גבול הצפון

זו החומה שתעצור את לוחמי החיזבאללה

ישראל בונה חומה הגנתית בגבול הצפון כנגד לוחמי חיזבאללה אך מי שחש "מאוים" הם דווקא הלבנונים שטוענים כי ישראל פוגעת בריבונותם על ידי בניית חומת הבטון הגדולה (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
עבודות הבנייה (צילום: מתוך ynet)

המתיחות בצפון: בשבועות האחרונים החלה ישראל באזור ראש הנקרה עבודות להקמת חומה, כחלק מפרויקט הנדסי של כמה שנים שמבוצע בפיקוד הצפון לחיזוק התשתית המבצעית לאורך הגבול, מהים התיכון ועד הר החרמון.

הפרויקט כולל הקמת חומות בגובה של כעשרה מטרים ואף יותר, בנקודות מאוימות ובקרבת יישובים. זאת, כדי למנוע שליטה טופוגרפית באש, בתצפית או בעזרת שטחים מתים שמסייעים לייצר נתיבי חדירה מוסתרים. לרוב, חומות אלה מוקמות בקרבת יישובים צמודי גבול כמו מטולה ומשגב עם. ראש הנקרה היא הנקודה הצפונית במישור החוף הישראלי.

בצה"ל הבהירו לא אחת, גם ליוניפי"ל, כי כלל העבודות הללו והקמת המכשול מתבצעים בשטח הישראלי ללא גלישה לקו הגבול או צפונה ממנו. המטרה הכללית של המכשול והחומות היא להקשות על פלוגות "רדואן" של חיזבאללה, המכילות עשרות רבות של לוחמים מיומנים, לחדור לישראל בעימות הבא ולנסות לכבוש מוצב או יישוב ישראלי.

מנגד, טען אתמול (רביעי) דובר יוניפי"ל כי ישראל החלה להוציא לפועל עבודות מדרום לקו הכחול וציין כי בארגון עוקבים אחר המתרחש. הדובר, שצוטט בכלי תקשורת בלבנון, אמר כי בארגון נמצאים בקשר עם הגורמים משני צדי הגבול במטרה לפתור את הסוגיה ולמנוע מתיחות או הסלמה. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית אף דיווחה מפי גורם ביטחוני לבנוני כי צה"ל החל לבנות את חומת הבטון, אך מחוץ לנקודות עליהן לבנון הביעה הסתייגות מראש וסירבה לבנייה בהן.

בלבנון מאיימים

הקמת החומה אינה המחלוקת היחידה על הפרק בין ישראל ללבנון. בימים האחרונים התגבר העימות סביב שדות הגז. בכירים במערכת הפוליטית בלבנון וכן חיזבאללה התייחסו לבניית החומה בגבול ולמאבק על הזכויות הנוגעות לגז הטבעי בחלקה השנויה במחלוקת, "בלוק 9", במים הכלכליים של לבנון. בישראל לעומת זאת שידרו כי מעוניינים בפתרון דיפלומטי לנושא הגז אך איימו כי ישראל תשמור על האינטרסים שלה בתור המדינה החזקה באזור.

שלושת האישים הבולטים בפוליטיקה הלבנונית - הנשיא מישל עוון, ראש הממשלה סעד אל-חרירי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי - הצהירו כי יש לפעול בזירה האזורית הבינלאומית כדי למנוע מישראל לבנות את החומה בגבול, דבר שלטענתם פוגע בריבונות לבנון.

באופן מעניין למרות שמדובר בחומה הגנתית בלבד שאין בה כל איום כלפי לבנון, השלושה דנו בפגישה מיוחדת בארמון הנשיאותי בביירות ב"איומים הישראליים" ש"הם רואים בהם איום ישיר ליציבות אזור הגבול". לדבריהם, "בחנו את הנתונים שעומדים לפנינו לגבי השלכות האיומים מצד ישראל, ואנו רואים בכך פגיעה ברורה בהחלטת מועצת הביטחון מספר 1701 ואיום ישיר על היציבות באזור הגבול מאז שיושמה ההחלטה בחודש אוגוסט 2006, בשיתוף פעולה של צבא לבנון עם כוחות יוניפי"ל". השלושה הסכימו "להמשיך במאמץ בכל המישורים כדי למנוע מישראל לבנות את גדר הבטון בתוך שטחי לבנון".

גם חיזבאללה שיגר מסרים לעבר ישראל בנושא הגז. הארגון הפיץ כרוזי תעמולה שמצטטים דברים שנשא מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, באחד מנאומיו בתקופה האחרונה, בהם הבהיר כי לבנון לא תוותר על זכויותיה במים הכלכליים שלה. בכרוזים גם הביעו איום מפורש כלפי ישראל: "מי שפוגע באתרי הנפט והגז במים הכלכליים של לבנון - יפגעו האתרים שלו, והוא יודע שלבנון יכולה לעשות זאת". בסרטון שפורסם במקביל לכרוזים הוצגה תמונתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן ולצדה הוצג קטע מדבריו לגבי הבעלות של ישראל על שטח זה. לאחר מכן, הוצגו תמונות של אסדות הגז הישראליות ושיגורי טילים, לצורך המחשת האיום מלבנון כביכול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר