מעגלים פינות

פעילות מבצעית? - יאללה חילול שבת // הרב דב פוברסקי

מפקד בסיס כנף 1 שברמת דוד הורה בשבת לצוות המטבח לבשל, לטובת העוסקים במלאכת הקודש של הגנה על עם ישראל. אלו הם חריגות שמתרחשות בכל החיילות ובכל הרמות (טור)

הרב דב פוברסקי | כיכר השבת |
מטוס F-16. אילוסטרציה (צילום: Ofer Zidon/Flash90)

לא פעם קורה, כאשר ישנה הקפצה או פעילות מבצעית, לוקחים המפקדים ברמות השונות את החוק לידיהם - במקרה זה מדובר בפקודות הצבא והוראות זרוע האוויר, ובכך הם מקבלים החלטות שאינן בתחום אחריותם, ומשם הדרך קצרה שמביאה אותנו למחוזות של חילול שבת, שהוא בניגוד לפקודות הצבא - לא פחות.

הפעם מדובר בפקודה שנתן מפקד בסיס כנף 1 שברמת דוד, בשבת האחרונה, כאשר הורה לצוות המטבח לבשל בשבת, לטובת הטייסים, הטכנאים, וכל העוסקים במלאכת הקודש של הגנה על עם ישראל. פעילות אשר הוציאה מטוסים וטייסים לעומק השטח בסוריה במטוסי F-16 לתקיפת משגרי מזל"ט הריגול לשטח ישראל. אחד ממטוסי ה-F-16 לא שב והתרסק. שני הטייסים נפצעו.

אלו הם חריגות שמתרחשות בכל החיילות ובכל הרמות, כמי שאומר, אם קיימת פעילות מבצעית, השבת הותרה, ואיננה עוד - חלילה.

ברור שמדובר בתפיסה מעוותת מיסודה, שמבקשת לומר, ולתת ללוחמים בכלל ולטייסנו אלו בפרט, שניצלים טריים, חושיהם יהיו מחודדים יותר, ופעילותם תוכתר בהצלחה מירבית. ואילו יאכלו הם מאכלים טריים, שאינם דורשים בישול או מאכלים מבושלים מכניסת השבת, על הפלטות, הפעילות המבצעית תיפגם.

אותם מפקדים נחפזים, אינם נותנים את הדעת, ששמירת השבת בבסיסים, איננה רק סוג של הקפדה על כך, שיהודים לא יחללו את השבת, שזהו דבר חשוב בפני עצמו.

בכור היתוך כמו צה"ל, הכללים הם שונים, ודרך החשיבה וההתחשבות המתחייבת, במשרתים הינה מסוג אחר מאשר באזרחות, המירקם האנושי שמשרת בבסיסים, כולל ובדגש על, בסיס כנף 1 שברמת דוד, מורכב מאחוזים גבוהים של חיילים ומפקדים דתיים, שכל המאכלים שבושלו, הם וכליהם, נאסרים, עד אשר יוכשרו כדת, כדין מאכל אסור שבושל בכלי.

כל אירוע מסוג זה, מעמיד באופן קשה מאד, את האמון שחיילים דתיים ובכלל, יכולים לתת במערכת, שמפקדיה יודעים לקבל החלטות שגויות, וללא להיוועץ ברבנים הצבאיים שהם אמורים להיות חלק אינטגרלי מהמערכת.

אך לעיתים גם הרבנים ברמות השונות, נושאים באחריות לא מועטה, וזאת מרמת המטכ"ל, ועד לרמת רב היחידה, עבור דרך רב חיל האוויר, שלא תמיד מכינים תוכנית ברורה מה שנקרא – 'פק"ל', למקרים שכאלה – ולמצבי חירום בכלל, לא מחדדים את ההוראות, ולא תמיד נמצאים בשעת אמת – כדי לעמוד כנגד התופעה.

'לעיתים' - אמרנו, כי איננו יודעים מה אירע במקרה זה.

כל קיומו של צה"ל על בסיסיו, הינו בדיוק לרגעים שכאלה, ואף לחמורים יותר, לא ייתכן שדווקא נושאים שבתחום אחריות הרבנות הצבאית, ייפרצו, משל – 'כלא היו'.

בתקופות העבר, זכורני היטב, כי מקרים שכאלה, וחריגות בכל רמה, תוחקרו באופן מקצועי, ללא חת, הופקו לקחים והומלצו המלצות, לעיתים גם אישיות כנגד אלו שחרגו מסמכותם.

בסמכותו של רב ברמת רב חיילי, הנושא דרגת סגן אלוף, למנות קצין בודק, או ועדת חקירה, מי מקציניו, אחד הרבנים, שלהלצות הועדה, יש משמעות חוקית משמעותית. זהו כלי נפלא, שבזמנו, השתמש בו הרב החיילי סא"ל הרב שלמה לבנון, זאת מעבר לכל פעילות הסברתית, ואחרת.

תמיד היינו חלק מהמערכת מול המפקדים ובכלל, בכבוד הדדי, ובירידה לפרטי פרטים – ללא היסוס וללא וותרנות לשמה.

ולגבי המפקדים הסוררים הייתה הבנה ברורה, כי מי שמסוגל לעגל פינות בתחום שפחות מעניין אותו, במקרה זה - זו השבת, הוא גם מעגל פינות בתחומים אחרים שמאד מעניינים את מפקדי הצבא.

ומפקדים שמעגלים פינות, אינם ראויים לתואר מפקד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר