טענות בלבנון

"זוג סוכנים ישראלים ניסו לחסל את חמאדן"

לפי עיתון המזוהה עם חיזבאללה, ניסיון ההתנקשות בחמדאן בוצע ע"י גבר ואישה ישראלים. "האישה הטמינה את המטען במכונית של חמדאן והגבר הפעיל אותו" (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הרכב לאחר הפיצוץ (צילום: NNA סוכנות הידיעות הלבנונית)

בלבנון מנסים לפענח את ניסיון החיסול של פעיל חמאס מוחמד (אבו חמזה) חמדאן בעיר צידון. על פי העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה. בעיתון נטען עוד כי מחקירות ניסיון החיסול עלה כי שני "קצינים ישראלים", גבר ואישה, הוציאו לפועל את המבצע - בשונה מהמקרים הקודמים שבהם גויסו סוכנים מקומיים והוא קשור לפעולות נוספות שביצעה ישראל בשטחי לבנון.

האירוע התרחש בתחילת החודש, אז נפצע חמדאן, פעיל חמאס ואחיו של בכיר הלשכה המדינית של הארגון אוסאמה חמדאן, בפיצוץ שאירע ברכבו בעיר צידון שבדרום המדינה.

לפי הדיווח, האישה היא זאת שהטמינה את מטען החבלה ברכבו של חמדאן, והגבר היה זה שהפעילו. לאחר מכן, השניים עזבו את שטחי לבנון כשהם משתמשים בדרכונים של גיאורגיה, שבדיה ועיראק. בעיתון צוין כי המודיעין הלבנוני עלה על תמונותיהם של שני הקצינים הישראלים, וכן על מסמכים השייכים להם, כמובן שלא ניתנה לכך שום הוכחה או אסמכתא.

בין המאמצים שהפעילו הלבנונים היו גם ניסיונות לאתר את הסוכנים המקומיים ששיתפו פעולה עם "הישראלים". אחד מהם הוא מוחמד ח', שנמלט לטורקיה לאחר ניסיון החיסול, שם נלכד בידי כוחות הביטחון המקומיים לאחר שיחת טלפון שערכו ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי וראש המודיעין הטורקי חוקאן פידאן.

כמה ימים לאחר מכן הוסגר מוחמד ללבנון. בחקירתו טען כי הוא ישראלי ולא לבנוני ולכן התנגד להסגרתו ללבנון, אך בדיקה העלתה כי הדרכון הלבנוני שלו אינו מזויף ולכן הושלמה הסגרתו ללבנון.

על פי העיתון, עוד עלה בחקירה כי קיים משתף פעולה נוסף, מוחמד ב', שעבד עם גורמים ישראלים למעלה מ-5 שנים ועקב אחרי יעד החיסול מוחמד חמדאן למעלה משבעה חודשים. במסגרת המעקב הוא שכר מחסן בסמוך לביתו של חמדאן והציב מצלמות מעקב אחר פעילותו. לטענת גורמי המודיעין בלבנון, המודיעין הישראלי פינה את תכולת המחסן טרם ניסיון החיסול.

מוחמד ב' מואשם כי ערב ניסיון החיסול ליווה את הקצינה הישראלית לביירות, ומשם היא המשיכה בטיסה לקטאר שממנה היא הייתה אמורה להמשיך למדינה שלישית שזהותה לא נקבעה מראש.

מוחמד ב' שב לצידון ביחד עם גבר זר, ולמחרת המתין בסמוך לרכבו של חמדאן כדי להפעיל את המטען ברגע שייכנס לרכבו. לבסוף, כידוע, חמדאן נפצע באורח בינוני ולא נהרג. הגבר שפעל עם מוחמד הוא "הקצין הישראלי" השני, שלטענת גורמי המודיעין בלבנון, עזב את לבנון לצרפת כשהוא נושא אזרחות שבדית-עיראקית. לפי החקירות, השניים פעלו בנפרד. כעת חוקרים בלבנון האם היו גורמים נוספים המעורבים בניסיון החיסול.

הפיצוץ אירע בשעות הצהריים המוקדמות כאשר חמדאן פתח את דלת מכונית ה-BMW הכסופה שלו. המכונית נחרבה לחלוטין כתוצאה מהמטען ועשן רב היתמר במקום. זמן קצר לאחר מכן פורסמה תמונתו מבית החולים. לפי דיווחים, כתוצאה מהפיצוץ נאלצו הרופאים לכרות את רגלו של חמדאן.

צבא לבנון מסר כי מטען הנפץ שהוטמן ברכבו של חמדאן היה במשקל של כחצי קילוגרם. בעקבות הפיצוץ, נגרם נזק למכוניות ולבניינים סמוכים. זמן קצר לאחר הפיצוץ סגרו כוחות הביטחון את אזור האירוע לתנועה.

ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית דיווחו כי בעת הפיצוץ חגו מטוסים של חיל האוויר הישראלי בשמי צידון ואף ציינו כי בתקופה האחרונה נעצרו לא מעט אנשים ששיתפו פעולה עם המוסד ופעלו בלבנון. ברשת "אל-מנאר", המזוהה עם חיזבאללה, צוין כי חמדאן החזיק בתפקיד ביטחוני חשוב והיה נתון תחת מעקב של ישראל.

יאסר עלי, חבר בהנהגת חמאס בלבנון, שלל את האפשרות שהפיצוץ בוצע כחלק מהסכסוך הפנים-פלסטיני והתעקש גם הוא כי ישראל, שמחתה בעבר על נוכחות חמאס בלבנון, היא שעומדת מאחורי האירוע. ב-2006 נהרגו בצידון שני פעילים בג'יהאד האיסלאמי כשמטען צד התפוצץ בעת שחלפו עם מכוניתם. גם אז הופנתה אצבע מאשימה כלפי ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר