חשיפה מסוכנת

האפליקציה שגילתה את נתיבי הפטרול של צה"ל

שלא במתכוין, חשפה אפליקציית כושר פופולרית מיקומים ונתיבים סודיים של צבאות ברחבי העולם, בהם הצבא הישראלי, במה שעלול לשמש מחבלים לפיגועי טרור (ביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
גבול עזה כפי שנראה באפליקציה (צילום: מתוך ynet, צילום מסך)

אפליקציית הכושר "סטרבה" (Strava) פרסמה "מפת חום" שמראה מסלולים שתיעדו משתמשים בה ברחבי העולם בעת ריצה או רכיבה באופניים, אך תוך כדי כך חשפה גם מידע רגיש על כוחות צבאיים, בהם מיקומם של בסיסי צה"ל ומסלולי פטרול של חיילים ישראלים.

לפי המתכנת רן בר-זיק שבדק את הענין, בנתונים הרגישים שחשפה האפליקציה נמנים בסיס צבאי באזור דימונה, מסלולי פטרול בקרבת בסיסים של חיל האוויר, בהם בסיס חצור, ופטרולים של צה"ל בגבול הצפון.

"כשחייל עם 'פיטביט' (שעון חכם. א.ר.) מפטרל בבסיס או על גדר הגבול, הנתונים שלו נכנסים למפת החום הזו", מסביר המתכנת, "ואם יש עוד כמה חיילים שעושים את זה אפשר לא רק לראות אתרים ביטחוניים, אלא גם את קווי המתאר של דרכי הפטרול - איפה מסיירים ואיפה מסיירים פחות".

להערכת בר-גיל, "במקרה של צה"ל, ברוב המקרים שעון הכושר מופעל כאשר חיילים או מילואימניקים מפטרלים בצירים או בדרכי פטרול מסביב לבסיס".

בסיס חצור

המפה נוצרה במעבדות "סטרבה", ועם פרסומה ניתן לראות את התנועות של המשתמשים באפליקציית הכושר ברחבי העולם, דבר שמצביע על תדירות המעבר - בריצה, באופניים או בהליכה מהירה - במסלול נתון.

יצויין, כי כמה מהבסיסים של צבא ארצות הברית וצבאות אחרים שנחשפו באפליקציה, ברחבי העולם, כבר מוכרים לארגוני טרור שרוצים לתקוף אותם, אך מפת החום שפרסמה "סטרבה" מראה גם מסלולים שבהם השתמשו חיילים שיצאו מהבסיסים - מה שעלול לשמש את הטרוריסטים בתכנון מארבים ופיגועים.

דימונה

תגובת דובר צה"ל כפי שנמסרה ל-ynet שפרסם את הידיעה: "לאחרונה הופצה בצה"ל מדיניות שימוש בשעונים חכמים, לפיה המשרתים מונחים שלא לשתף מיקום ומידע מסווג באפליקציות מסוג זה וברשתות חברתיות בכלל, וכן כיצד להשתמש בהן באופן בטוח שאינו מסכן את פעילות צה"ל ואת ביטחונם האישי. צה"ל יבחן את האפליקציה וינחה את המשרתים באופן פרטני ככל שיידרש. נציין כי מדובר באפליקציה אזרחית, לה משתמשים שונים ולא רק משרתי צה"ל. המידע באפליקציה הנוגע לבסיסי צה"ל אינו רשמי ואינו מפוקח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר