"נדרשת נכונות להכיר את האחר"

אהרון ברק לחרדים: 'להיות נכונים לסובלנות כלפי החילונים'

פרופ' אהרון ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, נשא דברים בפתיחת הקונגרס הישראלי הראשון ליהדות ודמוקרטיה וקרא לציבור החרדי ולציבור החילוני להיות מכונים לפשרות כואבות (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת; תמונה: פלאש 90, ארכיון)

פרופ' אהרון ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, נשא הבוקר (שני) דברים בפתיחת הקונגרס הישראלי הראשון ליהדות ודמוקרטיה וקרא לציבור החרדי ולציבור החילוני להכיר את האחר ולהיות מוכן לפשרות כואבות.

"ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מייחדים אותה משאר המדינות הדמוקרטיות", פתח ברק את דבריו. "יש הרבה מדינות דמוקרטיות בעולם. אך רק מדינת ישראל היא מדינה שאינה רק מדינה דמוקרטית אלא היא גם מדינה יהודית".

"ערכיה של המדינה כדמוקרטית מבוססות על שני אדנים - ריבונות העם מול זכותו של ה'אני'. בין שני אדני הדמוקרטיה קיים באופן טבעי מתח פנימי. פתרונו של מתח זה אינו בכוחו של הרוב לעשות כרצונו ואינו בחסינותו של הפרט מפני כוחו של הרוב. פתרונו של מתח זה הוא בהפעלה מידתית של כוח הרוב ובכפיפותו של הפרט להגבלות מידתיות על זכויותיו".

פרופ' אהרון ברק המשיך ואמר כי "בניתוח ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובאיזון ביניהם, יש להתחשב בכך שלא רק יהודים חיים עמנו. ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית צריכים לשמש בסיס לאזרחותם המלאה, ולשוויונם של האזרחים הערבים החיים עמנו".

"בחברה הישראלית, הולך וגובר המתח שקיים ביחסים שבין חילונים לבין חרדים", המשיך ברק, "מתח זה מוצא את ביטויו בתחומים נרחבים של החיים בישראל, כגון סמכות השיפוט של הדיינים, דיני הנישואין והגירושין, דיני הגיור, הגיוס לצבא, שמירת השבת, דיני הכשרות, התפילה בכותל וסמכויות הרבנים.

"עלינו למצוא פתרון ראוי למתח זה. פתרון זה צריך להניח כי כל ציבור יכול להישאר באמונתו הבסיסית מבלי שהוא חייב לוותר עליה. עלינו לחפש פתרונות שיש בהם ויתורים הדדים והבנה הדדית.

"הציבור החילוני צריך להכיר באפשרות לפגוע בזכויות האדם באופן מידתי למען התחשבות בערכים וברגשות של הציבור החרדי ובצרכיו ושמירה על אורח חיים וקיום מצוות הדת. על הציבור החילוני להתחשב בקשיים הרבים שהציבור החרדי עומד בפניהם שעה שהוא צריך לחיות במדינה בה רוב יהודי שאינו מתנהל על פי ההלכה.

"על הציבור החרדי להפנים את ההכרה שכמיעוט הוא זקוק להגנה חוקתית על חופש הפרט והמצפון שלו. על הציבור החרדי להיות נכון לסובלנות כלי הציבור החילוני.

"הן הציבור החילוני והן הציבור החרדי צריכים להפנים כי נדרשת נכונות להכיר את האחר, להעריך את גישתו, ולהיות מוכן לפשרות כואבות".

בשלב זה טען פרופסור ברק כי החוקים המנוסחים בימים אלו בכנסת בכל נושאי הדת הינם עלולים להיות ביטוי לעריצות הרוב ויש להימנע מהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר