הלווין הזוהר שמרגיז את האסטרונומים

לוויין חדש ששיגרה חברת חלל פרטית מניו זילנד מרגיזה את האסטרונומים שטוענים כי הוא גורם לזיהום אור וכי מדובר בפתח לשיגורים של פרויקטים מיותרים דומים (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הלווין לפני שיגורו (צילום: Rocket Lab)

חברת חלל פרטית שיגרה בחשאי בשבוע שעבר לויין זוהר ללא צורך מדעי ועוררה את זעמם של האסטרונומים ברחבי העולם.

"כוכב אנושות" הוא שמו של הלוויין שיהיה בתשעת החודשים הקרובים העצם הבהיר בשמיים. כאמור הוא שוגר בשבוע שעבר על ידי הסטארט-אפ "רוקט לאב" מחוות צאן ובקר מרוחקת בחצי האי מאהיה בניו זילנד. במדינה היללו את ההישג ומייסד החברה פטר בק כינה זאת צעד "כמעט חסר תקדים" בתולדות חקר החלל המסחרי.

אבל מאז התברר שפרט ללוויינים מסחריים, הרקטה נשאה גם לוויין נוסף מיותר לחלוטין - "כוכב אנושות" - כדור גאודזי ברוחב 90 ס"מ שעשוי מסיבי פחמן ובו 65 לוחות מחזירי קרני אור. לפי החברה, הכדור יחזיר את קרני השמש בחזרה לכדור הארץ וכך ייווצר הבזק אור שייראה מכל מקום בכדור הארץ. זה צפוי להיות האובייקט הבהיר ביותר בשמיים בתשעת החודשים הקרובים.

ב"רוקט לאב" אמרו כי כוכב האנושות יהווה "תזכורת לכולנו בכדור הארץ בנוגע למיקומנו השברירי ביקום. לא משנה איפה אתה בעולם, עשיר או עני, באזורי מלחמה או במקומות שלווים, כל אחד יוכל לראות את כוכב האנושות הבהיר והמנצנץ שחג מסביב לכדור הארץ". המייסד הבעלים בק הוסיף כי הכדור "ייצור חוויה משותפת לכולנו בכדור הארץ".

אבל אסטרופיזיקאים רבים הביעו התנגדות תקיפה. זיהום אור מהווה כבר עתה בעיה חמורה עבור מדענים שבוחנים את הכוכבים, והוספת כדור הדיסקו הבוהק צפויה רק להחמיר את המצב.

ריצ'רד איסטר מאוניברסיטת אוקלנד הביע בפני עיתון ה"גרדיאן" את חששו מהבאות: "המקרה הזה הוא אולי לא 'ביג דיל', אבל האפשרות שזה יהפוך לשגרה, במיוחד במספרים גדולים, תוציא את האסטרונומים לרחובות".

האסטרונום מייק בראון מהמכון הטכנולוגי בקליפורניה צייץ בטוויטר: "וואו. שיגרו במכוון גרפיטי חלל לתקופה ארוכה". קיילב שרף מאוניברסיטת קולומביה אמר כי הכוכב מייצג "פלישה נוספת אל היקום האישי שלי, עוד פריט מנצנץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר