", אמרו אנשים שעבדו אתו. הוא מסכים להתראיין ונואם באירועים כאשר, למשל, החברה משיקה מוצר חדש כמו הקורא האלקטרוני קינדל או העוזר הקולי אקו, שאותו צריך להסביר לעולם.

ואולם במשך כמעט שני עשורים עמד בזוס בתוקף על כך שהחברה צריכה להתרחק מאור הזרקורים הפוליטי ולא לעורר גלים בקהילות מקומיות. פעילות הלוביזם שלה היתה מינימלית. אפילו כשקיבל את תואר איש השנה של מגזין "טיים" ב–1999, הוא ניסה להימנע מביטויים פוליטיים. הוא אפילו חמק מהזדמנויות צילום עם פוליטיקאים, שמקובלות מאוד בקרב מנכ"לים במגזר העסקי.

אנשים שמכירים את בזוס זמן רב אומרים כי בשנים האחרונות משקיעים בזוס ואמזון מאמצים רבים בכדי לחשוף יותר את אישיותו. ב 2015 החל להפוך את עצמו למשתמש פעיל בטוויטר, כשהעלה תמונה של עצמו נועל את מגפי הקאובוי האהובים עליו וצירף סרטון שלו עומד על טורבינת רוח בטקסס. באירוע שנערך בנובמבר האחרון בלוס אנג'לס, שבו השתתף עם אחיו, אמר בזוס במסגרת מצגות שהציגו מנהיגים מתחום העסקים והבידור, כי משרת החלומות שלו היא להיות ברמן, בין היתר, כי הוא אוהב לדבר עם אנשים. "אני מכין אחלה קוקטיילים", סיפר ספק בהלצה ספק ברצינות.

על פי עדויות של כמה ממקורביו שהדליפו פרטים על חייו הפרטיים השגרה היומיומית שלו די בנאלית. הוא לרוב יוצא מאחוזתו השוכנת על שפת אגם במדינת וושינגטון, אל הבניין הנוצץ בן 37 הקומות של אמזון בסיאטל. בימי רביעי הוא יוצא דרומה לפארק תעשייה בפרבר קנט, שם מיוצרים מוצרים עבור בלו אוריג'ין.

בכל שבועיים עורך בזוס שיחות ועידה עם ראשי "וושינגטון פוסט", ופעמיים בשנה הם מגיעים לביקור בביתו. הוא מתקשר עם בכירי העיתון ברשימת אימייל שהוא מכנה "פנקייקס גרופ" - על שם ארוחת הפנקייקים שהכין להם מהספר "חדוות הבישול" בביקורם הראשון אצלו. "זה לא היה כמו ביקור בבית של מיליארדר שבו יש יותר משרתים מאורחים", אמר שיילש פראקש, סמנכ"ל המידע של העיתון. "הוא ניסה להוריד את הכלב מהספה".

את הפרסום מנצל בזוס לטובת פיתוח החברה, בספטמבר האחרון ניהל את החיפוש הראוותני של אמזון אחר אתר למטה שני של החברה. במהלך הקרנבל הזה הבליטה אמזון את העובדה שהיא הולכת לגייס 50 אלף עובדים — ועוררה מרוץ בקרב עשרות ערים ועיירות שביקשו להיות מועמדות לכבוד ולכסף הרב שיביא איתו מהלך עסקי כזה, ועל אלפי מקומות עבודה שיגיעו יחד איתו.

על פי מומחים בתחום, הנתונים הללו מעידים על כך שבעתיד הלא רחוק יהיה בזוס מוכר יותר במסדרונות השלטון, ואומרים שלצורך כך בזוס מבקר בבירה וושינגטון עשר פעמים בשנה, ומשתתף בפורומים שונים ב"פוסט", ומנהל שיחות עם מהנדסים וארוחות עם עיתונאים בביתו בבירה שהוא מעין שילוב של שני נכסים שהיו פעם מוזיאון הטקסטיל של העיר — בשכונה קלורמה, סמוך לשורת השגרירויות בשדרת מסצ'וסטס, בזוס מתכנן לארח ארוחות ערב בנוסח סלון ספרותי, בהשראת ארוחות הערב המהוללות של קתרין גרהאם, המו"לית לשעבר של ה"פוסט", לבעלי השפעה משתי המפלגות. בזוס ידוע כמי שמבקש מאורחיו לבחור נושא אחד לארוחת הערב כדי שהקבוצה לא תתפצל לדיונים נפרדים. "זה בית גדול מאוד ואני מקווה שיעשה לנו מסיבה שם" אמר עורך הוושינגטון פוסט.

סאלי קווין, כותבת ותיקה ב"פוסט", אמרה כי אינה יודעת על תוכניותיו של בזוס לביתו. היא שיבחה את הרעיון של קירוב בין אורחים מרחבי הקשת הפוליטית. "אף אחד לא עושה דבר כזה כעת בוושינגטון", אמרה קווין, שנתקלה בבזוס באחרונה בהקרנה של "העיתון". "זה כמו בזמנים עברו. אני חושבת שג'ף הוא האיש היחיד שיכול לעשות זאת", אמרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר