ברגע האחרון

צפון קוריאה ביטלה פגישה עם מייק פנס

בכירים צפון קוריאנים היו אמורים לפגוש את סגן הנשיא האמריקני, מייק פנס, במהלך ביקורו באולימפיאדת החורף בדרום קוריאה אך ביטלו ברגע האחרון את המפגש (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פנס באולימפיאדת החורף (צילום: הבית הלבן)

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, תכנן לקיים לפני כעשרה ימים פגישה סודית עם בכירים צפון קוריאנים, בהם אחותו של השליט קים ג'ונג און, במהלך ביקורו באולימפיאדת החורף, המתקיימת בימים אלו בפיונגצ'אנג שבדרום קוריאה. אך הצפון קוריאנים ביטלו את הפגישה עם פנס שעתיים לפני המועד שאותו קבעו הצדדים. פנס היה אמור להיפגש עם קים יו ג'ונג, אחותו של השליט, ועם קים יונג נאם, ראש המדינה ליחסי חוץ.

הצפון קוריאנים החליטו לבטל את הפגישה לאחר שפנס גינה במהלך ביקורו בדרום קוריאה את שאיפותיה של צפון קוריאה לנשק גרעיני והכריז על הסנקציות הנוקשות ביותר שהוטלו על המשטר הצפון קוריאני עד כה, לצד חיזוק קשריה של ארה"ב עם דרום קוריאה ויפן.

האמריקאים בחרו להשתמש בביטול הפגישה לטובתם, משרדו של פנס קידם את ביקורו בדרום קוריאה כמאמץ להילחם במה שהוגדר כ"תוכניתה של צפון קוריאה להשתמש באולימפיאדת החורף לצורכי תעמולה" ואף הגדירו את ביטול הפגישה כהצלחה במשימה זו. "צפון קוריאה הציעה את הפגישה בתקווה שסגן הנשיא ירכך את עמדתו, מה שהיה מכשיר את הקרקע לתעמולה שלהם בזמן האולימפיאדה", אמר ניק איירס, ראש הסגל של סגן הנשיא פנס, והתייחס גם לאירועים מסוימים שבהם פנס שם דגש על הפרות זכויות האדם על ידי פיונגיאנג.

איירס הוסיף: "היינו מחויבים מהיום הראשון לעמוד בפני רצונו של קים 'להלבין' את משטרו הרצחני באמצעות תמונות יפות באולימפיאדת החורף". ממשרדו של פנס נמסר כי הצפון קוריאנים הביעו מורת רוח מהצהרתו על סנקציות חדשות.

הפגישה עם העריקים הצפון קוריאנים

פנס הצליח להרגיז את הצפון קוריאנים גם כשערך פגישה עם תושבים לשעבר של צפון קוריאה, עריקים, שסיפרו לו על סבלם תחת משטרו של קים ג'ונג און, פגישה אותה גם פרסם פנס בכלי התקשורת ועצבנה את הקוריאנים שהחליטו לבטל את הפגישה עמו.

בכיר בבית הלבן מסר כי ההכנות לפגישה החלו שבועיים מראש, כאשר לסוכנות הביון המרכזית בארה"ב (ה-CIA) נודע כי הצפון קוריאנים רצו להיפגש עם פנס בזמן ביקורו בחצי האי הקוריאני. בכיר נוסף אמר כי היוזמה לקיום הפגישה הגיעה מצד דרום קוריאה, שפעלה כמתווכת.

הצדדים היו אמורים להיפגש בבית הכחול, מעונו של נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין, למרות שגורמים רשמיים מטעם הדרום לא היו אמורים להיות נוכחים בפגישה. המקום נבחר כאזור נייטרלי שיכול להתאים לדרישות האבטחה של שני הצדדים. הידיעה על הפגישה בארה"ב צומצמה לכמה בכירים בממשל, בהם יועצו לביטחון לאומי של טראמפ, ראש הסגל שלו, מזכירי המדינה וההגנה וראש ה-CIA.

"וושינגטון פוסט" דיווח מפי גורמים בממשל האמריקני כי טראמפ ופנס הסכימו שמטרת הפגישה היא לא פתיחה במשא ומתן עם משטרו של קים, אלא להעביר לצפון קוריאנים את עמדתו הנוקשה של הממשל נגדם פנים אל פנים. האמריקנים ראו בשליחת אחותו של קים לדרום קוריאה סימן לרצינות, מאחר שמדובר בביקור ראשון של בת משפחת קים בדרום מאז מלחמת קוריאה.

בטקס פתיחת האולימפיאדה, כמה ימים לפני הפגישה המתוכננת, ישב בפנס בתא האח"מים של נשיא דרום קוריאה, יחד עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, אחותו של קים ג'ונג און וראש המדינה ליחסי חוץ קים יונג נאם. פנס התעלם במשך כל הטקס מיושבי התא הצפון קוריאני.

בבוקר הפגישה המתוכננת, העבירו הצפון קוריאנים מסר על כך שהיא תתקיים כמתוכנן, אך הוסיפו כי אינם מעריכים את הרטוריקה שבה השתמש פנס כלפיהם. עם זאת, כמה שעות לאחר מכן ביטלו הצפון קוריאנים את הפגישה במפתיע. כך נמסר מגורם בממשל האמריקני.

הצפון קוריאנים השתמשו באופן כללי באולימפיאדה כניסיון לשפר את תדמיתם בעולם. לאירוע נשלחו להקת מעודדים מקצועית שפתחה בשירה אחידה ובתנועות אחידות ביציע ו"גנבה" את ההצגה בכנס הפתיחה של האירוע. דבריו של פנס במקביל שמו לאל את מאמציהם של הצפון קוריאנים וככל הנראה זו הסיבה לביטולה של הפגישה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר