הוונדליזם והמכתבים

"לר' יעקב ראשי": העקיצות וההתנצלות של ראש הישיבה

"הצבא יודע יפה יפה לפגוע בבחורים" כתב ראש ישיבת "באר יהודה" הגאון הרב אליהו טופיק במכתב התנצלות לצה"ל לאחר הפרעות שערכו תלמידיו בלשכת הגיוס. המסמכים נחשפים (חרדים, חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"י טופיק לצד המסמכים (צילום: באדיבות המצלם)

שעות לאחר הפרסום ב"כיכר השבת" מנאומו של הרב אליהו טופיק בכנס "איגוד בני התורה הספרדים" נגד וועד הישיבות, מתבררים פרטים חדשים על הסיפור שהביא הרב טופיק בדבריו, ובמהלכו האשים את וועד הישיבות שלא סייע להסדיר את עניין תלמידי ישיבתו מול לשכת הגיוס.

ממסמכים שהגיעו ל"כיכר השבת" עולה כי קבוצת תלמידים מהישיבה שהגיעו להתייצבות מרוכזת בלשכות הגיוס בליווי איש צוות של הישיבה, השחיתו שילוט ורכוש צה"לי בלשכת הגיוס תל השומר, זאת מול עיניהם הנדהמות של המפקדים במקום. החיילים סירבו לטפל בבחורים לאחר ההשחתה, ואז הצטרף אליהם נציג צוות הישיבה שהתעמת עם החיילים במקום לרסם את תלמידיו.

הרב טופיק בכנס הרבנים (באדיבות המצלם)

לאחר זמן קצר, שלחו החיילים במקום את התלמידים בחזרה לישיבה, זאת מבלי להסדיר להם את הדיחויים. בהמשך הסאגה, פנה ראש הישיבה לוועד הישיבות, שם הפנו אותו לשלוח בקשת התנצלות מסודרת מטעם הנהלת הישיבה. לבקשת וועד הישיבות, ראש הישיבה שיגר לוועד מכתב, בכדי שיעבירו ללשכת הגיוס, אולם בחר שלא להתנצל אלא הפיל את האשמה על תלמידי ישיבות אחרות.

ראש הישיבה ציין אמנם במכתבו כי "בשעת הלהט אולי יצאה פליטת פה", אולם מיד "ריפד" זאת בעקיצה: "למרות שהצבא יודע יפה יפה לפגוע בבחורים". כצפוי, ראשי הצבא סירבו לקבל את ההתנצלות, ונסיונות הפיוס של ראשי הועד "בשמו" של ראש הישיבה נכשלו.

מכתב ה"התנצלות" הראשון

למרות זאת בוועד הישיבות המשיכו בניסיונות לשכך את המתיחות בין הישיבה ללשכת הגיוס, ובהמשך ניסה ראש הישיבה לפעול בצורה עצמאית מול הצבא. הוא שיגר בצורה עקיפה - על ידי תלמיד מהישיבה - התנצלות אישית מפורטת, בה הוא נוטל אחריות על המעשים, ואף מסכים לשלם את הנדרש.

במכתבו הנוסף טען הרב כי היה זה תלמיד בודד שעשה זאת על דעת עצמו, והודה כי המלווה פגע בחיילים בדבריו - וספג נזיפה: "דיברתי עם המלוה והסברתי לו את חומרת העניין, ואמר שכל זה היה בסערת רוחות שנשלחו כולם בחזרה, ואני הח"מ מתנצל הן בשם הבחור והן בשם המלוה".

את מכתבו מסיים הרב תופיק: "יש נכונות גמורה מצידי בלי שום בעייה לנהל מו"מ על הנזק שנגרם לכם משבירת התמונה ובע"ה הכל יבוא על מקומו בשלום, כי אנשים אחים אנחנו".

במכתבו, מציין ראש הישיבה, כי "ברצוני לציין כי כבר שלחתי שבוע שעבר לכמה גורמים עיקרם של דברי ההתנצלות וכנראה לא הגיע אליכם, לכן החלטתי לשלוח לכם באופן ישיר מידי לידכם", ומוסיף את בקשתו להמשך הסדר 'צו מרוכז'". יצויין, כי לאחר שהתנצל, מעמד תורתו אומנותו הוחזר לבני ישיבתו.

המכתב השני: התנצלות בפני "הר' יעקב ראשי"

גורמים המעורים בסיפור מזכירים כי "אך לפני חודשים ספורים מחה ראש הישיבה הנ"ל בפני חבר מועצת חכמי התורה הגאון הגדול רבי דוד יוסף בטיעוני שווא והתרסות חוזרות על כך שהישיבות הספרדיות אינן זוכות להסדר 'צו מרוכז' בלשכות הגיוס, כאשר הוועד איננו דואג אלא למקורבים כביכול, והנה, כעת הצהיר בפני השומעים המתכנסים כי בני הישיבה הופיעו בצו מרוכז כאיש אחד..."

גורמים הקשורים לוועד הישיבות אמרו הערב כי "התנהלות כזו שאינה תואמת בני תורה, מסכנת את כל התשתית עליה מבוסס ההסדר של בני הישיבות הנפטרים מהצבא מאז קום המדינה", ומתריעים כי "המשך התעמולה בסגנון זה שמתריסה כנגד גורמי השלטון עלולה להחריב לא רק את ההסדר של ישיבה ספציפית אחת שבס"ד הוחזר בהשתדלות ועד הישיבות, אלא את כל עולם התורה והישיבות. מתברר מהמסמך, כי מצג הנתונים שונה בתכלית מהנאום וכי מציאות הדברים רחוקה להיות פשוטה ותמימה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר