בעקבות דבריו

פולין ביטלה את ביקורו של השר נפתלי בנט

ממשלת פולין ביטלה את ביקורו של שר החינוך הישראלי, נפתלי בנט בפולין זאת בשל דבריו שהפולנים אכן נטלו חלק בשואת היהודים זאת בתגובה לחוק הפולני החדש (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בנט נושא דברים באשוויץ (צילום: יוסי זיליגר, פלאש 90)

דוברת ממשלת פולין הודיעה על ביטול ביקורו של שר החינוך נפתלי בנט במדינה, לאחר שהודיע כי יאמר שהעם הפולני היה מעורב ברצח יהודים בשואה. בנט היה אמור לנאום בפני סטודנטים פולנים ולהיפגש עם סגן ראש ממשלת פולין ושר המדע וההשכלה הגבוהה בפולין, יארוסלב גובין.

בתגובה להחלטת פולין מסר השר בנט: "דם יהודי פולין זועק מן האדמה ואף חוק לא ישתיק זאת. ממשלת פולין ביטלה את ביקורי בפולין, מפני שהזכרתי את פשעי אנשיה. לכבוד הוא לי. כעת, יש לדור הבא שיעור חשוב ללמוד על שואת עמנו, ואני אדאג שהם ילמדו זאת. להחלטה זו של ממשלת פולין יהיה חלק גדול בהנחלת לקחי השואה, גם אם התכוונו להשיג משהו אחר".

"אכן, מחנות ההשמדה בפולין הוקמו והופעלו על ידי הגרמנים, ואסור לאפשר להם לחמוק מאחריות זו. אך פולנים רבים בכל רחבי ארצם הלשינו, הסגירו או השתתפו בעצמם ברצח כ-200,000 יהודים בשואה ואף לאחריה. רק כמה אלפי חסידי אומות עולם סיכנו את חייהם למען הצלתם. זו האמת. נעניתי לדיאלוג המבוסס על אמת. ממשלת פולין בחרה לחמוק מאמת זו. שום חקיקת חוק לא תשנה את העבר. כשר החינוך של מדינת היהודים אעמוד זקוף כי אינני רשאי לחמול על כבודם של הנרצחים", אמר בנט.

כזכור, ביום חמישי שעבר אישר הסנאט הפולני את "חוק השואה" האוסר אמירות המטילות אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה בשואה. החוק אושר למרות הבטחת ראש הממשלה הפולני לנתניהו לפתוח בדיאלוג בכדי להגיע להבנות.

לאחר אישור החוק בסנאט, ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים ושני נמנעים, החוק יעבור אל הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה, ולאחר חתימתו ייכנס לתוקף כך שמי שיאשים את פולין בביצועי הפשעים של גרמניה הנאצית נגד היהודים בשואה יהיה חשוף לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

הרקע להצעת חוק, לפי מפלגת החוק והצדק, אלו אמירות כי מחנות ההשמדה בפולין כמו אושוויץ, הינם "מחנות השמדה פולניים", בעוד שמדובר במחנות השמדה נאציים.

לנשיא דודה יש 21 ימים לחתום על הצעת החוק כדי שהוא ייכנס לתוקף. עם זאת, בצל הצהרותיו כי לא יאפשר להכפיש את פולין והפולנים ב"האשמות שווא" לא נראה כי יטיל וטו על הצעת החוק.

החוק עורר סערה של ממש בישראל ובין התוקפים אותו היו שר החינוך נפתלי בנט שכתב בדף הפייסבוק שלו: "השבוע ילדי ישראל ילמדו על מעורבות עמי אירופה, ובכללם הפולנים, ברצח יהודים בשואה. משך כמה שנים בשואה, סבא של אשתי, אלי רודזינק, הצליח להחביא ביער את אמו ואחיו. פעם אחת בשובו מן העבודה, צחקו נערים פולנים ואמרו לו: ״רצחנו אותם״. אלי הנער הצעיר רץ למחבוא וגילה את אמא שלו ואת אחיו הקטן שאול מתים. הפולנים רצחו אותם", חשף בנט את הטרגדיה המשפחתית שלו.

בנט האשים את הפולנים בשיתוף פעולה עם הגרמנים וגם בפוגרומים בזמן השואה ואחריה בהם פולנים רצחו יהודים
"הוריתי למנכ״ל משרד החינוך להקצות השבוע שעתיים ללימוד חלקם של עמי אירופה, ובכללם הפולנים, ברצח יהודים בשואה. ‬לעולם לא נשכח", כתב בנט ועורר את חמתם של הפולנים שכאמור היום הגיבו באופן מעשי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר