המהלך שהפתיע את חברי הוועדה

רפורמת משגיחי הכשרות: המנכ"ל 'עקף' את הרבנים והשר

מסמכים שהגיעו לידי "כיכר השבת" ומציגים את הצעת מנכ"ל משרד הדתות למתווה משגיחי הכשרות מעוררים זעם ברבנות, בשל העברתם לשר הפנים תוך 'עקיפת' הרבנים הראשיים ושר הדתות (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יעקב כהן, פלאש 90 וכיכר השבת)

מזה כשנה, פועלים ברבנות הראשית ליישום מתווה הכשרות של הרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי דוד לאו. חלק מרכזי במתווה, נוגע להפרדה בין משגיח ומושגח, אלא שבצעד תמוה, בחר מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס "לעקוף" את הרבנים הראשיים לישראל הגר"ד לאו והראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, כמו גם את שר הדתות דוד אזולאי, ולפנות ישר לשר הפנים אריה דרעי בכדי לעדכן אותו על נושא המתווה - מהלך שמעורר זעם ברבנות.

לאחר שהגר"ד לאו הציג את מתווה הכשרות, מועצת הרבנות הראשית הקימה 'ועדת כשרות' בה חבר גם מנכ"ל הרבנות משה דגן. הוועדה מתכנסת בחודשים אלו ודנה ביישום המתווה והסעיפים הרגישים, כשבראשם נושא משגיח-מושגח וההפרדה בניהם.

אלא, שבאותה וועדת כשרות הופתעו לגלות שמנכ"ל משרד הדתות "עקף" אותם, ושיגר לשר הפנים דרעי מכתב מפורט בנושא, כיצד בכוונתו לפעול - בלי שחברי הוועדה ידעו על כך. (המכתב המלא בתחתית הכתבה)

במכתב, שנחשף לראשונה ב"כיכר השבת", מציג עודד פלוס את המתווה שלו לנושא הפרדת משגיח-מושגח. לדבריו: "תפיסת העולם שלי היא כי אין חובה ליצר חלופה אחידה לכלל מערך הכשרות, אלא יש לבצע התאמות, כל מועצה לפי נסיבותיה, ולעתים יש לחשוב על יותר מפתרון אחד במועצה דתית / רשות מקומית". יודגש, כי במתווה הגר"ד לאו - מוצע לייצר חלופה לכלל המועצות הדתיות, כך שלא יהיה קשר בין בעל העסק למשגיח וכי התשלום יגיע מצד ג'.

מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס (יח"צ)

כמו כן, פלוס מציע להקים שמונה איגודי ערים בפריסה ארצית, שיעסיקו את המשגיחים, תוך שמירה על מערך הכשרות המקומי. רב העיר, מנהלי המחלקה והמפקחים יועסקו על ידי מועצה הדתית והם "יימשכו" משגיחים מהאיגוד.

עוד מציע פלוס, אפשרויות של העסקה ישירה של המשגיחים על ידי המועצות הדתיות, או העסקה באמצעות חברות כח אדם. פלוס מעלה אפשרות נוספת של העסקת המשגיחים על ידי חברות עירוניות, ואפילו להמשיך במצב הקיים, כפי הנהוג כיום - שבעל העסק משלם ישירות למשגיח.

יצוין, כי בג"צ ממתין בחודשים אלו לתשובת הרבנות הראשית באשר למתווה הכשרות של הרב לאו, זאת במסגרת עתירה העוסקת בנושא. את הצעתו, שיגר מנכ"ל משרד הדתות עם עותק למנכ"ל והיועמ"ש של הרבנות, אולם ללא עותק לשר הדתות ולרבנים הראשיים.

מטעמו של מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס נמסר: "השר לשירותי דת והרבנות הראשית לישראל היו מעורבים בכל תהליך קבלת ההחלטות והם חלק ממנו".

"המכתב אותו שלח מנכ"ל המשרד לשירותי דת לשר הפנים הרב אריה דרעי נובע מהעובדה שמשרד הפנים אחראי על הרשויות המקומיות שאין בהן מועצה דתית ופסק הדין בנושא משגיח מושגח חל עליהם. כמו"כ ראוי לציין שהשר דרעי מכהן בממשלה כשר בכיר וראש מפלגה שנושא הכשרות כמו גם יתר הנושאים הכרוכים בשירותי הדת נמצאים בראש מעייניו נסיונו ומעמדו מסייעים בהסרת המכשולים שעוד צפויים מול שלל גורמים".

"מדובר במסמך לדיון שמציג הן את הנושא והן את האלטרנטיבות. כאמור השר לשירותי דת הוא חלק מהנושא ומכיר את הסוגיא לפרטיה ואף תרם מניסיונו העשיר לפתרון הנושא המסמך גובש בהתאם לדברים שנאמרו באותם ישיבות ומשקפים את עמדתו ועמדת הרבנים הראשיים שמעורים בנושא רפורמת הכשרות והגורמים המקצועיים מטעמם מכותבים ושותפים לכל הדיונים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר