יש חיים וביטחון בהר הזיתים // טור תגובה

המצב הביטחוני השתפר דרמטית, הולכות ופוחתות זריקות האבנים בצירי העלייה וההגעה אל ההר, בשנתיים האחרונות לא נופצה אף מצבה בהר הזיתים • טור תגובה (אקטואליה)

הרב הלל הורוביץ | כיכר השבת |
הר הזיתים. ארכיון (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

קראתי את הטור של ידידי משכבר הימים הרב ישראל גליס, בו הוא תוקף וממעיט בערך הפעילות לחיזוק ועידוד העלייה להר הזיתים, (פעילות אותה שיבח רבות הרב גליס בתוכניות 'מלווה מלכה' ברשת ב' ובהזדמנויות אחרות, ומפאת כב' לא נפרט מדוע דעתו שונתה בתקופה האחרונה), וראיתי לנכון להשיב ולהביא את העובדות האמיתיות לציבור הקוראים.

לפני כ-4 שנים מוניתי לתפקיד מנהל מועצת בתי העלמין בירושלים, הגוף האחראי בחוק על בתי הקברות בעיה"ק ירושלים. מייד עם כניסתי לתפקיד קבלנו החלטה להתמקד בבעיות הקשות ובהזנחה רבת השנים של הר הזיתים - בית הקברות העתיק, הקדום מלא ההוד והקדושה של ירושלים.

אין זה סוד כי עד לפני מספר שנים בודדות, מצב הביטחון בהר הזיתים היה בשפל של ממש. אנשים פחדו לעלות ולפקוד את ציון רבותיהם זצוק"ל, וכן את קברי יקיריהם, ואפילו ביום היארצייט. כתוצאה מכך, הייתה ירידה דרסטית במספר האנשים שביקשו להיקבר בהר הזיתים או לקנות במקום חלקות קבורה בעודם בחיים.

ולמרות שהאחריות הביטחונית מוטלת על כוחות הביטחון המשטרה, מועצת בתי העלמין החליטה להתמסר להר, ולפעול לעידוד החזרה והעלייה אל ההר תוך חיזוק הביטחון.

כתושב העיר חברון ומראשי הישוב היהודי בחברון לאורך שנים רבות, הנחת היסוד הראשונה שלנו הייתה, שחובה לשחזר את ההצלחה של חברון בהר הזיתים. לפני עשרות שנים, אנשים חששו לעלות לקברי האבות בחברון, וזכינו בחברון לפתוח אותה לעם היהודי. ממצב שבו חברון הייתה שוממה, היום באים לחברון מאות אלפים בשנה. הן בתחבורה ציבורית והן עצמאית. ביום בלילה, בערבי שבתות ובחגים. בסך הכל, ביחס לעבר יש בחברון תחושת ביטחון מאוד גדולה. האוכלוסייה המקומית לא מעיזה לפגוע ביהודים. וכל זה בזכות רבבות אלפי היהודים שמגיעים לעיר האבות לאורך כל ימות השנה.

בדיוק את המודל הזה הוחלט לשכפל גם להר הזיתים. לצערנו הגדול עקב מחדל של שנים באי-מיגור טרור האבנים ובפגיעות החוזרות ונשנות בהר הזיתים ובצירי העלייה להר, 'פסקו השיירות' העולות אל ההר והתמעטו המבקרים. ראינו שהר הזיתים סובל ממה שחברון סבלה ממנו. מן תופעה מעגלית כזו, אנשים חוששים להגיע להר, הטרור מתגבר, הטרור מתגבר – אנשים חוששים להגיע להר. זה לא פשוט לשבור את המעגל הזה, אם בתודעה הציבורית הר הזיתים נתפס כמקום של יידויי אבנים וחילולי קברים קשה מאוד לשנות את התפיסה.

כדי לשנות את המצב ולחזק את הביטחון תוך החזרת עם ישראל אל ההר, גויסו סכומים של מאות אלפי שקלים ויותר מהמשרד לשירותי דת ומוועדת הכספים של הכנסת בראשותו של ח"כ הרב משה גפני, שהיוו תקציב ייעודי לחיזוק הביטחון. המועצה פעלה בשני המישורים: מינוי יועץ ביטחון שמחבר ומתכלל את כל גופי הביטחון הפועלים בגזרת הר-הזיתים: משטרה, משרד השיכון, עיריית ירושלים, מג"ב, ההתיישבות היהודית במרחב הר–הזיתים וללוות את פעילות המועצה בהר.

בנוסף הושקה תוכנית שנתית לקיום הילולות ואירועים ציבוריים בהר הזיתים לעידוד וחיזוק העליות ההמוניות להר. החשיבה של תוכנית זו, הינה חשיבה ביטחונית – שרק תנועה ציבורית גדולה לאורך זמן תיצור מחוייבות ביטחונית אפקטיבית ומשמעותית של גופי הביטחון והממשלה.

מועצת בתי העלמין ירושלים השקיעה בשנה האחרונה, מאות-אלפי שקלים בהבאת עשרות אלפי אנשים להילולות גדולי ומאורי הדור לפני מאות בשנים ועד ימינו אנו, החל מהילולת רבנו עובדיה מברטנורא, אור החיים הקדוש, הרש"ש הקדוש, רבי גרשון מקיטוב, רבה של ירושלים הגאון יוסף חיים זוננפלד, כ"ק האדמור הבית ישראל מגור, כ"ק האדמו"ר בעל הנתיבות שלום מסלונים, כ"ק האדמו"ר משומרי אמונים, הרב קוק ועוד.

אירועים אלו, גרמו מיד להגברת המוטיבציה של כוחות הביטחון. ככל שהאתגר הוא מרכזי, ציבורי ומשמעותי, הם רואים שיש ציבור ענק שמגיע להר, הם מבינים שיש משמעות לעבודה שלהם, וכאשר יש הצלחה ועוברים אירוע ועוד אירוע בשלום זה מוסיף עוד מוטיבציה להשקיע באירועים נוספים. כשאנשים באים ואין תלונות ואין זריקות אבנים, והכל ב"ה פועל כשורה זה משנה מבחינה אסטרטגית את הביטחון על ההר.

במקביל לעידוד העלייה אל ההר השלמנו בתקופה האחרונה גדר ביטחון גבוהה לאורך של קילומטר וחצי המקיפה את ההר לאורך המורדות הצפוניים והמזרחיים, התחלנו במיזם התקנת תאורה המאירה את ההר באור יום בכל שעות הלילה, תרומה גדולה להרגשת הביטחון והרחקת המזיקים והמפגעים.

במאמץ משותף של ראש העיר מר ניר ברקת יחד עם שר התחבורה וחברת אגד זכינו להשיק קו אגד חדש (קו 84) להר הזיתים קו ייעודי, מהיר ומוגן מגבעת התחמושת ועד לפסגת הר הזיתים, הפועל לאורך כל שעות היום. תחבורה קלה ונוחה המנגישה בקלות את ההגעה להר לתפילה, לאזכרה ולהדבק בצדיקים. כמו-כן התחלנו מיזם חדש של סיורי מוסדות חינוך חרדיים בהר הזיתים.

בד בבד, יחד עם עידוד וחיזוק ההילולות , בכדי להביא גם את הציבור הדתי -לאומי והמסורתי, פעלנו ופועלים יחד עם משרד ירושלים ומורשת לערוך סיורים לימודיים בהר הזיתים לציבור הרחב, וכן מופעי חזנות ופעילויות לכל המשפחה, דבר שהוכיח את עצמו, והוביל להגעת עשרות אלפי אנשים.

התוצאות מדברות בעד עצמן, ישנה עלייה במאות אחוזים במספרי האנשים המגיעים בשנים אחרונות לפקוד את ציון בני משפחותיהם ורבותיהם בהר הזיתים, ואף גדל הביקוש לטמון את יקיריהם בסמוך למקום המקדש. ויותר מהכל המצב הביטחוני השתפר דרמטית, הולכות ופוחתות זריקות האבנים בצירי העלייה וההגעה אל ההר, בשנתיים האחרונות לא נופצה אף מצבה בהר הזיתים. ההרגשה הביטחונית והרוגע בולט ונוכח בהר.

אך שלא נתבלבל לרגע, שכנינו הערבים לא נהיו חובבי ציון והיהודים, וכשיש להם הזדמנות הם מנסים לפגע, וקורה לצערנו שלעיתים הם מצליחים. אבל המגמה היא ברורה: ב"ה ישנה התקדמות ענקית ומדהימה בביטחון ובשקט בהר.

וכאן המקום להודות בשם עם ישראל ובשם מאות אלפי העולים אל ההר לכוחות המשטרה והביטחון, שפועלים יום ולילה במסירות ובעקשנות לאפשר את העלייה הגדולה ולהבטיח את הביטחון, והכל בעזרת השם ובישועתו "אם ה' לא ישמר עיר שוא שקד שומר".

והדרך להמשיך את המאמץ לשמר ולחזק את הרוגע הביטחוני: הוא בנוכחות שלנו בגדול, בהתמדה ולאורך זמן ברחבי הר הזיתים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר