אנטישמיות בפולין

"חוק השואה": הקהילה היהודית בחשש כבד

הקהילה היהודית בפולין חוששת ומתחילה לחשב את צעדיה לאור התגובות לחוק השואה והסערה בעקבותיו. בינתים, ראש ממשלת פולין הניח זר באנדרטת משתפי פעולה (בעולם)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
האנדרטא בוורשא לזכר מרד גטו וורשא (צילום: שאטרסטוק)

לחוק השואה הפולני יש השלכות נוספות - הקהילה היהודית המקומית שפתאום חשה מאוימת בעקבות פרץ ההתבטאויות האנטישמיות בעקבות "חוק השואה" והעימות הדיפלומטי עם ישראל שנוצר בעקבותיו.

יהודים רבים בפולין חשים כי עליהם לעזוב את פולין בשל האירועים האחרונים ותחושת הלא נודע שלפתע מציפה אותם ומזכירה להם על אדמת מי הם מתגוררים.

הקהילה היהודית שחיה כיום בפולין היא תזכורת לקהילה התוססת והמגוונת שחיה בה לפני השואה, שדיברה פולנית ויידיש. ערב המלחמה חיו בפולין 3.3 מיליון יהודים. רק 10% מהם שרדו את השואה. האלימות ורדיפת היהודים גם אחרי המלחמה, בתקופת השלטון הקומוניסטי, הכריעה רבים מהניצולים, והם עזבו את פולין.

הקומוניזם הסתיים ב-1989 ומאז חל שיפור בחיי היהודים בפולין. הצעירים היהודים הרגישו בטוחים מספיק לבטא את המורשת של ההורים, הסבא והסבתא, במדינה הדמוקרטית. עם זאת העלייה בשנאת הזרים ברחבי העולם לא פסחה גם על פולין.

כשהמפלגה השמרנית, מפלגת החוק והצדק, זכתה בבחירות היא התבטאה נגד מוסלמים ומהגרים – והבטיחה להחזיר לפולין את כבודה הלאומי. היהודים, שנמצאים בפולין כבר מאות שנים, הפכו בהדרגה למטרה של הקיצוניים ברשתות החברתיות.

כאמור, לפני כמה שבועות חלה הסלמה, בעקבות העימות עם ישראל על החוק שמעניש בשלוש שנות מאסר את מי שמאשים את פולין בזוועות השואה – שהיו בזמן שהייתה תחת כיבוש נאצי. הגורמים הישראלים האשימו את פולין בניסיון להשתמש בחוק כדי לשכתב את ההיסטוריה, ו"למחוק" את הפולנים שסייעו לגרמנים לרצוח יהודים. פולין טענה שהיא רק רוצה להגן על שמה, כדי שלא יגדירו אותה כמדינה ששיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית.

הסערה המשיכה אתמול. עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן סיפר בוועידת מינכן לביטחון על הוריו, שאיבדו חלק ניכר מבני המשפחה כי שכניהם הפולנים הלשינו לגסטפו שהם יהודים. ראש ממשלת פולין מטאוש מרובייצקי הדהים כשהשיב לו: "לא נעניש את מי שיאמר שהיו פושעים פולנים - כפי שהיו פושעים יהודים ופושעים רוסים ואוקראינים".

עוד קודם לדבריו המזעזעים, משרדו של ראש ממשלת פולין פרסם תמונה שלו שבו הוא נראה עומד לצד האנדרטה של המחתרת הפולנית "בריגדת הצלב הקדוש", ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה.

במשרד ראש הממשלה הפולני צייצו את התמונה וציינו כי הוא הדליק נר זיכרון והניח זר פרחים. המחתרת הפולנית הורכבה מאנשי ימין קיצוני ולחמה גם בגרמניה. עם זאת, מסיבות טקטיות, לקראת סוף המלחמה היא שיתפה פעולה עם הצבא הנאצי כדי להתמודד עם הכוחות הסובייטים ולמנוע מהם השתלטות. התמונה עוררה סערה גדולה וגינויים רבים נשמעו בקרב הארגונים היהודיים על התנהלותה של ממשלת פולין.

כאמור, הדברים עוררו את האנטישמיות הרדומה בפולין, על רקע הביקורת הישראלית לחוק השואה התבטא פרשן בכיר מהימין הקיצוני נגד היהודים. במקום להעניש ולהוקיע אותו הוא התארח בתוכניות טלוויזיה, כולל בתוכנית אירוח של הערוץ הציבורי. באותה תוכנית הוא והמנחה סיפרו בדיחות אנטישמיות על יהודים ותאי הגזים.

האמירות האנטישמיות בפולין רק המשיכו: כומר קתולי אמר בטלוויזיה הממלכתית שקשה לחבב יהודים, ודובר מפלגת השלטון ציטט את דברי הכומר. יועץ לנשיא אמר שלדעתו התגובה השלילית של ישראל לחוק נובעת מ"תחושת בושה על הפסיביות של היהודים בשואה", ופרשנים פולנים טענו שההתנגדות לחוק השואה היא רק "סיפור כיסוי" כדי שהיהודים ישיגו פיצויים מפולין.

מנגד, הפולנים הליברליים מזועזעים גם כן מההתפתחויות, שמגיעות על רקע מה שפעילי זכויות אדם טוענים מכנים שחיקה גדולה של הסטנדרטים הדמוקרטיים. יותר מ-8,000 חתמו על עצומת "הזדהות עם חברינו היהודים", וגינו את "גל השנאה והשפה המגעילה".

אנה צ'יפצ'ינסקה, ראש הקהילה היהודית בוורשה, אומרת שחברי הקהילה מרגישים זעזוע ואפילו דיכאון ושהרטוריקה העוינת הובילה לשיחות טלפון אנטישמיות, מיילים והטרדות אחרות. בנוסף רוסס מגן דוד שתלוי מחוץ לחלון ביתו של גבר יהודי, ואישה יהודייה מצאה את המילה "יהודי" כתובה בשלג מחוץ לביתה. אגניסזקה זיאטק מהסוכנות היהודית למען ישראל מספרת שיש עלייה במספר היהודים ששוקלים לעלות לישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר