יאיר החל לתקשר בזכות ה'אייפד'

יאיר הוא ילד חמוד עם חיוך שובה לב, שום דבר במראה של יאיר, לא מסגיר את היותו ילד שונה. רק שמנסים לדבר עם יאיר מבינים, יאיר למרות גילו לא מדבר. יאיר הוא ילד אוטיסט (משפחה, שיווקי)

ילד מתקשר באייפד. (צילום: יחצ)

"שיאיר הגיע לגן של 'סולם' (סיוע ועידוד לילד המיוחד) בירושלים, הוא אובחן כסובל מאוטיזם ברמת תפקוד ראשונית-נמוכה. יוסי נמנע מאינטראקציה עם הסביבה ולא הוציא מילה מפיו, וסבל מחוסר תקשורת עם הסביבה, שהתבטא בהתקפי זעם, לעיתים עד כדי פגיעה עצמית ו/או בסביבה, בגרייה עצמית ובזמנים ממושכים של התנתקות מהסביבה", מספר הצוות המקצועי ב'סולם'.

ואז הוחלט ב'סולם' לנסות את ה'אייפד' בשנים האחרונות, כחלק מהשקעה בעלות כספית גבוהה של 'סולם' בתקשורת תומכת וחילופית, הוכנסו לשימוש ה'אייפדים' הילדים שמתאימים לכך, מקבלים 'אייפד' מיוחד שכולל מעטפת הגנה המונעת שבירה של המכשיר או קלקול שלו בגלל חדירה של מזון אפליקציה ייעודית שהותקנה ב'אייפד', הותאמה באופן מיוחד לצרכים של הגן וניתן להוסיף לה נושאים נוספים.

בדף הבית של 'אייפד' נמצאות תמונות של נושאים כללים, כל לחיצה על תמונה מובילה את הילד לתת נושאים שבהם כשהוא מוצא את מבוקשו, הוא מצביע עליו. צוות הגן השומע את מה שהביע הילד באמצעות 'אייפד' מבין את בקשתו של הילד, ומתייחס אליה כך למשל לחיצה על תמונת "ארוחת בוקר", פותחת תמונות של הממרחים השונים שהילד יכול לבקש. צוות הגן יכול גם לשאול את הילד שאלות באמצעות ה'אייפד' וכך לפענח את הצורך או את הרצון של הילד. בנוסף ישנם תכני לימוד שהוכנסו למערכת, כמו 'מעגל השנה' – חגים, קבלת שבת וכד', שבאמצעותם יכול הילד לרכוש ידע, לחוות ולהיות שותף פעיל בלמידה.

לאפליקציה שהותקנה יש תכונה נוספת, היא משמיעה את התוכן של התמונה. לדוגמה : כשהילד רוצה לצאת לחצר והוא לחוץ על תמונת "חצר" באייפד', משמיע ה'אייפד' את המילה "חצר" במקומו, וכן הלאה כל רצון וצורך. שימוש ממושך ועקבי ב'אייפד' מסייע לכל הילדים לפתח שפה, וחלקם אף מפתחים דיבור.

בשלב הראשון סייע 'האייפד' ליאיר לתקשר ולהביע את צרכיו הבסיסיים, ובהמשך - לא רק לתקשר אלא אף לקשר בין-אישי איכותי. התוצאה הטבעית והישירה של השיפור בתקשורת, הייתה ילד יותר רגוע, פנוי ללמידה ומעוניין להיות בקשר.

לפני כחודשיים, זה קרה. יאיר התחיל לדבר. הגננת שהייתה הראשונה לשמוע את יאיר מתחיל להוציא מפיו מילים שלמות, מהירה לחדר המנהלת לעדכן את הצוות הנרגש, על פריצת הדרך שהושגה בטיפול ביאיר. בהנהלת 'סולם' התקשרו להוריו של יאיר, לשתף אותם בבשורה שהילד שלהם החל סוף סוף לדבר. הדרך של יאיר לתקשורת מלאה עוד ארוכה, אך ב'סולם' מביעים סיפוק מכברת הדרך שכבר עברו בתקשורת עם יאיר ועם ילדים אחרים, שבזכות אמצעים מתקדמים כמו 'האייפד' מצליחים ליצור תקשורת עם הסביבה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר