צלל וניצל

תחקיר חיל האוויר: הטיל האיראני "ננעל" על מטוס נוסף

בקרב בו הופל מטוס ה-F-16 הישראלי מטיל איראני, היה מעורב - כך מתברר - מטוס נוסף, שהצליח לחמוק מהסכנה. בתוך כך, נחשפו 12 היעדים האסטרטגיים שישראל תקפה בסוריה (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
זירת נפילת המטוס (צילום: מתוך ידיעות אחרונות)

תחקיר חיל האוויר על נפילת מטוס ה'סופה' (F-16i) בשבת בעקבות פיצוץ טיל הנ"מ האיראני חושף, כי מטוס נוסף מתוך שמונת המטוסים שנטלו חלק בתקיפה "ננעל" על ידי מערך הנ"מ הסורי. למרבה הנס, הוא הצליח לחמוק מהנעילה, בניגוד למטוס שצוותו הפצוע החליט לנטוש בשטח ישראל.

לפי הפרסום ב'ידיעות אחרונות', לפחות אחד מהמטוסים היה חשוף לפגיעה, כיוון שנותר בגובה רב במטרה לוודא שהטילים ששוגרו אכן פוגעים ביעדם. המטוס המוביל שהבחין בטילים הספיק לצלול בזמן ולחמוק מהם.

כזכור, בתקיפה השתתפו שתי רביעיות של מטוסי קרב, שתקפו את הקרון ממנו שוגר המל"ט האיראני שהופל בישראל. בתחקיר הראשוני עלה, כי לאחר תקיפת מטוסי חיל האוויר, נורו אל עבר המטוסים הישראלים למעלה מ־20 טילי נ"מ.

הטיל שנורה לעבר המטוס שנפל התפוצץ לידו, ובתוך שניות החליט הצוות לנטוש אף שלא דיווח על כך ברשת הקשר. לעבר המטוס נורו טילי sa5 וגם טילי sa17 ולבסוף אחד הטילים הביא להפלה, אף שהפגיעה לא הייתה ישירה. ההערכות הן כי פעולה אחרת של הטייסים היתה מונעת את ההפלה, אך בשלב זה נמנעים מלקבוע מסקנות בעניין.

רגע התרסקות מטוס ה-F16 (צילום: מצלמות אבטחה / ynet)

בתוך כך, ה"מהלומות הקשות לכוחות איראן וסוריה", אליהן התכוין ראש הממשלה נתניהו בפעם הראשונה בה ישראל הודתה בגלוי על תקיפותיה בסוריה, הולכים ומתבררים. חיל האוויר חשף את "בנק המטרות" של ההפצצות שביצע בשבת: 12 יעדים ברחבי סוריה, מתוכם 4 מטרות איראניות.

בין היעדים שהופצצו ניתן למצוא מחסן נשק של צבא סוריה ממערב לעיירה כיסווה שבפרברי דמשק; נמל התעופה הצבאי אל-מאזה שבו נמצאים "מומחים" איראנים שמפקחים על העברות הציוד הצבאי מטהרן לדמשק ולחיזבאללה בלבנון. בבסיס זה אין כניסה לצבא הסורי, ואת הפעילות מנהלים ה"יועצים" מ'כוח קודס' של משמרות המהפכה האיראניים.

נמל התעופה הצבאי T-4 ליד תדמור, שהוא בסיס חיל האוויר הגדול ביותר בסוריה, שנמצאים בו צוותי חיל האוויר של משמרות המהפכה. הוא הוצא מכלל שימוש בעקבות הפצצת חיל האוויר והפגיעה הישירה במגדל הפיקוח וב־54 מסלולי ההמראה.

חלק מתקיפות חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)

מאגרי נשק בג'בל מאנע במזרח העיר כיסווה, שמנוהלים על ידי הכוחות האיראניים; בסיס צבאי תל אבו-ת'עלאב מדרום לדמשק, שמשמש את הכוחות האיראניים; בסיס צבאי בדימאס, בצפון מזרח דמשק ובסיס צבאי במדאיא הסמוכה; בסיס ריכוז הכוחות של אוגדה 16 בהר קלאמון שבו נמצאות סוללות נ"מ של חיל האוויר הסורי; בסיס יחידת העילית של המשמר הנשיאותי מדרום לדמשק; בסיסי אוגדה 156 מצפון לדרעא, כולל מחסני נשק; בסיסי אוגדות 79 ו־89 של הצבא הסורי, מצפון לדרעא, סמוך למשולש הגבולות ישראל-סוריה-ירדן; בסיס אוגדה 175 באזור איזראע ובסיס של המשמר הנשיאותי בפרברי דמשק, שבו מרוכזים הכוחות האחראים לביטחונו של הנשיא אסד.

איראן ממשיכה כידוע להתעקש כי היא לא מחזיקה לוחמים בסוריה וכי הנוכחות האיראנית מתבטאת ב"חבורת יועצים בלבד" שהוזעקו לסוריה במסגרת ההסכמים האסטרטגיים בין טהרן לדמשק. עד כה פורסם כי 6 אנשי צבא נהרגו במהלך תקיפות חיל האוויר שלשום, חלקם "זרים". לא נמסרה זהותם של ההרוגים, סורים או איראנים - ופרשנים ערבים רמזו אתמול כי "מספר הנפגעים גדול הרבה יותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר