שמחה ליינר 'מרקד' ומרקיד - ביקורת אלבום

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבומו החדש של שמחה ליינר. מה הוא חושב על שירים בעברית שנכתבים רק עבור אמריקאים ובכלל על האלבום (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום מסך מתוך הקליפ "נעבור")

מהו תפקידו של המפיק? בעולם המוזיקה הכללי ובעיקר בפופ העולמי, לעתים המפיקים נחשבים אף יותר מהאמנים המבצעים. כלומר, אם תראה את שמו של מפיק מצליח על האלבום יהיה זה כעין "תעודת כשרות, שלפניך מוצר איכותי. אם ניתן למצוא משהו דומה במוזיקה החסידית זה יוחי בריסקמן – המפיק האמריקאי שהביא לנו את מטאליש, שלומי דקס וכמובן את יעקב שוואקי.

מאז הספיק שוואקי לעזוב את בריסקמן שבחר לעצמו פרויקט חדש ומסתבר שאף הוא מוצלח במיוחד – שמחה ליינר.

ליינר שהשיק לא מכבר את אלבומו השלישי "מרקד", מזכיר מה אהבנו כל כך באלבומיו של שוואקי. זמרים עם קול צלול וגבוה יש רבים, המעבדים במוזיקה החסידית עושים את עבודתם מצוין ובאופן לא שונה כל כך מאלבום לאלבום, אבל בחירת שירים נכונים זו כבר מלאכת מחשבת שלא כל זמר או מפיק יודע לעשות. בריסקמן ריכז באלבום לחנים מצוינים כולל של מלחינים שמזמן לא שמענו מהם כמו המלחין האגדי הרב שמואל ברזיל (רגש) והאיש מאחורי 'פרחי מיאמי' - ירחמיאל ביגון שלא יצר להיט חדש כבר שנים רבות. מלחין מעניין נוסף הוא הזמר ליפא שמלצער שתרם אף הוא שיר מוצלח במיוחד לאלבום.

האלבום נפתח בשיר הנושא "מרקד", שיר קופצני כראוי לשמו, בלחנו של אלי שוואב ובעיבודו של המוזיקאי הישראלי, עמית הראל, שעבד בעבר עם שוואקי, רנד ויונתן רזאל. השיר עשוי היטב ובעל פוטנציאל גדול להפוך ללהיט ריקודים סוחף. באופן כללי נראה כי בריסקמן וליינר דאגו לקרוץ גם לשוק הישראלי וגם האמריקאי עם מעבדים ויוצרים ישראלים ושלושה שירים בעברית בהם היו שותפים גם כותבים ישראלים.

אחד השירים היפים באלבום הוא השיר השני – "ריבונו של עולם" בלחנו של מרדכי ברזל שאת מילות התפילה הפשוטות והלא מתיימרות שלו כתבו ברזל יחד עם אליהו רפול. השיר שעובד אף הוא על ידי עמית הראל, מרגש ונוגע ומילותיו הפשוטות מגיעות היישר מהלב אל הלב.

שיר מעולה נוסף הוא "לחיים", בלחנו של ליפא שמלצער ובעיבודו של איאן פרייטר. השיר משלב בין עיבוד אלקטרוני לבין עסיסיות חסידית כובשת, שנגן הקלרינט אברהם בלטי, מוסיף לה רבות.

אני מבין את הרצון של ליינר להגיע גם לשוק הישראלי ולכך שהוא מתחשב גם בקו של אלבומים רבים לאחרונה, המשלבים שירים בעברית באלבום, אך אני עדיין סבור כי הטקסטים שמגיעים לאלבומים אלו וגם לאלבום הנוכחי ילדותיים ומעוררים אסוציאציות של המנוני קייטנה. ליינר בחר בשיר של אודי דמארי, שלאחרונה יצר שירים לכל מי שזז ליד מיקרופון בארה"ב, ובשיר של מירי ישראלי, שזכה ללחנו של אלי שוואב, שלא תמיד מצליח להתאים למבטא הישראלי הנדרש ועובר רק בקושי את הרף הנדרש משיר בעברית. נקודה למחשבה, מדוע לדעתכם הכותבים האלה כותבים רק לזמרים בחו"ל ולא תראו כמעט זמרים ישראלים שרים טקסטים שלהם. התשובה פשוטה למדי...

שיר מוצלח נוסף מגיע לקראת סופו של האלבום - "שמעתי" בלחנו של אנשי פרידמן ובעיבודו של יענקי בריסקמן. השיר במקצב השש שמיניות מושר ברגש רב על ידי ליינר והוא קליט נעים להאזנה כשהטרנספוזיציה באמצעו פותחת את השיר והופכת אותו למעניין יותר.

לסיכום, "מרקד" של שמחה ליינר הוא אלבום חסידי מצוין, עם כל מה שצריך אלבום טוב להכיל למרות פגמיו הקלים. ליינר מבצע מצוין בעל קול נעים ואנרגיות מצוינות זאת לצד ההפקה המצוינת והלחנים הטובים יוצרים אלבום חסידי ששווה להאזין לו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר