אל תראו לסבתא

מחקר של 9 שנים גילה: תה ועישון מגבירים סיכון לסרטן

דווקא התה שנתפס כעזרה ראשונה לכל כאב ראש, מתברר כגורם שעלול להגביר את הסיכון למחלת הסרטן. רק כדי להרגיע, במידה ואתם לא מעשנים או צורכים אלכוהול אתם בסדר (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

אם תראו את המחקר הזה לסבתא שלכם היא תתעצבן פעמיים, פעם אחת על זה שאתם מעשנים ופעם שנייה על זה שאתם מוציאים דיבה על תרופת הסבתא הנפוצה בעולם.

פרופסור ג'ון לב, מומחה בכיר לאפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת פקין בסין, עמל על מחקר במשך תשע שנים, ולאחרונה פרסם את מסקנותיו.

פרופסור לב שעמד בראש צוות חוקרים שבדקו את הקשר בין תה לסרטן הוושט, ניתח בעזרת הצוות שלו נתונים של 456,000 מבוגרים בין הגילאים 30 עד 79. בתחילת המחקר, היו המשתתפים במצב בריאותי תקין. במשך תשע שנים הם התבקשו לענות על שאלונים, שעסקו בהרגלים שלהם הנוגעים לשתיית תה ואלכוהול וצריכת סיגריות.

לדברי החוקרים, במשך תשע שנות המחקר, לא פחות מ-1,700 מהנשאלים לקו בסרטן הוושט. כשלפי הממצאים, אותם אלו שצרכו תה חם ובמקביל עישנו סיגריות ו/או שתו אלכוהול, חלו יותר מאלה ששתו תה אך לא עישנו או צרכו אלכוהול.

החוקרים ציינו כי מדובר במחקר שלא מסביר את הקשר בין התה לסיגריות ולאלכוהול, וממילא לא מסוגל לתת הסבר לעובדה שיש קשר בין המוצרים האלו יחד לבין סרטן. לעומת זאת המחקר מגלה כי, ההשערה היא כי תה חם עלול להזיק לרקמות רירית הוושט, מה שעלול להגביר את הסיכוי לפגיעה מגורמי סיכון אחרים, כמו עישון ושתייה.

הסבר אפשרי נוסף לקשר שבין תה חם לסרטן, אמרו החוקרים, הוא ההיווצרות של תרכובות דלקתיות המתרחשת לאחר גירוי חוזר ונשנה בוושט.

הקשר בין תה למחלת הסרטן זוכה למחקרים סותרים: ב2016 הגיע ארגון הבריאות העולמי למסקנה לפיה משקאות חמים מעל 65 מעלות צלזיוס נמצאו קשורים לעלייה בסיכון לסרטן הוושט.

כשמנגד, סוגים שונים של תה נחשבים כגורמים מונעי סרטן, לדוגמה תה ירוק. כך שבשלב זה עדיין קיימת אי בהירות בכל הנוגע לשתיית תה – וישנה אפשרות כי הטמפרטורה של המשקה משפיעה הרבה יותר מאשר המשקה עצמו.

פרופסור לב אמר כי "הממצאים מראים שתה עשוי לתרום להיווצרות סרטן בנסיבות המתאימות, כלומר - התה לא מהווה את הגורם המרכזי, אלא ככל הנראה גורם מסייע. לכן חשוב להימנע משתיית תה בטמפרטורה גבוהה אם אתם צרכנים גדולים של אלכוהול או סיגריות.

אז אם אתם עם כוס תה ביד, כדאי שתמשיכו לקרוא ואולי גם לשתות כי הסיכון לסרטן בעקבות שתיית תה, על פי מה שעלה במחקר הוא רק במקרה שעם התה אתם מעשנים או צורכים אלכוהול, ולא בשתייה לבדה.

אך אם אתם משתייכים לאוכלוסיית המעשנים או השתיינים, כדאי שתדעו כי במצבכם, לגימת התה תעלה פי חמש את הסיכוי שלכם ללקות בסרטן הוושט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר