בחירות בצ'כיה

הנשיא הפרו ישראלי מילוש זמאן - נבחר שוב

לאחר סיבוב מכריע ומותח ניצח נשיא צ'כיה את יריבו ונבחר שוב לתפקיד. זמאן הרבה להשמיע הצהרות תמיכה בישראל והודיע כי הוא מתכנן להעביר את השגרירות לירושלים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
זמאן בפגישתו האחרונה עם נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בשורה טובה לישראל עם ניצחונו בבחירות של נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, שניצח בסוף השבוע בסיבוב המכריע בבחירות וזכה בכהונה נוספת. זמאן, בן 73, נחשב לפוליטיקאי פרו-רוסי ולתומך נלהב של מדינת ישראל.

צ'כיה נחשבת לאחת מידידותיה הגדולות ביותר של ישראל באירופה, ולאורך השנים הרבה הנשיא זמאן להשמיע הצהרות תמיכה בישראל. בחודש שעבר, אחרי שהאיחוד האירופי הביע התנגדות להכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל, אמר זמאן: "האיחוד האירופי מורכב מאנשים פחדנים שעושים כל שביכולתם כדי שתנועת הטרור הפרו-פלסטינית תוכל לקבל עליונות על תנועה פרו-ישראלית".

זמאן כינה את עצמו לא מכבר - "מגן ישראל" והוסיף: "בביקורי בישראל לפני ארבע שנים אמרתי כי אני תומך בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים. אולי נלך בעקבות ארה"ב במוקדם או במאוחר. לכל מדינה הזכות להחליט איזו עיר תשמש כבירתה".

זמאן הרבה להדגיש במערכת הבחירות את נושא המהגרים והתנגדותו לכניסתם לצ'כיה. בסיבוב השני והמכריע אתמול הוא ניצח בפער קטן את יירי דרהוש, אקדמאי פרו-אירופי. זמאן הוא כלכלן מיומן ושריד אחרון לשלישיית פוליטיקאים שעיצבה את צ'כיה של אחרי 1989 עת נפילת מסך הברזל ושכללה את וצלב האבל, הנשיא שהלך לעולמו ב-2011, ואת איש המרכז-ימין וצלאב קלאוס, שכיהן כראש ממשלה וכנשיא.

על זמאן עבר תהליך מעניין, הוא היה בעבר ראש הממשלה מטעם המרכז-שמאל המקומי, אולם במהלך השנים הוא הפך לאיש ימין ומאז 2015 הוא מוביל את ההתנגדות להכנסתם של מאות אלפי המהגרים שהגיעו לאירופה. סוגיית ההגירה מדאיגה רבים בצ'כיה, ונראה כי היא סייעה לזמאן להיבחר שוב, אף ששום פליט כמעט לא זכה להיכנס לצ'כיה לאור התנגדותו של הנשיא.

בדומה למנהיגי ימין אחרים בעולם גם זמאן לעג לתקשורת לאחר ניצחונו, "לעיתונאים ולחלק מהפוליטיקאים יש אינטליגנציה נמוכה בהרבה משל האזרחים הרגילים", אמר זמאן בנאום הניצחון. "לכן אני מקווה שהאזרחים האלה יוכלו לקבל החלטות במשאלי עם ובבחירות ישירות לתפקידי ראש עיר ומושלים אזוריים". זמאן תומך בקיום משאל עם בנוגע לחברותה של צ'כיה באיחוד האירופי, אולם הדגיש כי הוא תומך בהישארות.

זמאן ספג ביקורת במהלך הקמפיין, הנוגעת למצבו הבריאותי לאורח חייו הלא בריא. זמאן, מעשן כבד וחובב שתייה. הוא סובל מסכרת ומתקשה ללכת בשל מחלת עצבים שפגעה ברגליו אך נראה כי לעם הצ'כי זה לא ממש אכפת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר