סערת "גיוס הבנות"

בנות דתיות מתארות למצלמה: "צה"ל לא מאמין לנו יותר"

סערת הפטור מטעמי דת משירות בנות בצה"ל מסרבת לגווע: נערה הלומדת במוסד חרדי, התייצבה לאחרונה מול המצלמה ותיארה את ה'רדיפה' וה'התעללות' שחוותה בלשכת הגיוס • צפו (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
התיאור של הבת מהמוסד החרדי (צילום: באדיבות המצלם. תמונה ראשית, אילוסטרציה: שאטרסטוק)

סערת הפטור לבנות דתיות מגיוס לצה"ל, נשמעת לראשונה מזווית ראייתן של בנות דתיות, אחת מהן לומדת במוסד חרדי, שהתייצבו מול המצלמה ותיארו את התנהלות צה"ל בנושא, כפי שחוו באופן אישי.

לגבי פטור זה, הנידון בימים אלו בכנסת, עלו כידוע הטענות כי צה"ל דורש גם מבנות דתיות להתייצב בלשכות הגיוס, זאת על אף ששיגרו הצהרת דת שאושרה על ידי רב.

סוגיית ההתייצבות הטעונה בקרב העסקנים החרדים הינה כפולה. ראשית, העובדה שהצבא דורש - במקרים נדירים יחסית - גם מבנות חרדיות להתייצב בעצמן ואינו מאמין להצהרתן, זאת בניגוד לחוק ולמה שהיה מקובל בעבר.

ההיבט הנוסף הוא לגבי בנות דתיות ומסורתיות, בעיקר כאלו הנמצאות בתהליכי חזרה בתשובה ומתגוררות בפריפריה, כאשר לשיטתן הן באמת מבקשות 'להתחזק' ברוחניות, ואף אם אינן מצליחות להקפיד על קלה כבחמורה, הן מבקשות שלא לשרת בצבא מטעמי דת, בשל רצונן להתעלות ברמתן הדתית - כשמנגד בצה"ל מתייחסים לחלקן כאל מתחזות, משום שאינן די חרדיות ברמתן הרוחנית.

לדברי העסקנים, הנושא הינו בעייתי במיוחד מאחר וכשהבנות הללו מגיעות ללשכה ועומדות בפני הפקיד לתשאול, הן לעתים מתבלבלות ומשתכנעות להתגייס.

לידי "כיכר השבת" הגיעו כאמור שתי עדויות של בנות, המגדירות עצמן שומרות שבת וכשרות - שני התנאים ההכרחיים לקבלת פטור מטעמי דת - שהוזמנו לתשאול בלשכת גיוס, כאשר הפקידים טענו בפניהן כי אינן דתיות.

וכך מספרת אחת מהן, ל': "אני התייצבתי בלשכת גיוס בירושלים בזמן, ביחד עם 'הצהרת דת' שאני שומרת שבת, צניעות ומקפידה על כשרות מהודרת. אחרי שהגשתי להם את ההצהרה מבית הדין הרבני, עם אישור שאני לומדת במוסד חרדי, הם החליטו לבטל לי את הפטור, בטענה שקרית שראו תמונה בעייתית שלי".

"גם טענו שאני מסתובבת בברים", ממשיכה ל' ומסבירה: "היתה לי תמונה מבר, מיום הולדת של חברה, וסתם ככה אני לא נכנסת למקומות כאלו". הם התווכחו איתי על הלכות שבת והכל, וגם אמרו לי שאני לא היחידה בצה"ל שתשמור שבת".

"אפילו אם אדם כן עושה טעות ונכשל, תמיד יש דרך חזרה. להם, שמה בלשכת הגיוס, יש מטרה לא לתת פטורים לבנות דתיות, כדי שיוכלו להגיד 'הנה, עוד בת דתייה התגייסה. עוד בת דתייה התגייסה'. זו המטרה שלהם, והם יחפשו כל דבר קטן להעליל".

לדבריה, "הם לא יודעים מה זה דתייה אמיתית. דתייה אמיתית זו אחת ששומרת שבת וכשרות, זה העיקר. אני בחיים לא חיללתי שבת, אני אוכלת תמיד רק כשרות יחידה ושומרת 6 שעות (בין בשרי לחלבי). אף אחד לא מדבר על דברים מעבר לזה...".

הבת הלומדת כאמור במוסד חרדי הוסיפה: "אני רוצה לתת שירות למדינה, שירות לאומי, זה עדיף לי, אבל אם ימשיכו לרדוף אותי ככה בכל דבר קטן... מה הקטע לשרת אם מכריחים אותך? היתה שם כמות של בנות שלא קיבלו פטור, והן היו דתיות ממש".

"צריך לעשות כל מה שרק אפשר למען הצלת בנות ישראל", מסיימת הבת בבקשה נרגשת.

בעקבות תיאור זה, ותיואר של בת נוספת, אומר מנכ"ל ארגון 'חותם' עמיטל בראלי, כי "בניגוד לחוק הדורש מנערה הצהרה על שמירת שבת וכשרות, לשכות הגיוס נטלו לעצמם תפקיד של משמרת הצניעות ובניית 'דתי-מטר', תוך חדירה לפרטיות של מצהירות הדת וחיטוט באורך כיסוי הראש וגודל הכיפה של ההורים".

"לצערנו, אנו נתקלים יום יום בפניות של בנות שהצבא מקשה עליהם לקבל את המגיע להם בחוק. הנערות עוברות שיחות קשות, הכוללות מסעות שכנוע ושאלות החודרות לפרטיות. אנו תקווה, כי צה"ל יפסיק להילחם בנערות המעוניינות לשמור על אורח חייהם כפי שמתאפשר להם על פי חוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר