תקנה חדשה

בקרוב: אופנוענים ישלמו יותר בטסט

משרד התחבורה משנה את הדרישות לטסט לאופנועים ומעלה אותן מה שיכריח את המכונים לרכוש ציוד בעשרות אלפי שקלים שמחירו יגולגל כנראה על הרוכבים (חדשות תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

רוכבים על אופנוע? הטסט שלכם הולך להשתנות: מכוני רישוי הרכב יחויבו תוך חודשים ספורים להפעיל מסלול נפרד לביצוע מבחני רישוי (טסטים) לאופנועים וקטנועים, בדומה למסלולים הנפרדים הקיימים כיום לרכב פרטי ולמשאיות. במסלול זה יעברו כלים דו-גלגליים לראשונה גם בדיקות בלמים ואורות ממוחשבים.

הנקודה המסקרנת ביותר אך גם הצפויה, התקנה החדשה צפויה לייקר את מחיר הטסט הגבוה משמעותית ממדינות אירופה. בנוסף, בישראל מתבצע טסט אחת לשנה מיום העלייה לכביש, בניגוד למקובל במרבית המדינות.

לפי השוואה שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בין אגרות הטסט השנתי בישראל ומדינות אחרות בעולם, הרוכבים בישראל נדרשים גם להגיע לעתים קרובות יותר, וגם לשלם כ-84% יותר לעומת רוכבים במדינות אחרות. בישראל יש לבצע טסט מדי שנה כבר מיום העלייה לכביש גם כאשר מדובר באופנועים מודרניים, בזמן שבאיטליה וצ'כיה יש לעשות זאת רק לאחר ארבע שנים ולאחר מכן כל שנתיים. בספרד נדרש טסט לאופנוע לאחר שלוש שנים ולאחר מכן כל שנתיים, בבריטניה לאחר שלוש שנים ואחר כך כל שנה.

לפי הדו"ח, בחישוב כוח קנייה הטסט בישראל - לכל כלי הרכב - יקר ב-341% מהחציון במדינות אחרות, יקר ב-310% מממוצע המדינות ויקר פי 19 מהאגרה הנמוכה ביותר בארה"ב.

כיום מבוצעים מבחני רישוי לכלי רכב דו-גלגלי לצד מסלולים רגילים המשמשים כלי רכב פרטיים ומסחריים. בדיקות אלה מסתמכות על עינו של הבוחן וללא כל מכשור, גם כאשר מדובר בכלים עם מערכות מתקדמות בדומה למכוניות. כך למשל מצוידים מרבית האופנועים והקטנועים החדישים במערכות עזר מתקדמות לבלימה כמו ABS, שבחינתן אפשרית באמצעות מכשור מתאים בלבד. יש לציין כי בדיקות אלה אורכות דקות ספורות, זמן קצר בהרבה מבדיקות מכונית.

על־פי התקנה החדשה, עליה מדווח ב-ynet, החל מחודש מאי 2018 לא יוכלו מכוני רישוי לבצע מבחן לרכב דו-גלגלי, ללא שימוש במסלול נפרד ומכשור מתאים. המסלול הייעודי יכלול בין היתר עמדות זיהוי, בדיקות בלמים ואורות ממוחשבים. כיום פועלים בישראל 64 מכוני רישוי לרכב, ורק ב-14 מתוכם קיימים מסלולי בדיקה מיוחדים לאופנועים.

שר התחבורה ישראל כץ, שחתם על תקנת הבדיקה החדשה, ציין כי הכשרת מסלולים יעודים ומכשור מתאים לבדיקות אופנועים וקטנועים במכוני הרישוי תשפר משמעותית את יעילות ואמינות הבדיקות. "המסלולים הייעודיים והמכשור המתקדם הנדרש, תואמים את התקינה האירופאית ויגבירו את בטיחות בוחני הרכב והנהגים", הוסיף.

אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי, העריך אתמול כי מכוני הרישוי יספיקו לעמוד בלוח הזמנים שנקבע. "אנחנו תלויים בזמני האספקה של ציוד הבדיקה החדש, אך הספקים בארץ מעריכים שהציוד, שהתקנתו תארך כשבוע, יגיע בזמן. המסלול לרכב דו גלגלי יהיה צר ממסלולי הרכבים האחרים, ויש עבורו מקום במכונים, הוא לא יבוא על חשבון האחרים, אלא בנוסף".

עלות רכישת והתקנת הציוד לכל מכון עומדת על כמה עשרות אלפים שקלים. בשל מחירו והארכת זמן הבדיקה, יבקשו המכונים ממשרד התחבורה להעלות את מחיר הטסט הדו־גלגלי כמובן על חשבונם של הרוכבים שגם כך משלמים סכומים גבוהים כדמי ביטוח וכאמור גם על הטסט שנערך מידי שנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר