בניגוד להבטחות

פולין: 'חוק השואה' אושר בסנאט; העונש: עד 3 שנות מאסר

הסנאט הפולני אישר הלילה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים את 'חוק השואה' האוסר להאשים פולנים בפשעים שנעשו בשואה • החוק ממתין לחתימת הנשיא הפולני לקראת כניסתו לתוקף (עולם)

מחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו בפולין (צילום: יצחק הררי / FLASH90)

הבטחות לחוד, הצבעות לחוד: הלילה (חמישי) אישר הסנאט הפולני את "חוק השואה" האוסר אמירות המטילות אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה בשואה. החוק אושר למרות הבטחת ראש הממשלה הפולני לנתניהו לפתוח בדיאלוג בכדי להגיע להבנות.

לאחר אישור החוק בסנאט, ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנדגים ושני נמנעים, החוק יעבור אל הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה, ולאחר חתימתו ייכנס לתוקף כך שמי שיאשים את פולין בביצועי הפשעים של גרמניה הנאצית נגד היהודים בשואה יהיה חשוף לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

הרקע להצעת חוק, לפי מפלגת החוק והצדק, אלו אמירות כי מחנות ההשמדה בפולין כמו אושוויץ, הינם "מחנות השמדה פולניים", בעוד שמדובר במחנות השמדה נאציים.

לנשיא דודה יש 21 ימים לחתום על הצעת החוק כדי שהוא ייכנס לתוקף. עם זאת, בצל הצהרותיו כי לא יאפשר להכפיש את פולין והפולנים ב"האמשות שווא" לא נראה כי יטיל וטו על הצעת החוק.

בכיר במשרד החוץ הפולני אמר במהלך הדיון על החוק כי ישראל ידעה מזמן על השינויים הצפויים בחוק וכי פולין צריכה כלים יעילים כדי להילחם על שמה.

חבר הסנאט שהתנגד לחוק בעקובת המשבר מול ישראל ואמר כי החוק אינו מכיל ניסוח כמו "מחנה השמדה פולני", נענה כי הבעיה רחבה יותר והחוק נועד למנוע גם אמירות כמו "SS פולני" או "תאי גזים פולניים".

מחלקת המדינה האמריקנית קראה הלילה לפולין שלא לקדם אותו. דוברת מחלקת המדינה אמרה כי "אנחנו מודאגים מההשלכות של הצעת החוק, אם תתקבל, על האינטרסים האסטרטגיים של פולין ועל היחסים שלה - כולל עם ארה"ב וישראל".

הדוברת הוסיפה ואמרה כי "אנו מעודדים את פולין לבחון מחדש את החוק לאור השפעתו האפשרית על עקרון חופש הביטוי ועל יכולתנו להיות שותפים יעילים".

בישראל עורר התנגדות רבה בטענה כי מדובר בצעד אנטישמי שנועד לטשטש את אחריות חלק מהפולנים להשמדת העם היהודי בשואה.

בישיבת הממשלה השבוע, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אין לנו שום סבלנות לסילוף האמת ושכתוב ההיסטוריה או להכחשת השואה. לא נקבל בשום פנים ואופן כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה לא נקבל שום הגבלה על חקר האמת ההיסטורית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר