ברוב של 61

תקציב המדינה לשנת 2019 אושר בכנסת בקריאה ראשונה

בתום דיון ממושך מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנת 2019 ואת חוק ההסדרים ברוב של 61 ח"כים לעומת 51 מתנגדים (חדשות)

שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

בתום דיון ממושך מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנת 2019 והחוקים הנלווים לו ואת חוק ההסדרים ברוב של 61 ח"כים שתמכו לעומת 51 מתנגדים.

שר האוצר משה כחלון הציג את התקציב בפתח הדיון ואמר כי "התקציב שאני מציג לכם היום הוא התקציב החברתי השלישי שאנחנו מביאים במהלך הכנסת הנוכחית. התקציב הזה הוא המשך ישיר למהפכה החברתית שאנחנו מובילים בישראל בשנים האחרונות.

"תקציב 2019 יכול להיות קל, אבל הוא לא יהיה קל, כי אנחנו נוסיף לאיפה שצריך בכדי להמשיך ולצמצם פערים. תקציב קל הוא תקציב לא טוב לחלשים ולא טוב לצמצום הפערים החברתיים. יחד עם התקציב הנוכחי נעביר כאן בסך הכל 5 שנות תקציב במהלך קדנציה אחת. זהו הישג חסר תקדים לממשלה, לכנסת ולכלכלה הישראלית. זה מאותת לעולם על יציבות ואיתנות של המשק הישראלי. זה מאותת לשווקים הבינלאומיים שלישראל יש ממשלה יציבה וכלכלה יציבה. כבר מהתקציב הראשון, הצבנו לעצמנו את החזון החברתי בראש סדר העדיפויות הלאומי וכגורם המרכזי שקובע את סדר היום הכלכלי. חזון חברתי שוויוני ומוסרי. חזון כלכלי צודק, שקול ואחראי.

"כשר אוצר אני עיוור צבעים. אינני מבדיל בין אוכלוסיות, מגזרים, עדות ומפלגות. לא חששתי לקבל החלטות ולא אחשוש להכריע בכל דבר ועניין שישרת את הציבור ויצמצם פערים חברתיים. מדיניות כלכלית אחראית היא זו שמחלקת את העושר ומקצה את המשאבים בצורה שוויונית המיטיבה עם החברה כולה. חלוקת העושר חשובה לא פחות מיצירתו. אני נושא באחריות תקציבית ליציבות הכלכלה והמשק, ופעם נוספת לטיפול באוכלוסיות המוחלשות וצמצום הפערים, וניתן לראות את השינויים בתחומים רבים במדינה. לי חשוב לראות כל ילדה וילד בישראל מקבלים הזדמנות לרכוש את הכלים והבסיס החברתי, הכלכלי והחינוכי ההכרחי כדי להצליח. התקציב הזה הוא תקציב של אזרחי המדינה כולה, לא של מחנה כזה או אחר ולא של קואליציה ואופוזיציה. מדובר בתקציב חברתי, אחראי ומאוזן שמיטיב עם כלל הציבור בישראל".

ח"כ אילן גילאון נאם ואמצר כי "לתקציב הזה אין בשורה משום שאין לו במשרדים החברתיים, כפי שנקרא פה החלוקתיים, אין לו שום תקומה בעניין הזה. התקציב עולה ב-5%, גברתי. אבל אף אחד מן המשרדים החברתיים לא ממש גדל יחסית לגידול האוכלוסייה ולא ממש גדל לעומת הצרכים שאנחנו נזקקים להם היום".

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "התכווצתי לשמוע כאשר שר האוצר מבשר את בשורת השוויון התקציבי. ממש נותרתי המום. איך אפשר לומר כך על תקציב המדינה הכי בלתי שוויוני שיש? אני לא יודע מה קורה בעולם, אבל יש במדינת ישראל אפרטהייד של כלכלה, של פערים אדירים בין עשירים לעניים, בין קבוצות אלה ואחרות דווקא בתחום הכלכלי והחברתי. איך יכול שר האוצר הנחמד והנעים לומר שהוא דואג לכל ילד, ולא משנה איפה הוא גר? בירושלים או בתל אביב. הרי העוול זועק לשמיים".

ח"כ איציק שמולי אמר כי "אני רוצה לומר, למרות שאני יושב בספסלי האופוזיציה, כן, יש שר אוצר חברתי במדינת ישראל, שאילולא הוא לא היה אתמול מתווה נכים. צריך להגיד גם את הדברים האלה בצורה הוגנת וישרה. יש דברים טובים שקורים בקדנציה הזאת, אבל יש גם ביקורת על דברים אחרים. אחד האתגרים הקשים ביותר שאיתו אנחנו מתמודדים זה הקיטון המתמיד, הריאלי, בשירותים החברתיים. יש לברך על זה, אבל אני חושב שבכל מה שקשור לאתגרים של מערכות הבריאות והרווחה, אנחנו עדיין בפיגור עמוק מאוד".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה בנאומה כי "ישבתי והאזנתי בקשב רב לשר האוצר שהגיש את התוכנית הכלכלית שלה, את תקציב המדינה לשנת 2019. אז נכון שאין לנו בהילות לעשות זאת ויכול להיות שאילוצים פוליטיים כאלו או אחרים, או ניסיון לראות את הנולד מתוך מחשבה שאולי הבחירות לא יגיעו לסיומן הטבעי במועד הנקוב על פי חוק, מנסה שר האוצר לדחוף עוד תקציב אחד בפתח. אבל מה שמשך את תשומת לבי היו חוסר דיוקים של שר האוצר, ובחוסר הדיוקים שלו לא הסתדרו לי – לפי איך שאני מכירה את התקציב של 2018, ולפחות מה שהפסקתי לעבור על 2019 – לא הסתדרו לי עם המספרים שמופיעים בתקציב הלכה למעשה".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר בסוף הדיון כי "הדיון הזה הזוי לחלוטין. אתם דנים על תקציב לעוד שנה כשיש מצב שיהיו בחירות בעוד חודשיים שלושה. אתם לא יכולים לתכנן תקציב לעוד שנה כשהממשלה הערב על כרעי תרנגולת. זה ערב עצוב למדינת ישראל.

"אני קורא לכלל נבחרי הציבור של הליכוד שפשטו את עורם של שוטרי משטרת ישראל במשך חודשים, עובדי מדינה שהפקדנו בידיהם את האחריות לממש את שלטון החוק, להעניק לפרקליטות לבצע את עבודתה ללא הפרעות. אסור שהדה-לגיטימציה שנעשתה באופן שיטתי למשטרת ישראל תעבור כעת לפרקליטות וליועמ"ש. טובת המדינה ויציבות המערכת השלטונית מחייבים את היועמ"ש להפנות מכל עיסוקיו ולהגיע ללא דיחוי להחלטות בתיקי רוה"מ. אסור לגרור את המדינה לאי ודאות. ראש הממשלה צריך לשקול נבצרות לטובת האינטרס הציבורי.

"זה מגוחך שמביאים עכשיו תקציב. זו שערורייה שמרסקים את חוק ביטוח הסיעוד. במקום לתת את רשת הביטחון של הסיעוד אתם מבטלים את החוק אחרי 20 שנה והורסים את הסיעוד. ההתבוננות שלכם שיטחית לכל אורך הדרך".

תקציב המדינה לשנת 2019 עומד על 479,604,627,000 שקלים, והוא מורכב מתקציב רגיל בסך 353,938,684,000 שקלים ומתקציב פיתוח וחשבון הון בסך 12,665,943,000 שקלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר