התרסקות ה-F16

המתיחות בצפון: טילים מתקדמים בסוריה

הטילים שמחזיק אסד מאיימים על מטוסי חיל האוויר אך ברוב מוחלט של המקרים ואל מול כמות הפעילות הישראלית בסוריה, הם לא גרמו עד עתה לנזק. "לא צריך ליפול מהכיסא" (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בחיל האוויר מתחקרים את התרסקות מטוס ה-F-16 "סופה" בשמי הגליל, שנגרם כתוצאה משיגור טילי נ"מ סורים לכיוונו בזמן שטס בגליל התחתון במהלך תקיפת קרון שיגור המל"ט האיראני באזור תדמור שבסוריה, שחדר לישראל בשבת לפנות בוקר והופל ע"י מסוק אפאצ'י בעמק בית שאן.

הטייסים לא הספיקו לדווח על הנטישה ברשת הקשר, עדות למהירות הנעילה של טילי הנ"מ הסורים, ששרידיהם נמצאו בקרבת מטוס. כמות הטילים שירו הסורים הייתה גדולה, כ-20, משתי סוללות טילים מסוג: SA-5 ו-SA-17 שהושמדו בגל התקיפות השני שביצע חיל האוויר כתגובה לירי על המטוס הישראלי.

ב-ynet דווח כי SA-17 נחשב לאחד הטילים המתקדמים שיש למערך הנ"מ הסורי, והוא היה אמור אף להגיע כהגנה אווירית לחיזבאללה, אך פעולה זו סוכלה לפני כמה שנים בתקיפה שיוחסה לחיל האוויר הישראלי על ידי מקורות זרים. מדובר ביכולת נ"מ ניידת שיעילה לטווחים של עד 150 ק"מ ומותאמת לפגוע במטוסי קרב עם יכולת תמרון טובה, דוגמת ה-F-16. ה-SA-5 הוא טיל גדול יותר, לטווחים של כ-300 ק"מ ונבנה במקור להתמודד עם מטוסי ביון מערביים גדולים יחסית בעלי קושי לתמרן.

מערך ההגנה הסורי נחשב לאחד הצפופים בעולם ביחס שבין סוללות שיגור לשטח המצומצם יחסית. המערך ירה טילים כבר עשרות פעמים בשנים האחרונות לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי כשאלה פעלו נגד העברות נשק לידי חיזבאללה, כך לפי פרסומים ערביים, אך ברובם של המקרים לא איימו הטילים על המטוסים.

למערך ההגנה הסורי יש מגוון של יכולות נ"מ חדישות, שבהן הצטייד בשנים האחרונות, עדות לכך שעל אף שהמורדים למיניהם כמעט הפילו את אסד, עדיין הוא ראה בצה"ל כאויב המרכזי - העתידי והנוכחי. מערכות נ"מ שוברות שוויון דוגמת SA-300 עדיין לא הגיעו לצבא הסורי למרות עסקה שנמצאת באוויר מול הרוסים ולא יוצאת לפועל זה שנים, גם בסיוע לחץ ישראלי.

הסורים בשנים האחרונות לא הפעילו כלל מטוסי יירוט כנגד מטוסי חיל האוויר, אך כאמור ירו לעבר המטוסים פעמים רבות טילי נ"מ. "גם הפעם הם לא הפעילו מטוסי יירוט כי ידעו שאין בכך תועלת מול חיל האוויר הישראלי", העריך תת אלוף במילואים, אסף אוריון, המכהן כחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון. "יש למערך הנ"מ הסורי מגוון טילים, מדגמים משנות השישים והשבעים ועד לחדשים".

תחקיר נפילת המטוס יימשך בימים הקרובים במקביל לאיסוף ושחזור רכיבי מטוס הקרב. אחת האפשרויות המרכזיות שנבחנת היא שטיל נ"מ סורי התפוצץ בקרבת המטוס ולא פגע בו ישירות, מה שגרם לטייסים להיפגע מרסיסים ולנטוש ובכך מטוסם התרסק לקרקע. "ההתמודדות מול הנ"מ היא של כל המערכת ולא של הטייס בלבד", הסביר ל-ynet אלוף משנה במיל', טייס ה-F-16 נרי ירקוני. "יש מגוון אמצעים נגד הנ"מ. יש מולנו אופוזיציה מנוסה ואינטיליגנטית. אתה לא תוקף שם מורדים או דאעש. יש מולך שם צבא גדול ומנוסה שנתמך ע"י שתי מעצמות, רוסיה ואיראן. בגדול, כשאתה פועל שוב ושוב בזירה הזו לא צריך ליפול מהכיסא שמגיע אירוע כזה. מי שחושב שנפעל שם כל כך הרבה בלי לחטוף - טועה. אנחנו במלחמה על השמיים, הגדרנו להם קווים אדומים ואתמול הם הגדירו לנו קווים אדומים".

בנוגע לתקרית ציין אל"מ במילואים ירקוני כי לטייס יש מודיעין מקדים על הנ"מ שעלול לתקוף אותו בנוסף למודיעין שהוא רואה בעיניו תוך כדי טיסה: "כשטייס מתמודד עם טיל אחד או שניים ששוגרו לעברו זה דבר אחד לעומת 5 או 6 או 7 טילים. כל מערך מנסה להרוות עצמו בצד שמנגד". לטייס קרב במקרים אלה יש כמה אפשרויות פעולה: הטעיות שונות, תמרוני התחמקות, לוחמה אלקטרונית ועוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר