מפתיע או לא?

יצרניות רכב גרמניות ביצעו ניסוי גז בבני אדם

שלוש יצרניות הרכב הגדולות מגרמניה מימנו מחקר בו נוסו קופים ובני אדם בשאיפת גזים של מנועי דיזל, זאת בשל המחקרים שהראו כי הם גורמים למחלת הסרטן (רכב, תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ניסוי בגז על בני אדם נשמע כמו משהו שהגרמנים היו עושים ואכן לא טעיתם. אתמול (א') דווח כי שלוש יצרניות רכב גרמניות ביצעו ניסוי שנערך במהלך 2014 במימון שלוש יצרניות רכב גרמניות, שבמסגרתו הוזרמו גזי פליטה ממנועי דיזל לחלל סגור שבו שהו עשרה קופים. המטרה: הוכחה כי מנועי הדיזל המודרניים אינם מזיקים לבריאות. כעת מסתבר שלא רק קופים לקחו חלק בניסויים שכאלה, אלא גם בני אדם.

תחקיר שערכו העיתונים הגרמניים "שטוטגארט צייטונג" ו"זודדויטשה צייטונג" חושף כי כ-25 בני אדם בריאים וצעירים השתתפו בניסוי ונאלצו לנשום במשך שעות חנקן דו-חמצני (NO2), המדמה גזי פליטה ממכוניות. לפי הדיווח, הניסוי נערך באוניברסיטת אאכן, גרמניה.

לדברי העיתון, הניסוי נערך על-ידי אותו גוף שביצע את ניסוי הקופים המחריד - "קבוצת מחקר אירופית לאיכות סביבה ובריאות בתחבורה", שהוקמה ב-2007 והפסיקה לפעול ביוני 2017. את המחקרים שביצע הגוף מימנו שלוש יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה - פולקסווגן, דיימלר (מרצדס) וב.מ.וו, בשותפות עם יצרנית הרכיבים בוש. לפי ה"ניו יורק טיימס", קבוצת המחקר הוקמה במטרה לשפר את תדמית מנועי הדיזל, שספגה מכה קשה לאחר הכרזת ארגון הבריאות העולמי ב-2012 כי גזים הנפלטים ממנועי דיזל גורמים לסרטן.

ב"שטוטגארט צייטונג" אומרים כי יצרנית הרכב מרצדס התנערה אמש מהניסויים שנערכו בבני אדם. "אנחנו מזועזעים מהניסויים שנערכו וממשמעותם ומגנים אותם נחרצות. למרות שלדיימלר לא הייתה השפעה על עריכת הניסוי, פתחנו מייד בחקירה כוללת בנושא". העיתון הגרמני לא פרסם עדיין את תגובת ב.מ.וו ופולקסווגן.

על פי הדיווח ב-ynet, בסוף השבוע החולף התפרסם כי במהלך 2014, כשנה לפני שפרשת דיזלגייט צברה תאוצה, ערכה קבוצת המחקר EUGT ניסוי במימון פולקסווגן, ב.מ.וו ודיימלר ובהשתתפותה הפעילה של הראשונה. החוקרים הזרימו גזי פליטה של מכונית "חיפושית" בעלת מנוע דיזל לתוך חללים אטומים שבהם שהו קופים שצפו באותה עת בקומיקס על מסכי טלוויזיה. יש לציין כי במכונית שפלטה את הגזים הרעילים הותקנה אותה תוכנה שגרמה לסערה של הטעיית בדיקות זיהום אוויר, המאפשרת פליטת מזהמים נמוכה בעשרות אחוזים מהפליטה במהלך פעילות רגילה.

אותו ניסוי נערך על-ידי מכון מחקר באלבקרקי, ניו מקסיקו, אך נראה כי לא הגיע לסיומו ולא התפרסם. במכונית החיפושית שפלטה את הגזים הרעילים לחלל שבו היו הקופים נהג ג'יימס ליאנג (63), מהנדס בכיר בזרוע הצפון-אמריקנית של קונצרן פולקסווגן, שנשלח לאחרונה ל-40 חודשי מאסר בכלא פדרלי עקב מעורבותו הפעילה בפרשת דיזלגייט.

בתגובה לחשיפת "ניסוי הקופים" אמרו בפולקסווגן כי החברה מתייחסת לגילויים ברצינות ומתנצלת בשם העובדים שהשתתפו בניסוי על שיקול דעתם המוטעה. "אנחנו מאמינים כי שיטות המחקר המדעיות שבהן השתמשו אז (בניסוי. ה"פ) היו שגויות. פולקסווגן מתנערת מכל סוג של התעללות בבעלי חיים. ניסויים בבעלי חיים מנוגדים לאמות המידה האתיות שלנו".

בב.מ.וו אמרו כי "לב.מ.וו לא הייתה כל השפעה על המחקר ודרך ביצועו על-ידי ה-EUGT". במרצדס (דיימלר) אמרו כי "החברה אינה מוכנה לקבל שום דרך של התנהלות לא אתית עם בעלי חיים. אין לנו קשר למחקר שנערך ב-EUGT".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר