טעות מחרידה

לוחם שהרג בטעות את מפקדו - לא יואשם

הפרקליטות הצבאית הכריעה: הלוחם שהרג בשוגג את מפקדו דוד גולבנציץ' ז"ל במהלך אימון, לא יואשם והוא ימשיך לשרת בצה"ל אם כי לא בתפקיד קרבי. המשפחה עודכנה (צבא)

דוד גולבנציץ ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

שמונה חודשים אחרי התקרית הטרגית בחברון, שבה נורה למוות בשוגג סגן דוד גולובנציץ ז"ל, החליט הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, שלא להגיש כתב אישום נגד החייל מגולני שירה בשוגג במפקדו במהלך האימון.

הפרקליטות הצבאית החליטה לסגור את התיק ולא להעמיד לדין פלילי את סמל ג', הלוחם שהרג בשוגג את מפקדו. מאז האירוע החייל מקבל טיפול וליווי של גורמי צבא והוא המשיך לשרת בחטיבה החומה, אך לא בתפקיד לחימה. בפרקליטות החליטו גם שלא להגיש כתבי אישום נגד אף גורם מקרב הקצינים הממונים ביחידה.

ממסקנות ועדת החקירה שהוקמה בעקבות התקרית עולה כי באותו הערב ערך הכוח מגולני שני תרגולים בסמיכות זמנים. בתרגול הראשון היו הלוחמים עם נשקים פרוקים, ללא מחסנית, ובנשקם היה התקן בטיחות "תותב". בתרגול השני לא נפרקו הנשקים ולא נעשה שימוש ב"תותב". סמל ג' נדרש להגיב במהירות לתרחיש המבצעי שתורגל - הגעת מחבל למחסום ג'ילבר. הקצין דימה את המחבל התוקף, ולפי ממצאי התחקיר, סגן ג' פעל באופן אינסטינקטיבי - דרך את נשקו וירה למוות במפקד המחלקה מטווח קצר.

בפרקליטות הצבאית החליטו שאין מקום לנקוט צעדים משפטיים נגד סמל ג' כיוון שהתרגול נערך בסביבה מבצעית, במהירות ובאופן מפתיע. בשבועות האחרונים הוצגו החלטת הפרקלטיות וממצאי חקירת האירוע למשפחת גולובנציץ, כולל המסקנות וההמלצות שאושרו על ידי הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט.

ראש מטה אוגדה 340, אל"מ רונן תמים, שעמד בראש צוות המומחים שהוקם בצה"ל בעקבות האירוע, קבע כי היוזמה למגע היא נורמה מבצעית שיש לשמרה וכי היא מאפשרת למפקד הזוטר להביא עצמו לידי ביטוי. עם זאת המליץ הצוות לקיים מנגנוני בקרה ובטיחות שימנעו הישנות מקרים מסוג זה. לקח נוסף נוגע לתיקי המשימה שמגדירים מפורשות מה ניתן ומה אסור לבצע בתרגול בעת תעסוקה מבצעית בגזרות הביטחון השוטף.

בעקבות התקרית והמסקנות הנחה מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, את הכוחות בגזרות השונות ביהודה ושומרון להקפיד ביתר שאת על הוראות הבטיחות בתרגולים שכוללים "ביום אויב". בנוסף על כך הוחלט להציב מתקני אימון ניידים בחטיבות המרחביות של פיקוד המרכז כדי לאפשר תרגולות יעילות ובטוחות יותר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ב-6 בפברואר 2018 נפגשו גורמי צה"ל עם משפחתו של סגן דוד גולובנציץ ז"ל לשם הצגת ממצאי חקירת מצ"ח שנערכה בעקבות מותו מפליטת כדור במהלך תרגול שערך לחיילים בחסם ג'ילבר בחברון. הפרקליטות הצבאית מצאה שאין מקום לנקוט צעדים משפטיים נגד החייל היורה. יצוין כי החייל אינו משמש עוד בתפקיד לחימה. חוות הדעת המלאה של הפרקליטות הצבאית, על נימוקיה, נמסרה למשפחה במהלך הפגישה שנערכה עמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר