פרויקט מיוחד

השירים והדמעות - עשור לטבח במרכז הרב

היום יציינו עשור לפיגוע הרצחני בישיבת מרכז הרב, בו נרצחו שמונה תלמידי הישיבה בדם קר. אחד מרבני הישיבה הנציח את זכרם בצורה מוזיקלית • האזינו ללהיטים הגדולים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מיטותיהם של שמונת הקדושים הי"ד (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לפני עשור אירע הפיגוע הרצחני והמחריד בישיבת מרכז הרב בירושלים. שמונה מתלמידי הישיבה לצעירים נרצחו בדם קר בערב ר"ח אדר התשס"ח, פיגוע קשה שהותיר את חותמו על הישיבה. מאז הפעילה ישיבת מרכז הרב והישיבה לצעירים בירושלים פרויקט הנצחה מוזיקלי רחב ובו ארבעה אלבומים ושירים רבים חלקם הפכו ללהיט של ממש.

מאחורי הפרויקט עומד הרב אלישיב ברלין, בנו של נגן הקלרינט הנודע, מוסא ברלין שמלמד בישיבה ומנצח על מקהלת הישיבה. שניים מתלמידיו של הרב ברלין אף נרצחו בפיגוע. במהלך השנים הוא רתם את מיטב הזמרים והמוזיקאים לביצועים מיוחדים ומרגשים.

"זה פרויקט שהתחלתי אחרי הפיגוע, הרגשתי צורך לעשות את זה לזכרם ובמהלך השנים אכן זכינו לשיתופי פעולה של אמנים מהשורה הראשונה", מספר הרב ברלין ל'כיכר השבת'.

השנה יוצא אלבום מלא עם שירים לזכרם של הנרצחים, האלבום החמישי של המקהלה. בין המשתתפים גם הזמר אברימי רוט, שמבצע ארבעה שירים ביניהם גם "וניקתי" - שיר שכתב אברך חרדי בשם איתמר אלשיך, שהיה מגיע ללמוד מידי פעם במרכז הרב ולאחר הפיגוע נמנע מלהגיע למקום ורק לאחר כחצי שנה כשהגיע לשם פרץ ממנו השיר המרגש.

עשור לפיגוע, האזינו לשירים מתוך הפרויקט המוזיקלי המיוחד לזכרם של הנרצחים הי"ד שהתחיל כמה חודשים אחר הרצח ונמשך גם השנה:

כמה חודשים לאחר הפיגוע - האלבום 'וכל מאמינים'

לקראת הימים הנוראים שאחר הפיגוע יצא האלבום הראשון - אלבום שירי הימים הנוראים בהשתתפות בעל התפילה של הישיבה הרב ירחמיאל וייס.

את האלבום פתחה דווקא מחרוזת שמחה - "מחרוזת ראש חודש" כמין הצהרה שלמרות האסון הקשה שהכה בתלמידים שמשתתפים בשירה וחבריהם למחזור נהרגו בפיגוע, הם ימשיכו לחיות ולשמוח.

לקראת יום השנה השני (תש"ע) - האלבום 'נועם הנשמות'

באלבום שהוקדש לשירי שבת, מופיעים גם שני שירים שהלחינו שניים מהנרצחים. באלבום גם פורסם לראשונה לחנו של הרב הלל פלאיי - "מידת הרחמים" בביצוע התלמידים.

לקראת יום השנה השלישי (תשע"א) - האלבום 'נפשי תקשיב שירו'

שיריו של הרב אברהם יצחק קוק זצ"ל זכו ללחנים חדשים, בהשתתפות הזמר הברסלבי הוותיק, מרדכי בן עמי.

את האלבום חותם השיר "הצדיקים הטהורים" שמתאים להפליא לאווירה ולזכרם של הקדושים הי"ד.

לקראת יום השנה השישי (תשע"ד) - השבעתי ואלבום 'ואתה קדוש'

כוכב הזמר היהודי ישי ריבו, אז כוכב בהתהוות הקליט יחד עם מקהלת הישיבה את שירו של המלחין הבעלזאי ר' פנחס ברייער - הלהיט "השבעתי", שהיה כבר אז מוכר בציבור החרדי, אך פחות מוכר "בחוץ". השיר זכה להצלחה גדולה מאד והושמע רבות בכלי התקשורת כשהוא הופך לאחד משירי החופה האולטימטיביים.

באותה שנה יצא גם האלבום השני 13 רצועות משירי הימים הנוראים 'וכל מאמינים' יחד עם הרב ירחמיאל וייס בהפקתו המוזיקלית של אופיר סובול.

לקראת יום השנה השביעי (תשע"ה) - בן אדם

ללא ספק הלהיט הגדול ביותר בפרויקט ואחד הלהיטים הגדולים במוזיקה היהודית בשנים האחרונות. השיר ממילותיו של הרב קוק בביצועו של הזמר ביני לנדאו זכה להצלחה גדולה מאד לאלפי השמעות וגם לגרסאות כיסוי רבות.

הלחן הסתובב במקומות רבים במשך שנים ארוכות אך לא הוקלט מעולם, "לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע למלחינה, אביגיל עוזיאל, שהלחינה את השיר לפני 20 שנה באולפנת סגולה והיא נתנה את רשותה להקליט אותו", סיפר הרב ברלין.

גם פה על ההפקה המוזיקלית: אופיר סובול

לקראת יום השנה השמיני (תשע"ו) - ניגון של גמרא

השיר 'ניגון של גמרא' אותו מבצע הזמר והיוצר המוערך רועי ידיד יחד עם מקהלת תלמידי הישיבה (ישל"צ). את מילות השיר הנוגעות כתבה דבה קלרמן - סבתו של יוחאי ליפשיץ הי"ד שנרצח בפיגוע. השיר פורסם במקור בעיתון 'מקור ראשון' ואחד הקוראים, המוזיקאי בן ציון צינקין שקרא את השיר התרגש והחליט להלחין אותו.

עיבוד, ניצוח והפקה מוזיקלית - אופיר סובול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר